پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
۱
· پانته ئیسم در واقع به معنی آموزه همه خدائی است.
۲
· پانته ئیسم نامی است برای جهان بینی ئی که منکر تفاوت ماهوی میان خدا و جهان است و مدعی انطباق به نحوی از انحای خدا و جهان است.
۳
· چون هر پانته ئیسمی به نحوی از انحا وحدت جهان را به مثابه تعین اساسی واقعیت می داند و تنوع آن را ناشی از این وحدت قلمداد می کند، پس هر جهان بینی پانته ئیستی در عین حال فرمی از مونیسم است.
۴
· ما باید میان پانته ئیسم ایدئالیستی و پانته ئیسم ماتریالیستی تفاوت بگذاریم:
الف
پانته ئیسم ایدئالیستی
۱
· پانته ئیسم ایدئالیستی جهان را ناشی از خدا می داند و خدا را به مثابه وحدت کلی، کل، روح مطلق، اراده مطلق و غیره قلمداد می کند.
۲
· آنسان که جهان در تنوعش، اگرهم خود خدا نباشد، ولی سرآغاز الهی پیدا می کند.
۳
· به عبارت روشنتر، پانته ئیسم ایدئالیستی خدا و جهان را نه به طور مطلق، بلکه به طور نسبی یکسان می داند.
۴
· پانته ئیسم ایدئالیستی میان خدا و جهان رابطه ای را (در مقایسه با مذهب مسیحی رابطه محدودی را) حفظ می کند و برای خدا در این رابطه نقش مقدم قایل می شود.
۵
· و لذا پانته ئیسم ایدئالیستی فقط به لحاظ موضعگیری با مذهب تفاوت پیدا می کند.
۶
· پانته ئیسم ایدئالیستی فرمی از تفکر مذهبی است که به فلسفه مزین شده است.
۷
· پانته ئیسم ایدئالیستی در تاریخ فلسفه اکثر اوقات همراه عرفان وارد عرصه شده است.
ب
پانته ئیسم ماتریالیستی
۱
· پانته ئیسم ماتریالیستی خدا و جهان را یکسان تلقی می کند.
۲
· پانته ئیسم ماتریالیستی خدا را تنها به مثابه فرمول جمع برای جهان تلقی می کند و لذا ادعای مذهبی مبتنی بر خلق جهان توسط خدا را از ریشه رد می کند و موضع ضد مذهبی اتخاذ می کند.
۳
· از این رو پانته ئیسم ماتریالیستی پیگیر و قاطع به آته ئیسم می انجامد و به این دلیل است که شوپنهاور پانته ئیسم ماتریالیستی را «آته ئیسم مؤدب» می نامد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر