۱۳۹۵ آبان ۱۷, دوشنبه

علت غائی (علت نهایی)


پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان
شین میم شین

·        علت غائی (علت نهائی) در فلسفه ایدئالیستی به علیتی اطلاق می شود که بنا بر آن، حوادث بر مبنای آماج از قبل مقرر شده، تعیین می شوند.

1
·        علت غائی مستقل از معلولیت و یا در جوار معلولیت وجود ندارد.

2
·        علت غائی معلولیت را پیش شرط خود قرار می دهد، زیرا تنها در آن و یا بر آن مؤثر واقع می شود.

3
·        ارسطو اولین فیلسوفی بود که هدف را بطور سیستماتیک وارد مبحث علت ها کرد و در تئوری مربوط به علت خود، میان علت مادی، علت صوری، علت تأثیری و علت غائی تفاوت قائل شد.

4
·        بنظر ارسطو علت بمثابه هدف «عبارت است از چیزی است که به سبب آن چیز دیگری اتفاق می افتد.»
·        (ارسطو، «متافیزیک» 1013)

·        مراجعه کنید به تله ئولوژی (غائیت) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر