۱۳۹۸ آبان ۱۰, جمعه

علی (امیر المؤمنین) از دیدی دیگر (۲)



معرفی کتاب «قتال العرب»
آریو برزن
 
کتاب علی قتال العرب ،اثر ،شاعر ،نویسنده و محقق توانا قاسم قره داغی ،که به دور از تعصبات دینی و خرافه های مذهبی نگارش یافته ودر آن خواننده با انسانی آشنا میشود که فاصله بسیاری دارد از آن تصویر خدا گونه ای که طی قرون متمادی علمای شیعه به علی دادند در این کتاب تحقیقی ، شما با علی ای روبرو میشوید که مکار است و در عین حال ساده لوح ،از سیاست چیزی نمی فهمد و متعصبی است آدمکش که برای حفظ دین به بیشرمانه ترین اعمال دست میزند و از کشتن و آتش زدن انسانها ابایی ندارد.
 
تحلیلی 
از
فریدون ابراهیمی 

الف
در این کتاب تحقیقی ، شما با علی ای روبرو میشوید که مکار است و در عین حال ساده لوح

۱
مشخصه دیگر حضرت علی از دید «محقق توانا»،
ساده لوحی او
ست.

ساده لوح 
به
چه معنی است؟

ساده لوح 
در
فرهنگ واژه ها
به
معانی زیر آمده است:
سلیم القلب
 پاکدل 
صافی ضمیر 
 احمق
 ابله
 بی شعور


هر تعریفی از مفهوم ساده لوح داشته باشیم،
یعنی
خواه آن را به معنی پاکدل تصور کنیم و خواه به معنی ابله
با
مکار
در
تضاد آشتی ناپذیر
قرار می گیرد.

سؤال
این است که چرا «محقق توانا» به این دو مشخصه متناقض رسیده است؟
۲
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش
باید
به
کتاب «محقق توانا»
مراجعه کرد.

ما
راجع به حمایت حضرت علی از خانواده های بی سرپرست
آنهم شبانه
تا
دریافت کننده حمایت 
 شرمنده نگردد و عزت انسانی اش از بین نرود،
بسیار شنیده ایم و خوانده ایم
ولی
تاکنون
چیزی راجع به حماقت و خریت حضرت علی نشنیده ایم و نخوانده ایم.


ابله و احمق و ساده لوح قلمداد کردن مؤلف نهج البلاغه
اما
دال بر حماقت و خریت «محقق توانا»
و
ضمنا
دال بر بی شرمی او ست.
فراموش نباید کرد
که
نهج البلاغه
۱۴۰۰ سال قبل
تحریر یافته است.
ما
بخشی از نهج البلاغه
را
تحت عنوان جهان بینی امیرالمؤمنین
تحلیل و منتشر کرده ایم.
۳
حضرت علی در دوره خلافت خود
قاضی 
هم
بوده است
و
کتابی راجع به قضاوت های او منتشر شده است.
 دهاقین ایران
از
این قضاوت های حیرت انگیز حضرت علی
به 
خوبی
خبر داشته اند.
ما
یکی از آنها را محض اطلاع «محقق توانا» ذکر می کنیم
و
ضمنا
خاطره دهقان نقال (بر وزن قتال) این قضاوت
خاطرمان
را
به
آتش حسرت دیدار می کشد:
مردی
را
به
اتهام قتل حریفی در باغی
دستگیر می کنند
 و
 به 
محکمه حضرت علی
 می برند.
مرد متهم
کاردی خونالود
در
اختیار داشت
و
لباس خونالود 
در
بر.

همه ظواهر امر
تردیدی در قاتل بودن او باقی نمی گذاشتند.

حضرت علی ساده لوح
اصولا و اساسا
می بایستی
حکم اعدام مرد متهم
را
صادر کند.

اگر
«محقق توانا»
به
جای امیرالمؤمنین بود، بیشک همین کار را می کرد.
حضرت علی
مرد متهم را پس از بازپرسی
آزاد می کند.
حقیقت امر
از
این قرار بود
که
مرد متهم
گوسفندی را ذبح می کرد
که
به
رفع حاجت احتیاج پیدا می کند
و
برای رفع حاجب
از 
دیوار باغ بالا می رود
تا
در باغ رفع حاجت کند
و
چشمش به مقتول غرقه در خون
می افتد.

این ماجرا
خواه واقعی باشد و خواه خیالی
بر
سفاهت حضرت علی
 دلالت ندارد.

۴
از سیاست چیزی نمی فهمد و متعصبی است آدمکش
 
دهاقین ایران
تجارب دیگری از حضرت علی «آدمکش» نقل می کنند:
روزی حضرت علی در یکی از غزوات 
قصد بریدن سر حریفی
را
داشته است.
حریف
بر
صورت حضرت علی
تف می اندازد.
حضرت علی
از
کشتن او امتناع می ورزد.
دلیلش
را
می پرسند، 
می گوید:
اگر پس از تف اندازی او
می کشتمش،
منافع شخصی ام
در
عملم
دخیل می گشت
و
نه
منافع شرعی ـ الهی.
این تجربه نیز ناقض آدمکش بودن او ست.
۵
از سیاست چیزی نمی فهمد و متعصبی است آدمکش 

البته
حضرت علی
به 
روایتی
در شبی ۱۰۰۰ گردنکش سرفراز را گردن زده است.
در
غزوات 
صدها نفر
را
به
 قتل رسانده است.

حتما
به
قول «محقق توانا»
خیمه های دشمن
را
به
آتش کشیده است.

این امر
اما
در
مبارزات طبقاتی
امری طبیعی است
و
ربطی
به
خون آشام بودن حضرت علی و یا هر کس دیگر
 ندارد.

خونریزی
در
مبارزات طبقاتی
امری جبری
است
و
می تواند 
تأثیرات پسیکولوژیکی در سربازان و سرداران
به
جا گذارد،
ولی
دال بر پسیکوپات و آدمکش بودن آنان 
نیست.

یعنی
با
مفاهیم پسیکولوژیکی
قابل توضیح نیست.

به
همان سان
که
جنایات شاه و شیخ
با
مفاهیم پسیکولوژیکی
قابل درک و توضیح نیستند.

۶
  متعصبی است آدمکش
تعصب
از 
مفاهیم عامیانه
است.
اعضای جامعه
بسته به جایگاه اجتماعی شان،
ایده ئولوژی طبقاتی خاص خود
را
دارند.
حضرت علی
در این زمینه استثناء نبوده است:
اسلام
ایده ئولوژی اشرافیت بنده دار و روحانی (مثلا آل عبا و حضرت علی)
بوده است
و
باور ایده ئولوژیکی
نه 
جرم
 است
و
نه
ننگ. 

خود «محقق توانا»
نیز
دارای ایده ئولوژی خاص خویش
است
که
در
این کتاب او
کتابت 
می یابد.

پایان



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر