میم حجری
تقابل مردم و گشت ارشاد در تاریخ؛
نفرت از گشت ارشاد در اشعار شاعران ایرانی
فاطمه کاملی
دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران باستان
جالبتر آن
که
محتسبان که مدعی دین و ایمان بودهاند
به ریاکاری شهرت داشتند،
دورویی آنها مَثَل شده بود
و
همه میدانستند که آنان نیز اهل انواع گناهاند.
مولانا در اینباره میگوید:
سرمستان را ز محتسب ترسانند
شد محتسب مست همه میدانند
حافظ نیز که دل پُری از ریاکاری مذهبیون زمانه داشته،
معتقد است:
مِی خور که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب
چون نیک بنگری همه تزویر میکنند
یا
محتسب شیخ شد و فِسقِ خود از یاد بِبُرد
قصهٔ ما ست که در هر سرِ بازار بِمانْد
حافظ
حتی محتسبان را الگویی عملی برای آموختن ریاکاری و سیاستپیشگی معرفی
میکند؛ چرا که شرابخوارند اما آن را به خوبی از چشم خلق پنهان میکنند:
ای دل طریقِ رندی از محتسب بیاموز
مست است و در حقِ او، کس این گمان ندارد.
۱
جالبتر آن
که
محتسبان که مدعی دین و ایمان بودهاند
به ریاکاری شهرت داشتند،
دورویی آنها مَثَل شده بود
و
فاطمه کاملی
بر خلاف بقیه پیران و جوانان جنقوری
فرد با سوادی است.
حداقل به زبان فارسی مسلط است و معنی اشعار شعرا را می فهمد.
ولی
به لحاظ سطح شعور سیاسی و نظری و سوسیولوژیکی،
فرق چندانی با بقیه سکنه جنقوری ندارد.
در این سخن فاطمه این حقیقت امر، آشکار می گردد:
۲
جالبتر آن
که
محتسبان که مدعی دین و ایمان بودهاند.
به ریاکاری شهرت داشتند،
دورویی آنها مَثَل شده بود
و
فاطمه
عاجز از تمیز طبقه حاکمه از نماینده و مزدور و مأمور طبقه حاکمه
است.
درست به همین دلیل
خیال می کند که محتسب، حتما باید به محتوای طبقاتی و ایده ئولوژیکی کرد و کار خود مؤمن باشد.
محتسب از طریق گشت و عرشاد
نان خود و خانواده اش
را
در می آورد.
مگر عمله و بنا و مهندسی که راه و پل و زندان و شکنجه گاه می سازند،
به محتوای طبقاتی و ایده ئولوژیکی کرد و کار خود واقفند،
تا
گشت عرشاد و محتسب واقف باشند.
محتسب مثل عمله و بنا و مهندس
۸ و یا ۱۰ ساعت به انجام وظیفه محوله می پردازد و بعد هر چه دلش خواست، می کند.
محتسب هم بالاخره آدم است و حوایج مادی و روحی و روانی و غریزی خاص خود را دارد.
فاطمه
معنی ریا
را
هم
نمی داند.
ریاکار به کسی اطلاق می شود که اصول و موازین اخلاقی طبقاتی خود را زیر پا می نهد.
ریاکار
نه
محتسب
بلکه اشراف بنده دار و فئودال و روحانی اند
که
گشت عرشاد
را
به نیت عوام فریبی و تحکیم حاکمیت طبقاتی خود به جان زنان و جوانان می اندازند
و
خود و توله های شان در منجلاب فساد و فسق و فجور غوطه ور می شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر