۱۳۹۲ تیر ۳۱, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (4)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین
 فصل اول
بخش دوم
(کارنامه ی فلسفه کلاسیک بورژوائی)

·       برای تشریح کارنامه ی گرایشات مبتنی بر تفکر  کلاسیک بورژوائی به تحریر دهها جلد کتاب احتیاج خواهد بود.
·       از این رو، ما فقط به تعداد انگشت شماری اشاره می کنیم:

1

 لئوناردو داوینچی (1452 ـ 1519)
یکی از بزرگترین نوابغ

الف

·       « هر کار طبیعی در طبیعت در کوتاه ترین مدت زمان ممکنه  انجام می گیرد.»
·       (هرتس فلد، «تئوناردو داوینچی ـ متفکر، محقق، شاعر»، مقدمه، ص 12، 1906)

ب

·       «بیشترین احساس آنجا ست که بیشترین درد به خاطر ایمان آنجا ست!»
·       (همانجا، ص 131)

2

 فرانسیس بیکن (1561 ـ 1626)
فیلسوف و دولتمرد انگلیسی
مؤسس امپیریسم ماتریالیستی

1

·       «عالی ترین سجایای روح انسانی به شرح زیرند:

الف

·       حقیقت جوئی که با دلبستگی و نامزدی قابل مقایسه باشد.

ب

·       حقیقت شناسی که با چشم در چشم با او بودن، قابل مقایسه باشد.

ت

·       حقیقت پرستی (ایمان به حقیقت) که با ازدواج با او قابل مقایسه باشد.
·       (فرانسیس بیکن، «مقالات»، ص 4، 1979)

2

·        آماج حقیقی و قانونی علوم جز استغنای حیات انسانی ببرکت اختراعات و وسایل نیست.
·       (مانفرد بور، «ارگانون نوین»، فصل اول، ص 81، 1962)

3

·       حاکمیت بشری بر اشیاء تنها بر پایه هنرها و علوم میسر است.

4

·       بر طبیعت تنها از طریق تبعیت از آن می توان غلبه کرد.
·       چون نتیجه ضرور تبعیت از طبیعت،  بهبود مناسبات انسانی و گسترش قدرت انسانی بر طبیعت خواهد بود.
·       (ایضا همانجا، فصل اول، ص 129)
  
3

 گالیله ئو گالیله (1564 ـ 1642)  
فیلسوف، ریاضی دان، فیزیکدان، ستاره شناس
کاشف کشفیات خارق العاده در رشته های مختلف علوم طبیعی

1

·       فلسفه در کتاب های بزرگی تحریر یافته که همواره در برابر چشمان ما گشوده اند.
·       (گالیله ئو گالیله، جلد 4، ص 171، 1890)  

2

·         بنظر من باید در فهم و فراست کسانی تردید کرد که برای اثبات صحت ادعائی، به جای ارائه دلیل، به اهمیت و اعتبار مقاماتی اشاره می کنند.
3

·       آرزوی من این است که مسائل مورد اختلاف آزادانه و بدون ابراز تعظیم و بندگی از هر نوع، طرح شوند.

4

·       به همان سان نیز، هر کس باید در نهایت صداقت به پژوهش و کشف حقیقت بپردازد.
·       (ف. یودل، «تاریخ فلسفه جدید»، ص 130، 1924)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر