۱۳۹۵ آذر ۹, سه‌شنبه

سیری در سر تیترهای دکتر مرتضی محیط (6)


مرتضی محیط ( ۱۳۱۴)
منبع
صفحه فیسبوک دکتر مرتضی محیط 
تحلیلی از
مسعود بهبودی

آیا در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود دارد؟

·        این سؤال سانترال دکتر محیط حاکی از چیست؟

1    
·        این سؤال سانترال دکتر محیط اولا حاکی از آن است که او در وجود ترامپ، فاشیسم را می بیند و یا بو می کشد.

·        باید از دکتر محیط پرسید:
·        فاشیسم چیست و منشاء و منجلاب فاشیسم چیست؟

2
آیا در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود دارد؟
   
·        این سؤال سانترال دکتر محیط ثانیا حاکی از آن است که در ایران از فاشیسم خبری نیست.
·        به زبان دکتر محیط در ایران از امثال وطنی ترامپ خبری نیست و یا هنوز خبری نیست.

·        باید از دکتر محیط پرسید:
·        قلم صاحبمرده در ایران در دست کیست؟

·        پیش شرط پاسخ به امکان و یا عدم امکان ظهور ترامپ در ایران، شناخت پیشاپیش جامعه ایران است.

3

آیا در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود دارد؟
   
·        ما حدود نیم ساعت از مواعظ 26 نوامبر دکتر محیط را گوش داده ایم.
·        دکتر محیط ما را بیشتر به یاد دکتر نورالدین انداخته است.
·        برتری دکتر محیط بر دکتر نورالدین این است که او دکتر علم منفرد معماری بود و دکتر محیط دکتر در علم منفرد طب است.
·        ولی هر دو بی خبر از خرد کل اندیش (فلسفه) اند و بیگانه با  مارکسیسم ـ لنینیسم و مفاهیم فلسفی.

·        هر دو از شاخه ای به شاخه ای می پرند و حتی المقدور پرت و پلا در بشقاب گوش و هوش شنونده می نهند.

4
آیا در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود دارد؟
   
·        تحلیل موعظه آسان نیست.
·        ولی چه می توان کرد که چاره ای جز گذری و ابراز نظری نیست.
·        دکتر محیط  مفاهیم عجیب و غریبی اختراع کرده است و یا از علمای امپریالیسم به عاریه گرفته است.

·        او به عنوان مثال از زیربنا و روبنای سرمایه مالی دم می زند.

·        دکتر محیط بدین طریق دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی را مسخ و مثله و مخدوش می سازد.
·        او به دلیل بی خبری از فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی به دام ایدئولوگ های امپریالیستی می افتد و شنونده معصوم و مظلوم را هم به همراه خود می برد.

·        آن سان که اولا بورژوازی مالی را تحت عنوان سرمایه مالی  از دیگر اقشار بورژوائی جدا می کند.
·        در حالیکه دیری است که همه اقشار بورژوائی و رشته های مختلف سرمایه داری امپریالیستی در هم ادغام شده اند.

·        همان کنسرن دارویی بایر آلمان، در زمینه فوتبال و خیلی از زمینه های دیگر سرمایه گذاری کرده است و تیم فوتبال خاص خود را دارد.
·        همان کنسرن دارویی بایر آلمان، فردا می تواند تیم فوتبال منچستر یونایتد را هم بخرد و در بالکانیزاسیون کشوری کثیر المله باند های ترور را تشکیل دهد و بسان اجنه مخوف به جان خلایق بیندازد.

·        سرمایه داری امپریالیستی بر تار و پود جامعه و جهان بال گسترده است.

·        هر کنسرنی دانشگاهی است با پروفسورها، دکترها، مهندسان، تکنیسین ها، محققان، جواسیس، حقوق دانان و الی آخر.

·        سرمایه مالی چه بسا در بخش های صنعتی، تجاری، نظامی، علمی، فنی، خدماتی و غیره هم فعال است.
·        ما با ادغام اقشار مختلف بورژوازی و رشته های مختلف علمی و فنی و رسانه ای و غیره سر و کار داریم.

·        جدا کردن یکی از دیگری، مفید و مثبت جا زدن قشری از  بورژوازی و منفی و مخرب قلمداد کردن قشر دیگر ـ در بهترین حالت ـ ساده لوحانه است و نه رئالیستی و نه راسیونالیستی.
·        نخود سیاه است.

5
آیا در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود دارد؟

·        دکتر محیط به پیروی از حریف مؤلفی میان سیاست سرمایه مالی و ایده ئولوژی سرمایه مالی تفاوت می گذارد.
·        این بدان معنی است که او و مرجع تقلید او معنی ایده ئولوژی را و روبنای ایده ئولوژیکی را نمی دانند.

·        ایدئولوژی عبارت است از سیستم نظرات اجتماعی (اقتصادی، سیاسی، حقوقی، تربیتی، هنری، اخلاقی، فلسفی و غیره) که بیانگر منافع طبقاتی معینی اند و شامل هنجارهای رفتاری، موضعگیری ها و ارزش گذاری های مطابق با آنها می شوند.

·        سیاست یکی از اجزای ایده ئولوژی است.
·        ادعای اینکه فلانی فلان چیز را هم از نظر سیاسی ارزیابی کرده و هم از نظر ایده ئولوژیکی یاوه ای بیش نیست.

·        دکتر محیط مفهوم ایده ئولوژی را احتمالا بسان علمای امپریالیسم تعریف می کند.
·        به عنوان چیزی نجس که فرار از آن شرط تقدس و پاکی و پارسایی است.

ایدئولوژی
پروفسور گونتر هیدن

6

آیا در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود دارد؟

·        شاید در علم منفرد معینی برای هر قشر طبقه بورژوازی و یا  برای هر رشته اقتصادی، زیربنائی و روبنایی اختراع شده باشد.
·        شاید در چارچوب آن رشته علمی منفرد، مفید هم باشد.
·        ولی در بررسی جامعه بشری استفاده از این  مفاهیم، نه مجاز است و نه کلید گشایش قفلی است.
·        هر «سخن» جائی و هر «نکته» مکانی دارد.

·        چرخ خیاطی بنا بر ساختارش، فقط به درد دوخت و دوز می خورد و نه به درد پخت و پز.
·        برای پخت و پز باید قابلمه و زودپز خرید که ساختارشان متناسب با این فونکسیون است.

·        تمکین به دیالک تیک ساختار و فونکسیون ـ به زبان دکتر محیط و مرجع تقلیدش ـ «اجتناب ناپذیر»، جبری و اجباری است.  

·        خدای خاک برای بررسی مسائل زمینی ماتریالیسم تاریخی را آفریده است.
·        فتبارک الله احسن الخالق الخاک

7
آیا در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود دارد؟
   
·        دکتر محیط احتمالا برای توضیح فاشیسم به مفهوم «سرمایه مالی» نیاز پیدا کرده است.
·        شاید به این دلیل که حریفی فاشیسم را به شرح زیر تعریف کرده است:
·        فاشیسم به دیکتاتوری تروریستی ارتجاعی ترین، شووینیستی ترین و امپریالیستی ترین عناصر سرمایه مالی اطلاق می شود.
·        (دیمیتروف)

·        این تعریف حریف بد نیست.
·        این ولی تعریف فاشیسم نیست.
·        این با کلی تخفیفات، تعریف فرم نمودین فاشیسم است.

·        دکتر محیط و هر کس دیگر باید تفکر مفهومی را بیاموزد و به خوداندیشی خلاق خطر کند.
·        باید دست به ریشه برد.
·        پیش شرط رادیکالیته هم همین است. (مارکس)   

8
آیا در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود دارد؟
   
·        دکتر محیط در منبر و موعظه 26 نوامبر، احتمالا برای تئوریزه کردن فاشیسم در قرن بیست و یکم به مقایسه لیبرالیسم با نئولیبرالیسم خطر می کند و همه چیز را به هم می ریزد و قر و قاطی می کند:

الف    
·        دکتر محیط مفهوم لیبرالیسم را هم ضمنا تحریف می کند و نشان می دهد که از دیالک تیک مارکسیستی ـ لنینیستی زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی چیز زیادی نمی داند.
·        لیبرالیسم بدین طریق با سرمایه صنعتی یکسان تلقی می شود و به جنگ فئودالیسم می رود.
·        فئودالیسمی که دکتر محیط بدرستی نمی شناسد.
·        به همین دلیل دکتر محیط به اختراع مفهوم «اشرافیت تجاری» دست می زند.
·        اگر کسی جلودار دکتر نشود، حتما از مانوفاکتورهای فئودالی هم دم خواهد زد.

·        دکتر محیط نمی داند که بورژوازی تجاری سابقه ای دیرین دارد و یکی از نطفه های دیرین بورژوازی است.
·        طبقه اجتماعی بورژوازی از آسمان نازل نشده است.
·        تریاد تز ـ آنتی تز ـ سنتیز (تثلیث بیضه ـ نطفه ـ جوجه) در کار است.
·        بورژوازی در بطن جامعه برده داری و بویژه فئودالی تشکیل می یابد، رشد می کند و به مثابه ضد دیالک تیکی آن، فئودالیسم را از درون می جود و نفی دیالک تیکی می کند.  

ب

·        دکتر محیط در این واویلا دلیل احترام مارکس و انگلس به اسمیت و ریکاردو و اون و آن و این را به حساب خوشامد آندو از لیبرالیسم می گذارد

·        لامصب.
·        میراث کلاسیک های بورژوائی آغازین سه منبع بسیار مهم مارکسیسم بوده اند.

·        مارکسیسم از صفر شروع نشده است.
·        مارکسیسم بر بنیان میراث فکری و فرهنگی نسل های ماقبل برپا شده است.

·        مارکسیسم نتیجه نفی دیالک تیکی ماتریالیسم مکانیکی و متافیزیکی و علم الاشیائی، اقتصاد سیاسی کلاسیک بورژوائی، سوسیالیسم و کمونیسم اوتوپیکی است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر