تحلیلی
از شین میم شین
با
ضعف و ناتوانی همچون نسیم خوش باش
بیماری
اندر این ره بهتر ز تندرستی
·
معنی تحت اللفظی:
·
علیرغم ضف و ناتوانی
بسان نسیم خوش باش.
·
برای اینکه در این راه، بیماری از سلامتی بهتر است.
1
با
ضعف و ناتوانی همچون نسیم خوش باش
·
بنظر خواجه می توان ضعیف و ناتوان بود و علیرغم آن به
پیروی از فرمان فئودالی او خوش بود.
·
ایراد بینشی خواجه کجا ست؟
2
با
ضعف و ناتوانی همچون نسیم خوش باش
·
برای کشف ایراد بینشی خواجه باید دیالک تیکی را پیدا کرد
که خواجه به شکل ضعف و خوشی بسط و تعمیم داده است:
الف
·
وقتی کسی ضعیف و ناتوان باشد، یا بیمار و ضعیف و زمینگیر
است و یا پیر و فرتوت و فرسوده.
·
این قطب دیالک تیکی در هر صورت با جسم در رابطه است.
·
جسم نیز فرمی از بسط و تعمیم ماده است.
·
اگر در عالم خارج به دنبال قرینه مشخص و عینی مقوله فلسفی
ماده که فقط در کله آدمیزاد وجود دارد، بگردیم به اجسام و نباتات و اشیاء و جانوران
و انسان و غیره می رسیم.
ب
با
ضعف و ناتوانی همچون نسیم خوش باش
·
قطب دیالک تیکی دیگر خوشی است که با وضع روحی و روانی آدمی
در رابطه است.
·
خوشی حالتی غیر مادی است.
·
خوشی پدیده ای سوبژکتیو است.
·
پس می توان گفت که خوشی یکی از فرم های بسط و تعمیم
مقوله فلسفی روح است.
·
بدین طریق می توان گفت که خواجه دیالک تیک ماده و روح را
که عالی ترین دیالک تیک هستی است و پاسخ بدان تعیین کننده جهان بینی انسان ها ست،
به شکل دوئالیسم ضعف و خوشی بسط و تعمیم می دهد و بعد حتی پیوند دوئالیستی آندو را
پاره می کند و ماده (جسم) را بدون کمترین پیوندی در کنار روح (خوشی) می گذارد.
3
با
ضعف و ناتوانی همچون نسیم خوش باش
·
فرمان فئودالی خواجه از این قرار است:
·
در نهایت ضعف و سرگیجه و ناتوانی، بشکن بزن و برقص.
·
فرق خواجه با شیخ شیراز همین جور جاها ست.
·
شیخ شیراز هرگز از این جفنگ های ایراسیونالیستی (خردستیز)
تحویل خلایق نمی دهد.
·
او به خوبی می داند که میان جسم و روح و روان آدمی رابطه
ای دیالک تیکی وجود دارد.
·
هم ضعف جسمی اختلالات روحی و روانی به دنبال می آورد و هم اختلالات روحی و روانی به تخریب جسم آدمی منجر
می شود.
·
علت خیلی از بیماری های جسمانی، نابسامانی های روحی و روانی
اند و علت خیلی از نابسامانی های روحی و روانی، بیماری های جسمانی اند.
·
اگر خواجه دندان درد دارد، دلیلش این است که ریشه دندان
او مورد حمله میکرو ارگانیسم ها قرار گرفته و تخریب شده است.
·
امتحانش دشوار نیست.
·
فقط کافی قدری الکل و غیره به دندان مربوطه زده شود و
کاهش درد مشاهده شود.
4
بیماری
اندر این ره بهتر ز تندرستی
·
خواجه در این مصراع برای اثبات جفنگ خود دلیل می آورد.
·
آنهم چه دلیلی:
·
او ادعا می کند که بیماری در راه عشق و مستی، بهتر از تندرستی
است.
·
خردستیزی همین است.
·
وارونه سازی مبرهن ترین حقایق عینی، ضمن چپ نمائی و هارت
و پورت توخالی.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر