پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۱۶
· در «طبیعتفلسفه» یونان قدیم، پایان پذیر و پایان نا پذیر در مورد جوهر ازلی به کار برده شدند.
· جوهر ازلی ئی که از آن گویا کلیت جهان پدید آمده است.
۱۷
· در حالیکه تالس، آناکسی منس و هراکلیت، جهان را ناشی از ماده ازلی با کیفیت معین و پایان پذیر (آب، هوا و آتش) می دانستند، آناکسی مندر «اپایرون»، ماده ازلی نامعین، بی کیفیت و لذا پایان نا پذیر را مطرح کرد که گویا کلیه فرم های مشخص و محدود ماده از آن ناشی شده اند.
۱۸
· اپایرون به لحاظ کیفی، نامعین، نامحدود و لذا پایان نا پذیر قلمداد می شد.
۱۹
· در مغایرت با این درک کیفی از پایان نا پذیر، آناکساگوراس پایان نا پذیری ماده را به لحاظ کمی مطرح ساخت.
· یعنی به لحاظ تجزیه پذیری بی پایان ماده.
۲۰
· به نظر او کلیه اجسام مادی از اجزای کیفیتا متفاوت و بی پایان، از «هومو ایزومرها» تشکیل یافته اند که از آغاز تعداد بیشماری از آنان وجود داشته اند.
۲۱
· نظر ماتریالیستی و دیالک تیکی آغازین آناکسی مندر که مسئله پایان نا پذیری را با خصلت مطلق ماده پیوند می داد و وحدت پایان پذیر و پایان نا پذیر را با حرکت و تغییر ماده مرتبط می کرد، اگرچه به طور کلی درست بود، ولی علیرغم آن نامعین و تا حدی متناقض بود و مورد مخالفت فلسفه ایدئالیستی به ویژهپوتاگوریست ها قرار گرفت.
۲۲
· فلاسفه پوتاگوری عدد را، یعنی یک پدیده فکری را به مثابه اصل کلیه چیزها تلقی می کردند.
۲۳
· عدد نشانه پایان پذیر است.
۲۴
· عدد حد و مرز کمی است و چون هر عدد معینی مثلا یا زوج است یا فرد، پس هرگز نمی تواند پایان نا پذیر باشد.
· چون پایان نا پذیر نه زوج است، نه فرد، بلکه نفی نامعین و انتزاعی پایان پذیر است.
۲۷
· اپایرون برعکس، به مثابه نشانه بی حد و مرز، نامعین و پایان نا پذیر تلقی می شد که بر خلاف عدد حاوی وجود است.
۲۸
· اپایرون می بایستی تنها به مثابه عدم در ناوجود پایان پذیر (عدد) وجود داشته باشد.
· به مثابه خلأ، که در فاصله میانی اعداد منفرد قرار دارد و طبیعت گسسته آنها را مشروط می سازد.
۲۹
· خصلت «عدد سالم» بودن جهان به نظر پوتاگوری ها پایان پذیری و محدودیت همه وجود را در بر دارد.
۳۰
· پوتاگوری ها پایان پذیر و پایان ناپذیر را بر مبنای ایدئالیستی از هم مجزا می ساختند و به طور مطلق و بی واسطه در مقابل هم قرار می دادند.
۳۱
· برای اولین بار تصورات مربوط به پایان پذیر و پایان نا پذیر با نقطه نظرات اخلاقی هم پیوند داده می شوند:
· پایان پذیر، یعنی عدد، معین به مثابه مثبت ارزیابی می شود و حاکی از خیر و کامل دانسته می شود.
۳۲
· در حالیکه پایان نا پذیر، یعنی اپایرون، نامعین به مثابه منفی، شر و ناقص تلقی می شود.
۳۳
· این ارزیابی اخلاقی، بی تردید علیه ماتریالیسم آناکسی مندر متوجه بود و علاوه بر آن هراس جهان بینانه از نتایج حاصل از کشف خود «اعداد مبهم» علیه «اعداد سالم» و پایان پذیری جهان نیز در آن، نقش بازی می کرد.
۳۴
· کشف اعداد مبهم توسط پوتاگوری ها نشان می داد که مطلق کردن یکجانبه «اعداد سالم»، پایان پذیری و گسست جهان، به لحاظ منطقی متناقض و لذا غلط است.
۳۵
· اما پژوهش های آنها (که از طرح مسائل فلسفی توسط ماتریالیست های ایونی فراتر می رفت) و تناقضات مکشوفه توسط طرز تفکر فینیتیکی، معضل منطقی پایان پذیر و پایان نا پذیر را مطرح کرده بود و راه را برای حل روشن مسئله به وسیله الئات ها هموار نموده بود.
۳۶
· در حالیکه به نظر پوتاگوری ها تنها عدد به مثابه پایان پذیر، محدود و معین می توانست وجود داشته باشد و پایان نا پذیر فقط به معنی عدم و خلأ تلقی می شد، پارامنیدس این نظریه را به درجه قطعیت فلسفی آن ارتقا داد.
۳۷
· پارامنیدس مفهوم وجود را به عالی ترین مفهوم فلسفی ارتقا داد و در مطابقت با آن، می بایستی تعین عددی در مقابل خصلت عام اشیاء ریاضی جا خالی کند و لذا وجود از دیدگاه او، دیگر نه عدد، بلکه همانند اشیاء ریاضی بی زمان، بی حرکت و تغییر ناپذیر باشد.
۳۸
· وجود آن است که جز آن هیچ نیست و عدم، هیچ است.
۳۹
· چون وجود همه جا یکی و واحد است، نمی توان بخش های معینی را از آن مجزا ساخت.
۴۰
· وجود تقسیم ناپذیر است، همانطور که «اعداد سالم» پوتاگوری و وحدت، تقسیم ناپذیرند.
۴۱
· وجود واحد (وحدتمند، یکپارچه) است و لذا نمی تواند محدود و پایان پذیر باشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر