پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
۸
· ما برای نشان دادن این تفاوت ها واژه «آزادی» را از سه نقطه نظر نحوی، سمانتیکی و پراگماتیکی مورد بررسی قرار می دهیم:
الف
از نقطه نظر علم نحو
۱
· بررسی مبتنی بر علم نحو (جمله بندی) حاکی از آن است که واژه «آزادی» یک رابطه دو عضوی است.
۲
· جمله ای از نوع «حسن آزاد است!»، از این رو، به لحاظ نحوی نادرست ساخته شده است.
۳
· جمله درست می بایستی به عنوان مثال، چنین باشد:
· «حسن از استثمار آزاد است!»
ب
از نقطه نظر سمانتیکی
· از نقطه نظر سمانتیکی باید بررسی شود که اصطلاح «آزادی» تا چه حدی با وضع اجتماعی مورد نظر واقعا دمساز است.
پ
از نقطه نظر پراگماتیکی
از نقطه نظر پراگماتیکی باید پرسید:
۱
· واژه «آزادی» چه معنی سیاسی، جهان بینانه و غیره دارد؟
۲
· چه احساسی را در انسان ها برمی انگیزد؟
۳
· انسان ها را به چه عملی می تواند وادارد؟
· مراجعه کنید به اسکریپتور
۹
· پراگماتیک در مقایسه با زیر رشته های مختلف سمیوتیک کمتر از همه ـ به لحاظ علمی ـ مورد بررسی قرار گرفته است.
۱۰
· پراگماتیک در حال حاضر تقریبا فقط در چارچوب نئوپوزیتیویسم مورد استفاده قرار می گیرد.
۱۱
· نتایج حاصل از آن به واسطه تعدادی از نمایندگان نئوپوزیتیویسم، به نفع ایدئولوژی امپریالیستی تحریف می شوند.
۱۲
· مثلا وقتی که ادعا می کنند:
· بخش اعظم تضادهای اجتماعی، مبارزات طبقاتی و غیره به این دلیل صورت می گیرند که انسان ها واژه های در واقع بی معنائی از قبیل «آزادی»، «سرمایه» و «فاشیسم» را واقعی تلقی می کنند، فریب این واژه ها را می خورند و به اعمال نادرست و اشتباه آمیز دست می زنند.
۱۳
· تدوین و توسعه یک پراگماتیک علمی که بیشک از اهمیت سیاسی و جهان بینانه بزرگی برخوردار است، تنها بر مبنای تئوری انعکاس ماتریالیستی ـ دیالک تیکی، ضمن در نظر گرفتن متدها و نتایج ماتریالیسم تاریخی می تواند امکان پذیر باشد.
· مراجعه کنید به سمیوتیک.
سمیوتیک (علم العلائم)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6020
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر