۱۳۹۲ تیر ۱۷, دوشنبه

نئوتومیسم (2)

 
پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان شین میم شین
  
·       دلیل تحکیم نئوتومیسم بمثابه جریان رهبر، عبارت از این بود که تومیسم ازهمان آغاز مورد پشتیبانی و حمایت خاص کلیسای کاتولیک قرار داشته است.

1

·       کلیسای کاتولیک همیشه با موضعگیری های مکرر خود توسعه فلسفه کاتولیکی را تحت تأثیر قرار می دهد.

2

 لئو سیزدهم (1810 ـ 1903)
پاپ کلیسای کاتولیکی ـ رومی (1878 ـ 1903)
معروف به پاپ سیاسی

·       حتی در انسیکلیکا اترنی پارتیس (سال 1879 میلادی)  تومیسم بخصوص توصیه می شود و علنا به عنوان فلسفه رسمی کلیسا قلمداد می شود.

·       (انسیکلیکا اترنی پارتیس را می توان رساله لئو سیزدهم ـ پاپ اعظم ـ محسوب داشت. مترجم)

3
 توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

·       تعالیم لئو سیزدهم تأکید می ورزد که «سلطان اسکولاستیک» توماس فون اکوین  است که در او عقل «به بلندترین قله کمال بشری» رسیده و دیگر کسی را یارای صعود فراتر از آن نیست.

4

·       موضعگیری های بعدی، اغلب در رابطه با اقدامات تقویتی (مثلا انتشار آثار اکوینات ها و بنیانگذاری آکادمی های تومیستی و غیره)  همین سمتگیری را دارند.

5

·       کلیسای کاتولیک بخش معینی از فلسفه آنها را مورد تأیید قرار می داد، ولی تأکید داشت که نوسازی را تنها بمعنای تومیسم ارجح می شمارد.
·       مراجعه کنید به «موتو پروپریو 1910 میلادی، قانون نامه کلیسا 1366 میلادی، کونستیتوسیو اپوستولیکا 1931 میلادی، هومانی گنریس 1950 میلادی»

6

·       نئوتومیسم در قرن نوزدهم، همانند نئواسکولاستیک بطورکلی فقط مشغله صرف کلیسای کاتولیک بود و حتی در نقطه عطف قرن هنوز نفوذ قابل توجهی در فلسفه بورژوائی واپسین داشت.

7

·       به نئوتومیسم یا اصلا کسی اعتنائی نمی کرد و یا به عنوان تعالیم ناسازگار با توسعه و تکامل علمی و فرهنگی از کنارش رد می شد.

8

·       با گذار از سرمایه داری رقابت آزاد به امپریالیسم (سرمایه داری انحصاری) اما وضع عوض شد.

9
  
·       کاتولیسیسم هر چه بیشتر با توسعه و تکامل بورژوائی به سازش پرداخت و کلیسای کاتولیک هر چه بیشتر به تکیه گاه ایدئولوژیکی مهم سیستم سرمایه داری بدل شد، به همان اندازه هم نفوذ نئوتومیسم افزایش یافت.

10

·       نئوتومیسم بویژه بعد از جنگ جهانی اول و دوم اهمیت هرچه بیشتری کسب کرد و به یکی از معتبرترین جریانات فلسفه بورژوائی مبدل گردید.

11


پاپ پیوس دوازدهم (1876 ـ 1958)
از سال (1939 ـ 1958) پاپ کلیسای کاتولیک رومی بوده است.

·       افزایش اعتبار نئوتومیسم بعد از جنگ جهانی دوم با حاکمیت دراز مدت احزاب مسیحی در گروهی از کشورهای سرمایه داری و با موضعگیری ارتجاعی افراطی کلیسای کاتولیک تحت رهبری پاپ پیوس دوازدهم  و حمایت فعال از مبارزه بر ضد کشورهای سوسیالیستی و جهان بینی مارکسیستی در پیوند تنگاتنگ قرار داشت.

12

·       نئوتومیسم در حال حاضر در فلسفه بورژوائی مقام بسیار مهمی دارد.

13

·       نئوتومیسم مراکز آموزشی بیشمار زیر را در اختیار دارد:

الف


·       انستیتوی فلسفه در دانشگاه کاتولیکی لوون (هلند)

ب


·       انگلیکوم در روم (ایتالیا)

ت
·       انستیتوی کاتولیکی پاریس

پ


·       دانشگاه کاتولیکی میلان (ایتالیا)

ث


·       دانشگاه کاتولیکی فرایبورگ (آلمان)

ج
·       دانشگاه کاتولیکی سویس.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر