پروفسور دکتر ولفگانگ
پطر ایشهورن
برگردان
شین
میم شین
رشته های مختلف
علوم اجتماعی مارکسیستی
ـ لنینیستی
ادامه
·
توسعه این سیستم علوم اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی ـ در
وهله اول ـ تحت تأثیر علم رهبری مبارزه طبقاتی و اداره جامعه سوسیالیستی (استراتژی
و تاکتیک حزب طبقه کارگر) قرار دارد که قبل از همه، با کردوکار تئوریکی خود حزب
توسعه داده می شود.
1
·
همانطور که در علوم دیگر رایج است، در علوم اجتماعی نیز
روند تمایز و تخصص پدید می آید.
2
·
اما در عین حال باید نیاز و گرایش روز افزون به همپیوندی
علوم اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی بر شالوده ماتریالیسم تاریخی و بر مبنای خط مشی
استراتژیکی حزب در نظر گرفته شود.
3
·
نیاز و گرایش به همپیوندی ـ قبل از همه ـ از سمتگیری کار
تئوریکی بر الزامات عملی ساختمان سوسیالیسم و بر کاربست ضرور متدهای مدرن ریاضی،
سیبرنتیکی و غیره در عرصه علوم اجتماعی سرچشمه می گیرد.
4
·
در عرصه علوم اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی هرگز نمی
توان میان رشته های فلسفی و رشته های علوم منفرد و سیستماتیک و تاریخی حد و مرز
دقیقی رسم کرد و یا میان آنها دیوار چین کشید.
5
·
علاوه بر این، توسعه علمی مدرن در انقلاب علمی ـ
فنی و در ساختمان سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته به طرق متنوع نشاندهنده
گرایشات تماس و تقاطع میان علوم طبیعی، علوم فنی و علوم اجتماعی است که مثلا از
نقطه نظر فلسفی ـ جهان بینانه، فلسفی ـ سوسیولوژیکی و فلسفی ـ متدئولوژیکی اهمیت
بزرگی کسب کرده است.
6
·
پیوند خاص انقلاب علمی ـ فنی با انقلاب سوسیالیستی برای
علوم اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی در کشورهای سوسیالیستی سلسله ای از وظایف نوین
پدید آورده است که برای توسعه شان اهمیت تعیین کننده دارند:
الف
·
اولا گرایشات تعیین کننده ای پدید می آیند که به نحوی از
انحاء، شامل کلیه علوم اجتماعی می شوند:
1
·
توسعه و تبدیل علوم اجتماعی به نیروی مولده بیواسطه،
بویژه توسعه و تبدیل آنها به علوم پیش بینی، برنامه ریزی و اداره جامعه سوسیالیستی
و همچنین توسعه و تبدیل آنها به علوم کومونیکاتیو (هماندیشی) و اطلاعاتی.
2
·
این گرایشات برای خصلت علوم اجتماعی و برای سیستم آنها ـ
بمثابه کل ـ از اهمیت عظیمی برخوردارند.
3
·
«امروز، طرح علمی و یکپارچه
ای که همه بخش های تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی را در برگیرد و پیش بینی توسعه کامل
فرماسیون اجتماعی سوسیالیستی بر پایه اقتصادی، سیاسی و ایده ئولوژیکی اش، ضرورت مبرم دارد.
4
·
این امر برای آموزش کلی مارکسیسم نتایج تعیین کننده ای
به دنبال خواهد داشت.
5
·
خصلت فراگیر و عام مارکسیسم ـ لنینیسم در مرحله عالی تر
و بغرنجتر خودنمائی می کند.
6
·
بخش های مختلف مارکسیسم ـ لنینیسم باید بطور یکپارچه و
بی خلل توسعه یابند تا بتوان طرح های سیستمی پیش بینانه ی مستدل برای تحول برنامه ریزی
شده ی سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته درافکند.
7
·
این امر برای حل مسائل رهبری و سازمانی که با برنامه
ریزی و اداره روند کلی جامعه و همچنین با انقلاب علمی ـ فنی در پیوندند، اهمیت
خاصی دارد.»
·
(ویلی اولبریشت)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر