پروفسور دکتر الفرد
کوزینگ
برگردان
شین
میم شین
1
·
علم عبارت است از سیستم معارف (شناخت های) دم به دم توسعه یابنده که از پراتیک اجتماعی
سرچشمه می گیرد.
·
مراجعه کنید به پراتیک،
دیالک تیک تئوری و پراتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
·
معارف علمی به خواص ماهوی، پیوندهای علی (علت و معلولی)
و قانونمندی های طبیعت، جامعه و تفکر مربوط می شوند و در فرم مفاهیم، مقوله ها،
تعاریف مقداری، قوانین، تئوری ها و فرضیه ها ثبت و ضبط و حفظ می شوند.
·
مراجعه کنید به خاصیت، ماهیت، علیت، قانونمندی، طبیعت، جامعه،
قانون، تئوری، فرضیه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
·
سیستم معارف علمی ـ بمثابه مبنای کردوکار انسانی ـ امکان
تسلط روز افزون انسان ها بر محیط طبیعی ـ و پس از محو جامعه طبقاتی آنتاگونیستی
ـ بر محسط اجتماعی را فراهم می آورد و در
کوره پراتیک مرتب به محک می خورد، تصحیح و تدقیق می شود.
4
·
علم مدرن ـ در مقایسه با ازمنه ی سابق ـ هیئت غول آسائی
به خود گرفته است.
5
·
پیشرفت دانش بشری به تمایز روز افزون و لاینقطع علم و به
تقسیم بندی آن به رشته های بیشمار منجر شده است.
·
اما علیرغم آن، پراکندگی پر هرج و مرجی در علم پدید
نیامده است.
·
برای اینکه میان کلیه ی علوم، پیوند درونی و نظم و نظام
وجود دارد و این امر بر مبانی علمی استوار است.
6
·
مبنای علمی برای وحدت کلیه علوم را باید در وحدت مادی
جهان دید.
·
مراجعه کنید به مونیسم، وحدت مادی جهان در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
7
·
چون علوم ضمن تحقیق در عرصه های معین خاص خود به بررسی
فرم های حرکت، جوانب و پیوندهای واقعیت عینی و یا انعکاس واقعیت عینی در ضمیر انسانی
می پردازند، توسعه آنها باید در نهایت امر به نزدیکتر شدن رشته های منفرد علمی
منجر شود.
·
زیرا واقعیت عینی نه کائوس بی پیوند، بلکه کل منظم
قانونمندی است.
·
(کائوس ضد دیالک تیکی
کاینات است.
·
کائوس بی نظمی و هرج و مرج مطلق است و کاینات درست
برعکس. مترجم)
8
·
مبنای عینی برای طبقه بندی علوم، کشف روابط متقابل میان
آنها و نظم درونی سیستم دانش بشری را ـ قبل از همه ـ فرم های مختلف حرکت ماده را تشکیل
می دهند.
·
فرم های مختلف حرکت ماده، موضوع علوم اصلی اند.
·
(فرم های حرکت ماده بیانگر
انواع اصلی حرکت و تأثیر متقابل سیستم ها، اوبژکت ها و وروند های مادی است.
·
حرکت نمی تواند بطور «درخود»، فی نفسه و مجزا از ماده وجود
داشته باشد.
·
حرکت تنها به صورت حرکات مشخص و بی نهایت متنوع در سیستم
ها و روندهای مادی می تواند وجود داشته باشد.
·
انگلس در مطابقت با سطح توسعه علوم در قرن نوزدهم، پنج
نوع اصلی حرکت را نام می برد:
الف
·
حرکت مکانیکی (تغییر جا و مکان و محل)
ب
·
حرکت فیزیکی (حرکت مولکول ها)
پ
·
حرکت شیمیائی (حرکت اتم ها)
ت
·
حرکت بیولوژیکی (حیات)
ث
·
حرکت اجتماعی (توسعه و یا تکامل اجتماعی)
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد
20، ص 354)
·
مراجعه کنید به طبقه بندی علوم، فرم های حرکت ماده در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر