۱۳۹۵ آبان ۲۰, پنجشنبه

علم (1)


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین

1
·        علم عبارت است از سیستم معارف (شناخت های)  دم به دم توسعه یابنده که از پراتیک اجتماعی سرچشمه می گیرد.

·        مراجعه کنید به  پراتیک، دیالک تیک تئوری و پراتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2
·        معارف علمی به خواص ماهوی، پیوندهای علی (علت و معلولی) و قانونمندی های طبیعت، جامعه و تفکر مربوط می شوند و در فرم مفاهیم، مقوله ها، تعاریف مقداری، قوانین، تئوری ها و فرضیه ها ثبت و ضبط و حفظ می شوند.

·        مراجعه کنید به خاصیت، ماهیت، علیت، قانونمندی، طبیعت، جامعه، قانون، تئوری، فرضیه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

3
·        سیستم معارف علمی ـ بمثابه مبنای کردوکار انسانی ـ امکان تسلط روز افزون انسان ها بر محیط طبیعی ـ و پس از محو جامعه طبقاتی آنتاگونیستی ـ  بر محسط اجتماعی را فراهم می آورد و در کوره پراتیک مرتب به محک می خورد، تصحیح و تدقیق می شود.

4

·        علم مدرن ـ در مقایسه با ازمنه ی سابق ـ هیئت غول آسائی به خود گرفته است.

5

·        پیشرفت دانش بشری به تمایز روز افزون و لاینقطع علم و به تقسیم بندی آن به رشته های بیشمار منجر شده است.
·        اما علیرغم آن، پراکندگی پر هرج و مرجی در علم پدید نیامده است.
·        برای اینکه میان کلیه ی علوم، پیوند درونی و نظم و نظام وجود دارد و این امر بر مبانی علمی استوار است.

6
·        مبنای علمی برای وحدت کلیه علوم را باید در وحدت مادی جهان دید.

·        مراجعه کنید به مونیسم، وحدت مادی جهان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

7

·        چون علوم ضمن تحقیق در عرصه های معین خاص خود به بررسی فرم های حرکت، جوانب و پیوندهای واقعیت عینی و یا انعکاس واقعیت عینی در ضمیر انسانی می پردازند، توسعه آنها باید در نهایت امر به نزدیکتر شدن رشته های منفرد علمی منجر شود.
·        زیرا واقعیت عینی نه کائوس بی پیوند، بلکه کل منظم قانونمندی است.

·        (کائوس ضد دیالک تیکی کاینات است.
·        کائوس بی نظمی و هرج و مرج مطلق است و کاینات درست برعکس. مترجم)

8

·        مبنای عینی برای طبقه بندی علوم، کشف روابط متقابل میان آنها و نظم درونی سیستم دانش بشری را ـ قبل از همه ـ فرم های مختلف حرکت ماده را تشکیل می دهند. 

·        فرم های مختلف حرکت ماده، موضوع علوم اصلی اند.

·        (فرم های حرکت ماده بیانگر انواع اصلی حرکت و تأثیر متقابل سیستم ها، اوبژکت ها و وروند های مادی است.
·        حرکت نمی تواند بطور «درخود»، فی نفسه و مجزا از ماده وجود داشته باشد.
·        حرکت تنها به صورت حرکات مشخص و بی نهایت متنوع در سیستم ها و روندهای مادی می تواند وجود داشته باشد.

·        انگلس در مطابقت با سطح توسعه علوم در قرن نوزدهم، پنج نوع اصلی حرکت را نام می برد:

الف

·         حرکت مکانیکی (تغییر جا و مکان و محل)

ب

·        حرکت فیزیکی (حرکت مولکول ها)

پ

·        حرکت شیمیائی (حرکت اتم ها)

ت

·        حرکت بیولوژیکی (حیات)

ث

·        حرکت اجتماعی (توسعه و یا تکامل اجتماعی)
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 20، ص 354)

·        مراجعه کنید به طبقه بندی علوم، فرم های حرکت ماده در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر