پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
۱
· پرسونالیسم (شخص گرائی) یک کلمه لاتینی است.
۲
· پرسونالیسم عنوانی است برای اعتقاد به خدای شخصی (ته ئیسم، خداپرستی) در مغایرت با پان ته ئیسم (چند خدایی) که که توسط اشلایرماخر مطرح و از سوی گوته و فویرباخ مورد استفاده قرار گرفته است.
۳
· پرسونالیسم عنوانی است برای فرمی از فلسفه ایدئالیستی ـ ذهنی، آگنوستیسیستی (لاادریت، ندانمگرایی) و شدیدا مذهبی (اغلب در قرابت با مذهب پروتستانی) بورژوائی واپسین.
۴
· پرسونالیسم عمدتا به سه فرم زیر مطرح بوده است :
الف
· در ایالات متحده آمریکا به مثابه فرقه ای از پراگماتیسم به نمایندگی باون و اکنون برایتمن، هوکینگ، فیولینگ
ب
· در آلمان به مثابه آموزه (تعلیمات) پسیکولوژیکی ـ تربیتی به نمایندگی اشترن و پرسونالیسم انتقادی
پ
· در فرانسه به مثابه فرقه ای ازاگزیستانسیالیسم مسیحی به نمایندگی مونیه ر، لوسن، بردژاژف.
۵
· در مرکز توجه کلیه فرم های پرسونالیسم، مفهوم «پرسون» (شخص) قرار دارد که نه به عنوان فرد واقعی انسانی و نه به عنوان یک ملاک اجتماعی ـ تاریخی، بلکه به مثابه موجودیتی فکری (روحی) که بنا بر فعالیت درونی، عمل و ارزیابی می کند، مطرح می گردد و به این معنا علت اولیه کل واقعیت طبیعی و جامعتی است.
۶
· بدین طریق واقعیت عینی، از دیدگاه پرسونالیسم در تحلیل نهایی عبارت است از همبودی از «اشخاص» («ارواح ») که دارای اراده و خودآگاهی اند.
۷
· «عالی ترین شخص» خدا ست:
الف
· خدا به مثابه انسان واره خالق واقعیت.
ب
· طبیعت، حلقه واسط میان خدا و انسان است و همزمان نشانگر عمل «عالی ترین شخص» است.
۸
· اگر پرسونالیسم به طور کلی در متافیزیک افکاری را از ایدئالیسم عینی به عاریه می گیرد، در پرسونالیسم آمریکائی خصلت ایدئالیستی ـ ذهنی و اگنوستیسیستی آن در تئوری شناخت (با سمتگیری پوزیتیویستی) عرض اندام می کند:
· در قاموس پرسونالیسم امریکایی، تفکر انعکاس واقعیت عینی نیست، بلکه واکنش صرف نسبت به چیزها و ابزار عمل است.
۹
· در کانون بحث پرسونالیسم آمریکائی عرصه های زیرقرار دارند:
الف
· تاریخ
ب
· جامعه شناسی
پ
· اخلاق
ت
· مذهب.
۱۰
· بدین طریق، گرایش سیاسی ارتجاعی و علم ستیز پرسونالیسم نمودار می گردد:
· دینامیسم تاریخ عمدتا ناشی از عمل مبتنی بر خواست و اراده صرف «اشخاص» همیشه همان قلمداد می شود.
۱۱
· در نتیجه همه مسائل زیر مورد انکار قرار می گیرند:
الف
· توسعه جامعتی بی وقفه
ب
· پیشرفت در تاریخ
پ
· عملکرد قوانین عینی جامعتی
ت
· قابل شناسائی بودن حوادث اجتماعی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر