۱۴۰۱ آذر ۸, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (پ) پرسونالیسم (شخص گرائی)

 

 پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 

۱

·      پرسونالیسم (شخص گرائی) یک کلمه لاتینی است.

 

۲

·      پرسونالیسم عنوانی است برای اعتقاد به خدای شخصی (ته ئیسم، خداپرستی) در مغایرت با پان ته ئیسم (چند خدایی) که که توسط اشلایرماخر مطرح و از سوی گوته و فویرباخ مورد استفاده قرار گرفته است.

 

۳

·      پرسونالیسم عنوانی است برای فرمی از فلسفه ایدئالیستی ـ ذهنی، آگنوستیسیستی (لاادریت، ندانمگرایی) و شدیدا مذهبی (اغلب در قرابت با مذهب پروتستانی) بورژوائی واپسین.

 

 

۴

·      پرسونالیسم عمدتا به سه فرم زیر مطرح بوده است :

 

الف

·      در ایالات متحده آمریکا به مثابه فرقه ای از پراگماتیسم  به نمایندگی باون و اکنون برایتمن، هوکینگ، فیولینگ

 

ب

·      در آلمان به مثابه آموزه (تعلیمات) پسیکولوژیکی ـ تربیتی به نمایندگی اشترن  و پرسونالیسم انتقادی

 

پ

·      در فرانسه به مثابه فرقه ای ازاگزیستانسیالیسم مسیحی به نمایندگی مونیه ر، لوسن، بردژاژف.

 

۵

·      در مرکز توجه کلیه فرم های پرسونالیسم، مفهوم «پرسون» (شخص) قرار دارد که نه به عنوان فرد واقعی انسانی و نه به عنوان یک ملاک اجتماعی ـ تاریخی، بلکه به مثابه موجودیتی فکری (روحی) که بنا بر فعالیت درونی، عمل و ارزیابی می کند، مطرح می گردد و به این معنا علت اولیه  کل واقعیت طبیعی و جامعتی است.

 

 

۶

·      بدین طریق واقعیت عینی، از دیدگاه پرسونالیسم در   تحلیل نهایی عبارت است از همبودی از «اشخاص» («ارواح »)  که دارای اراده و خودآگاهی اند. 

 

۷

·      «عالی ترین شخص» خدا ست:

 

الف

·      خدا به مثابه انسان واره خالق واقعیت.

 

ب

·      طبیعت، حلقه واسط میان خدا و انسان است و همزمان نشانگر عمل «عالی ترین شخص» است.

 

۸

 

·      اگر پرسونالیسم به طور کلی در متافیزیک افکاری را از ایدئالیسم عینی به عاریه می گیرد، در پرسونالیسم آمریکائی خصلت ایدئالیستی ـ ذهنی و اگنوستیسیستی آن در تئوری شناخت (با سمتگیری پوزیتیویستی) عرض اندام می کند:

·      در قاموس پرسونالیسم امریکایی، تفکر انعکاس واقعیت عینی نیست، بلکه واکنش صرف نسبت به چیزها و ابزار عمل است.

 

۹

·      در کانون بحث پرسونالیسم آمریکائی عرصه های زیرقرار دارند:

 

الف

·      تاریخ

ب

·      جامعه شناسی

پ

·      اخلاق

ت

·      مذهب.

 

۱۰

 

·      بدین طریق، گرایش سیاسی ارتجاعی  و علم ستیز پرسونالیسم نمودار می گردد:

·      دینامیسم تاریخ عمدتا ناشی از عمل مبتنی بر خواست و اراده صرف «اشخاص» همیشه همان قلمداد می شود.

 

۱۱

·      در نتیجه همه مسائل زیر مورد انکار قرار می گیرند:

 

الف

·      توسعه جامعتی بی وقفه

 

ب

·       پیشرفت در تاریخ

پ

·      عملکرد قوانین عینی جامعتی

 

ت

·      قابل شناسائی بودن حوادث اجتماعی   

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر