پروفسور دکتر هاینتس
پپرله
برگردان
شین
میم شین
·
علت غائی (علت نهائی) در فلسفه ایدئالیستی به علیتی اطلاق
می شود که بنا بر آن، حوادث بر مبنای آماج از قبل مقرر شده، تعیین می شوند.
1
·
علت غائی مستقل از معلولیت و یا در جوار معلولیت وجود
ندارد.
2
·
علت غائی معلولیت را پیش شرط خود قرار می دهد، زیرا تنها
در آن و یا بر آن مؤثر واقع می شود.
3
·
ارسطو اولین فیلسوفی بود که هدف را بطور سیستماتیک وارد
مبحث علت ها کرد و در تئوری مربوط به علت خود، میان علت مادی، علت صوری، علت
تأثیری و علت غائی تفاوت قائل شد.
4
·
بنظر ارسطو علت بمثابه هدف «عبارت است از چیزی است که به
سبب آن چیز دیگری اتفاق می افتد.»
·
(ارسطو، «متافیزیک» 1013)
·
مراجعه کنید به تله ئولوژی (غائیت) در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر