۱۴۰۱ آبان ۲۳, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (پ) پایان پذیر و پایان ناپذیر (باپایان وبی پایان) (۳)


پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

 

۴۲

·    پارامنیدس از سوی دیگر تصویر هندسی (شکل کره کامل) را برای نشان دادن وجود انتخاب می کند، که حاکی از آن است که وجود تقسیم ناپذیر  و محدود یعنی پایان پذیر نمی تواند مجزا از نامحدود و پایان نا پذیر در نظر گرفته شود.

·    چون سطح کره همانند دایره نه آغاز دارد و نه پایان و لذا اگرچه پایان پذیر ولی نامحدود است.

 

۴۳

·    به نظر پارامنیدس وقتی چگالی وجود در همه جا یکسان باشد و موجودات به همدیگر برخورد کنند، آنگاه وجود پیوسته و مداوم می شود.

 

۴۴

·    پیاده کردن این نظریه براعداد و مفهوم پیوست در مقایسه با تعالیم پوتاگوری راجع به اعداد سالم آشناتر به نظر می رسد.

 

۴۵

·    بدین طریق انکار آغازین پایان ناپذیر توسط پوتاگوریست ها و بنیانگذار مکتب الئات ها منجر به طرح گسترده مسئله پیوست و پایان ناپذیری به طور کلی می شود:

·    آنسان که ما در مورد زنون مشاهده می کنیم.

 

۴۶

·    زنون مسئله پایان ناپذیری را به لحاظ مکانی ـ زمانی و کمی صرف مورد بررسی قرار داد.

 

۴۷

·    مسائل مرکزی «لاینحل های» او که به تجزیه و تحلیل منطقی حرکت و ساختار ماده اختصاص داده شده اند و حاکی از اثبات غیر واقعی بودن حرکت و مکان اند، به شرح زیرند:

 

الف

·    انبساط پایان ناپذیر

ب

·    تقسیم پذیری (تجزیه پذیری)  پایان نا پذیر.

 

۴۸

·    زنون نشان می دهد که چگونه قبول تجزیه پذیری پایان ناپذیرو همچنین قبول وجود کوچکترین فواصل تجزیه ناپذیر مکانی و زمانی به تناقض می انجامد. 

 

۴۹

·    اگر زنون از تناقض پایان ناپذیر، غیر واقعی بودن حرکت و مکان را نتیجه می گرفت، لویکیپ، دموکریت، اپیکور و بعدها در فلسفه رومی لوکرتس با صرفنظر کردن از قبول تجزیه پذیری پایان ناپذیر ماده، به واقعیت (واقعی بودن) غیر قابل انکار حرکت و مکان می رسند.

 

۵۰

·    آنها ادعا می کنند که وجود کوچکترین و تجزیه ناپذیرترین اجزای محدود ماده، یعنی اتم ها که در ترکیب های مختلف در مکان پایان ناپذیر، که خلاء تصور می شود، تعداد پایان ناپذیری از جهان ها را تشکیل می دهند.

 

·     مراجعه کنید به اتمیسم.

 

اتمیسم

(اتمیستیک)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7743

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7742

 

۵۱

·    گرایش ایدئالیستی در نظریات مربوط به پایان پذیر و پایان ناپذیر از پوتاگوریست ها به افلاطون می رسد.

 

۵۲

·    اگر پوتاگوریست ها عدد را به مثابه تجسم پایان پذیر، محدود و نظم مطرح می کنند و پایان ناپذیر را به مثابه عدم در مقابل آن قرار می دهند، افلاطون ایده ها را حاملین پایان پذیر قلمداد می کند.

 

۵۳

·    به نظر افلاطون، ایده ها، ماده بی شکل، ناقص و پایان ناپذیر را شکل و نظم می بخشند.

 

۵۴

·    در کنار این نظریه وفادار به پوتاگوریسم مربوط به رابطه پایان پذیر با پایان ناپذیر، افلاطون در تعریف فلسفی واقعی از پایان ناپذیر اعلام می دارد که پایان ناپذیر باید در حرکت پیشرونده بی وقفه قرار داشته باشد و به مثابه امکان بزرگتر کردن و یا کوچکتر کردن بی انتها تصور شود.

 

۵۵

·    ارسطو نیز به طرز مشابهی پایان ناپذیر را تعریف می کند.

 

۵۶

·    به نظر او پایان ناپذیر مستقل و مجزا از اشیاء محسوس دیگر وجود ندارد.

 

۵۷

·    پایان ناپذیر در حرکت اشیاء و در دیگر شدن مدام آنها خودنمائی می کند.

 

۵۸

·    پایان ناپذیر نه به لحاظ واقعی، بلکه فقط به معنی یک افزوده وجود دارد.

 

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر