۱۳۹۲ مرداد ۶, یکشنبه

مدرنیسم (2)


پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان شین میم شین
    
·       در نقطه عطف قرن بویژه دو انگیزه بنیان شورش مدرنیستی نیرومند رشد یابنده ای را تشکیل می داند:

الف

1

·       مدرنیست ها مخالف تظاهر تزویر در زندگی مذهبی بودند.

2

·       مدرنیست ها مخالف پر و بال دادن روشنفکرانه ـ جزمگرایانه (دگماتیکی) و تشکیلاتی به زندگی مذهبی بودند.

3

·       مدرنیست ها مخالف تشویق نوکرصفتی خرافی بودند.

4

·       مدرنیست ها مخالف میدان دادن به تقدیس بقایای مقدس (اسکلت، لباس، خاکستر و غیره) بودند.

5

·       مدرنیست ها مخالف میدان دادن به تقدیس بقایای اعجازگر (دامن مقدس از شهر تریر) و سوء استفاده سیاسی از مذهب بودند.
6

·       بنظر آنان این کردوکارها موجب کاهش خلوص نیت و ایمان درونی راستین می شود که بدون آن مذهب رو به تباهی می رود.
7

·       ولذا مدرنیست ها به این نتیجه می رسیدند که باید مذهب را به امری کاملا خصوصی مبدل ساخت.

ب

1

·       مدرنیست ا تضاد آشکار جزمیات (دگم های) کلیسای شان را با نتایج علوم در حال پیشرفت می دیدند.

2

·       آنها به این امر آگاه بودند که کشفیات قرن نوزدهم و قبل از همه تئوری توسعه و موفقیت های طرز تفکر تاریخی موجب افزایش هرچه بیشتر دشواری ها شده اند و فلسفه اسکولاستیکی دیگر نمی تواند وسیله مناسبی برای غلبه بر این دشواری ها باشد.

3

·       مدرنیست ها برآن بودند که وفادار ماندن به اسکولاستیک اعتبار کاتولیسیسم را در جهان علم کاهش خواهد داد و علما و فلاسفه کاتولیک را به انزوا خواهد راند.

4

·       آنها در وهله اول تأکید بر آن داشتند که رابطه عقیده و علم، مذهب و فلسفه را باید به نحو اصولا جدیدی مطرح ساخت.

5
 جورج تیرل (1861 ـ 1919)
تئولوگ (فقیه) و کشیش رومی ت کاتولیکی از ایرلند
از نمایندگان برجسته مدرنیسم

·       جورج تیرل در سال 1909 میلادی نوشت:

الف

·       «هر مدرنیستی مطمئن است که مسیحیت کاتولیکی نمی تواند مدت درازی در خط سابق پیش راند و گرنه دیواری از سنگ در مقابل خود خواهد یافت که در صورت رضایت به حرکت آرام فعلی باید از آن بگذرد.

ب
 
·       هر مدرنیستی معتقد است که زمان کنترل و ارزیابی مقوله ها و ایده های واقعی مذهب، وحی، مؤسسات کلیسا، ساکرامنتالیسم، تئولوژی، اوتوریته و غیره فرارسیده است.

ت

·       هر مدرنیستی معتقد است که توضیح کنونی این ایده ها فقط ارزش گذرا دارد و از ارزش حقیقی ناچیزی برخوردار است.

پ

·       هر مدرنیستی معتقد است که ایده مسیحیت کاتولیکی حاوی نیروی لازم برای کنترل و ارزیابی مداوم مقوله ها و تحقق بخشیدن منطبق با رشد به آنها ست و این بازسازی و یا انقلاب در روند حیاتی نظم مند گامی به جلو محسوب می شود، گامی از خودآگاهی تاریک و غریزی به خودآگاهی کاملتر و روشنتر.»
·       (تیرل، « مسیخیت بر سر دوراهی»، ص 45، 1959)

ادامه دارد

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    در نقطه عطف قرن ، بویژه دو انگیزه زیر بنیان شورش مدرنیستی نیرومند رشد یابنده ای را تشکیل می دادند:

    پاسخحذف