۱۳۹۲ تیر ۱۵, شنبه

سوارزیانیسم (2) (بخش آخر)

 
پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان شین میم شین


·       اهمیت دیگر سوارزیانیسم، علاوه بر این، در تعالیم زیر از سوی آن بوده است:

الف
·       تعلیمات مربوط به دولت

ب
·       تعلیمات مربوط به حقوق ملل 

1

·       تعلیمات مربوط به دولت سوارز در دوره مبارزه شدید دولت و کلیسا تدوین می شود.

2

 فیلیپ ملانشتون (1497 ـ 1560)
فیلولوگ، فیلسوف، تئولوگ، هومانیست، مؤلف کتب درسی، شاعر
از شخصیت های رفرماسیون در جوار مارتین لوتر
معروف به آموزگار المان


·       سوارز برای دفاع از حق حاکمیت دستگاه روحانیت (پاپ)، که از سوی رفرماسیون و حکومت های مطلقه در حال تشکیل در کشورهای مختلف اروپا به خطر افتاده بود، به مبارزه بر ضد تعالیم جریانات پروتستانی (یاکوب اول و تئولوگ های درباری اش، ملانشتون)  برخاسته بود، که مدعی بودند که کلیه قدرت دولتی منشاء بلاواسطه الهی دارد.

3

·       سوارز برای اثبات تعلیمات دولت خود، به تعلیمات قرارداد اجتماعی متوسل می شد.
·       اما قرارداد اجتماعی را به میل خود تفسیر می کرد.

4

·       بنظر سوارز، دولت بر اساس یک قرارداد بوجود می آید.

5

·       قدرت دولتی که در آغاز در اختیار کل مردم قرار داشت، پس از عقد قراردادی به یک و یا چند سلطان منتقل می شود.

6

 ژان ژاک روسو (1712 ـ 1778)
نویسنده، فیلسوف، پداگوگ، طبیعت پژوه و کمپونیست
از تدارک بینندگان معنوی انقلاب فرانسه

·       برخلاف تعلیمات قرارداد اجتماعی، که بعدها از سوی ژان ژاک روسو نمایندگی می شد، بنظر سوارز این قرارداد دولتی قراردادی آزاد از عرف و اخلاق نبوده، بلکه بوسیله تمایلات طبیعی و حقوق طبیعی تنظیم شده بود

·       مراجعه کنید به اتیک، اخلاق، حقوق طبیعی، قرارداد اجتماعی، قرارداد دولتی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

7

·       از این رو، خودمختاری خلق (استقلال اندیشه و عمل) مورد نظر سوارز، نه یک خودمختاری مطلق، بلکه یک خودمختاری نسبی بود.

8

·       مردم قدرت را فقط برای اعطا، یعنی بطور موقتی، در اختیار می گیرند.
·       مردم بزعم سوارز، «وسیله ای برای انتقال قدرت اند.»

9

·       سوارز از این تئوری قرارداد دو نتیجه کلی می گرفت که از آماج واقعی تعلیمات او پرده بر می دارند:

نتیجه اول

1

·       فقط خود  حاکمیت دولتی (بواسطه حقوق طبیعی) منشاء الهی دارد، ولی حکام حق ندارند ادعا کنند که قدرت خود را مستقیما و بی واسطه از خدا دریافت کرده اند.

2

·       اینکه چه کسی باید به حکومت رسد و فرم حکومت (دموکراسی، اریستوکراسی و سلطنت) بوسیله قرارداد تعیین می شوند.

3

·       این امر به مسئله هدفمندی سیاسی مربوط می شود.

نتیجه دوم

1

·       بنظر سوارز، دولت همیشه موظف به انجام وظیفه ای است که حقوق طبیعی ایجاب می کند.

2

·       اگر حکام قادر به انجام این وظیفه نباشند، مردم (البته منظور سوارز از مردم فقط طبقات ممتاز است) حق دارند، وکالتی را که در اختیار حکام قرار داده اند، پس بگیرند و یا در صورت لزوم آنها را سرنگون سازند.

3

·       فلسفه سوارز، که بطورکلی، بمثابه همه جانبه ترین و کاملترین کتاب درسی فلسفه ی اسکولاستیکی برسمیت شناخته شده، توسعه و تکامل فلسفه را بطرق مختلف تحت تأثیر قرار داده است.

4

·       سوارز با تعالیم اجتماعی خود تفکر مربوط به دولت و حقوق ملل  قرن هفدهم و هجدهم را به جلو راند و با متافیزیک خود، قبل از همه، بر متافیزیک مدرسی آلمان در قرن هفدهم تأثیر گذاشت.


·       در فلسفه کاتولیکی راجع به سوارزیانیسم اختلاف نظر وجود دارد.

1

·       تومیست های سختگیر از قبیل دولف، منسر و غیره سوارزیانیسم را به اکلکتیسیسم و رقیق سازی قوانین اساسی تومیستی متهم می کنند.

·         مراجعه کنید به اکلکتیسیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

2

·       طرفداران سوارز و اسکولاستیسین های دیگر، سوارزیانیسم را بمثابه تکامل فلسفه اسکولاستیکی می دانند و سوارز را سرمشقی برای کلیسا، در جهت تطبیق خود با پیشرفت توسعه علمی، تلقی می کنند.

3

·       در باره تعلیمات دولت سوارزیانیسم نیز اختلاف نظر شدیدی وجود دارد:

الف

·       در کاتولیسیسم تا وقوع انقلاب فرانسه، تعلیمات قرارداد بطور کلی، حاکم بود.

ب

·       در قرن نوزدهم میلادی همراه با مبارزه کلیسای کاتولیکی  بر ضد افکار انقلاب فرانسه، جریان مخالفی پا به عرصه نهاد که طرفدار سرسخت مشروعیت بود و هر آنچه را که با تعلیمات قرارداد و ایده خود مختاری خلق سر و کار داشت، حذف کرد.

ت

·       اما پس از پایان قرن نوزدهم، در آلمان، قبل از همه، بعد از جمهوری وایمار، جریان دیگری وارد صحنه شد، که تفکر مشروعیت را رد می کند و به میراث سوارز روی می آورد.

پ

·       در فلسفه نئواسکولاستیکی اخیر، سوارزیانیسم در مقایسه با نئوتومیسم، از مقام نازلتری برخوردار است.

·       مراجعه کنید به نئواسکولاستیک، نئوتومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

·       نمایندگان اصلی سوارزیانیسم به شرح زیر بوده اند:

1
·       اورابرو

2
·       دسکوس

3
·       فوچر

 پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر