میرزا علی معجز
(1252 ـ 1313)
(1873 ـ 1934)
رسول پیگیر هومانیسم، رنسانس و روشنگری
ویرایش، ترجمه و تحلیل از
میمحا نجار
عاشق
پریشان
رسوم
عشق و محبتدن آنلاماز، مفلس
بیلر
ـ دوشابی اولان ـ لذتین، مربانین
·
معنی تحت اللفظی:
·
بی همه چیز از رسوم عشق و محبت بی
خبر می ماند.
·
لذت مربا را کسی می داند که دوشاب
داشته باشد.
·
در این بیت شعر عاشقانه معجز، درک ماتریالیستی
ـ تاریخی او آشکار می شود.
·
چرا و به چه دلیل؟
1
رسوم
عشق و محبتدن آنلاماز، مفلس
·
معجز در این مصراع شعر، میان ثروت
مادی و لذت روحی رابطه دیالک تیکی می بیند:
·
فقر مادی در قاموس شاعر با فقر
روحی همراه است.
·
مفلس از دید شاعر از رسوم عشق و
محبت بی خبر می ماند.
·
این به چه معنی است؟
2
رسوم
عشق و محبتدن آنلاماز، مفلس
·
این سخن شاعر می تواند در دیالک
تیک داد و ستد عاطفی درک شود و توضیح داده شود:
الف
ستد عاطفی
1
·
مفلس به دلیل فقر مادی از عشق و
محبت کمتر به نصیب می برد.
·
چرا و به چه دلیل؟
·
به این دلیل ساده که فقر برای کسی جاذبه
ندارد.
·
بندرت می توان زیبا روئی یافت که عاشق
بی همه چیزی شود.
·
به همین دلیل انسان ها به محض آشنائی
با یکدیگر میزان دارائی مادی بالقوه و بالفعل یکدیگر را می جویند و می پرسند و می یابند.
2
·
درست به همین دلیل است که کمتر کسی
به فقر مادی خود و خانواده اش اقرار می کند.
·
تظاهر به ثروتمندی یکی از ترفند
های کسب جاذبه اجتماعی است.
·
این تظاهر می تواند فرم های متنوع
داشته باشد:
3
رسوم
عشق و محبتدن آنلاماز، مفلس
·
یکی از فرم های کسب جاذبه از طریق
تظاهر به ثروتمندی، می تواند انتشار عکسی در ملکی، جلوی اوتومبیل جمع و جوری باشد.
·
زن و یا مردی که عکسی از خود در
ملکی یا جلوی اوتومبیلی منتشر می کند، ضمنا می خواهد مایملک خود و خانواده اش را
به حریف نشان دهد.
·
اگر کسی احیانا عکسی نداشته باشد،
حریف کلافه می شود.
4
·
در این صورت از میزان تحصیلاتش می
پرسد.
·
از قوم و خویشش در دولت و یا در
مجلس می پرسد.
·
حریف که عاشق علم و فن و سیاست نیست.
·
هدف حریف کشف غنای بالقوه و بالفعل
طرف مقابل است.
·
به همین دلیل خیلی ها پست و مقام و
شغل و حرفه خود را صادقانه و یا در صورت افلاس، عوامفریبانه به اسم خود مزید می
کنند:
·
دکتر باران
·
مهندس رعد
·
پروفسور توفان
5
·
بعضی ها به ترفند مستوری، میزان
غنای واقعی و یا جعلی خود را به حریفان گزارش می دهند:
·
«نمی دانم به خاطر شغل پزشکی است که شیفته
بیماران هستم و یا دلیل دیگری دارد.»
·
آره ارواح عمه و خاله و ننه ات.
·
هیچ کسی عاشق جماعت مریض نمی شود.
·
حتی اگر مادر و پدرش باشد.
6
·
مفلس به دلیل فقر مادی و فقدان
جاذبه، نه از سرچشمه زلال عشق و محبت، بلکه در بهترین حالت از جوی گل آلود آن ـ آنهم
چه بسا با ترس و دلهره ـ لبی تر می کند.
·
نتیجه فقر تجربی، فقر دانش تجربی
است:
·
فقر برخورداری از عشق و محبت، نادانی
از رسوم عشق و محبت را به دنبال می آورد.
7
·
پس از پیروزی ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی
ازدواج های عجیب و غریبی صورت گرفت که 99 در صد آنها به شکست و طلاق انجامید.
·
در واویلای عنگلاب اسلامی، تعلقات طبقاتی
برای مدت کوتاهی فراموش شد و ازدواج های توهم آمیز صورت گرفت.
·
مثلا دختر فئودالی که در طایفه خود
بی مشتری بود، با بجه رعیتی عنگلابی ازدواج کرد و بحران زندگی آغاز شد.
8
·
شاید یکی از دلایل تعدد زوجات، «معتبر
گشتن گدایان» و کسب برق آسای جاذبه در میان زنان طبقات اجتماعی مختلف باشد.
·
ثروت، هر سوسکی را ـ چه زن و چه
مرد ـ سکسی می کند.
·
یکی از بدترین خیانت های زنان به جنبش
زنان، درست در همین دیالک تیک مادی و روحی ـ روانی است.
·
دختران چه بسا ماهرو با پیرمردان
خر پول ازدواج می کنند که در اکثر اوقات به تخریب خانواده ها منجر می شود.
·
بی آنکه رابطه به درد بخور جدیدی
میان دختر 20 ساله و خر پول 60 ساله تشکیل شود و دوام آورد.
9
·
اکثر اعضای طبقه حاکمه امپریالیستی
و فئودالی ـ فوندامنتالیستی از زنان خود جدا شده اند و با دخترهای کم سن و سال تشکیل
خانواده داده اند.
·
از شرودر تا پوتین
·
از فیشر تا لافونتن.
·
میان زنان، غیر از همبستگی
فمینیستی، همه چیز یافت می شود.
·
از خنجر از پشت تا توطئه برای
تخریب خانواده یکدیگر.
10
رسوم
عشق و محبتدن آنلاماز، مفلس
بیلر
ـ دوشابی اولان ـ لذتین، مربانین
·
معجز برای اثبات ادعای خود مثال
تجربی می آورد:
·
کسی از مربا بیشترین لذت را می برد
که دوشاب داشته باشد.
·
اما مفلس که دوشاب ندارد، چه بسا از
وجود مربا بی خبر می ماند.
·
لذت مادی روی دیگر سکه دیالک تیکی لذت
روحی و روانی است.
·
درک ماتریالیستی جامعه و یا تاریخ همین
است:
·
شرایط مادی زیست تعیین کننده ی
شرایط روحی و روانی زیست است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر