مرتضی محیط (
۱۳۱۴)
منبع
صفحه
فیسبوک دکتر مرتضی محیط
تحلیلی
از
مسعود
بهبودی
آیا
در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود
دارد؟
·
این سؤال سانترال دکتر محیط حاکی
از چیست؟
1
·
این سؤال سانترال دکتر محیط اولا
حاکی از آن است که او در وجود ترامپ، فاشیسم را می بیند و یا بو می کشد.
·
باید از دکتر محیط پرسید:
·
فاشیسم چیست و منشاء و منجلاب
فاشیسم چیست؟
2
آیا
در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود
دارد؟
·
این سؤال سانترال دکتر محیط ثانیا
حاکی از آن است که در ایران از فاشیسم خبری نیست.
·
به زبان دکتر محیط در ایران از
امثال وطنی ترامپ خبری نیست و یا هنوز خبری نیست.
·
باید از دکتر محیط پرسید:
·
قلم صاحبمرده در ایران در دست
کیست؟
·
پیش شرط پاسخ به امکان و یا عدم
امکان ظهور ترامپ در ایران، شناخت پیشاپیش جامعه ایران است.
3
آیا
در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود
دارد؟
·
ما حدود نیم ساعت از مواعظ 26
نوامبر دکتر محیط را گوش داده ایم.
·
دکتر محیط ما را بیشتر به یاد دکتر
نورالدین انداخته است.
·
برتری دکتر محیط بر دکتر نورالدین
این است که او دکتر علم منفرد معماری بود و دکتر محیط دکتر در علم منفرد طب است.
·
ولی هر دو بی خبر از خرد کل اندیش (فلسفه)
اند و بیگانه با مارکسیسم ـ لنینیسم و مفاهیم
فلسفی.
·
هر دو از شاخه ای به شاخه ای می
پرند و حتی المقدور پرت و پلا در بشقاب گوش و هوش شنونده می نهند.
4
آیا
در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود
دارد؟
·
تحلیل موعظه آسان نیست.
·
ولی چه می توان کرد که چاره ای جز
گذری و ابراز نظری نیست.
·
دکتر محیط مفاهیم عجیب و غریبی اختراع کرده است و یا از
علمای امپریالیسم به عاریه گرفته است.
·
او به عنوان مثال از زیربنا و روبنای
سرمایه مالی دم می زند.
·
دکتر محیط بدین طریق دیالک تیک زیربنای
اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی را مسخ و مثله و مخدوش می سازد.
·
او به دلیل بی خبری از فلسفه مارکسیستی
ـ لنینیستی به دام ایدئولوگ های امپریالیستی می افتد و شنونده معصوم و مظلوم را هم
به همراه خود می برد.
·
آن سان که اولا بورژوازی مالی را
تحت عنوان سرمایه مالی از دیگر اقشار بورژوائی
جدا می کند.
·
در حالیکه دیری است که همه اقشار بورژوائی
و رشته های مختلف سرمایه داری امپریالیستی در هم ادغام شده اند.
·
همان کنسرن دارویی بایر آلمان، در
زمینه فوتبال و خیلی از زمینه های دیگر سرمایه گذاری کرده است و تیم فوتبال خاص
خود را دارد.
·
همان کنسرن دارویی بایر آلمان، فردا
می تواند تیم فوتبال منچستر یونایتد را هم بخرد و در بالکانیزاسیون کشوری کثیر
المله باند های ترور را تشکیل دهد و بسان اجنه مخوف به جان خلایق بیندازد.
·
سرمایه داری امپریالیستی بر تار و
پود جامعه و جهان بال گسترده است.
·
هر کنسرنی دانشگاهی است با
پروفسورها، دکترها، مهندسان، تکنیسین ها، محققان، جواسیس، حقوق دانان و الی آخر.
·
سرمایه مالی چه بسا در بخش های
صنعتی، تجاری، نظامی، علمی، فنی، خدماتی و غیره هم فعال است.
·
ما با ادغام اقشار مختلف بورژوازی و
رشته های مختلف علمی و فنی و رسانه ای و غیره سر و کار داریم.
·
جدا کردن یکی از دیگری، مفید و مثبت
جا زدن قشری از بورژوازی و منفی و مخرب
قلمداد کردن قشر دیگر ـ در بهترین حالت ـ ساده لوحانه است و نه رئالیستی و نه راسیونالیستی.
·
نخود سیاه است.
5
آیا
در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود
دارد؟
·
دکتر محیط به پیروی از حریف مؤلفی میان
سیاست سرمایه مالی و ایده ئولوژی سرمایه مالی تفاوت می گذارد.
·
این بدان معنی است که او و مرجع
تقلید او معنی ایده ئولوژی را و روبنای ایده ئولوژیکی را نمی دانند.
·
ایدئولوژی عبارت است از سیستم نظرات اجتماعی (اقتصادی، سیاسی، حقوقی،
تربیتی، هنری، اخلاقی، فلسفی و غیره) که بیانگر منافع
طبقاتی معینی اند و شامل هنجارهای رفتاری، موضعگیری ها و ارزش گذاری های
مطابق با آنها می شوند.
·
سیاست یکی از اجزای ایده ئولوژی
است.
·
ادعای اینکه فلانی فلان چیز را هم
از نظر سیاسی ارزیابی کرده و هم از نظر ایده ئولوژیکی یاوه ای بیش نیست.
·
دکتر محیط مفهوم ایده ئولوژی را احتمالا
بسان علمای امپریالیسم تعریف می کند.
·
به عنوان چیزی نجس که فرار از آن شرط
تقدس و پاکی و پارسایی است.
ایدئولوژی
پروفسور گونتر
هیدن
برگردان شین
میم شین
1
2
4
5
6
پایان
6
آیا
در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود
دارد؟
·
شاید در علم منفرد معینی برای هر
قشر طبقه بورژوازی و یا برای هر رشته اقتصادی،
زیربنائی و روبنایی اختراع شده باشد.
·
شاید در چارچوب آن رشته علمی منفرد،
مفید هم باشد.
·
ولی در بررسی جامعه بشری استفاده
از این مفاهیم، نه مجاز است و نه کلید
گشایش قفلی است.
·
هر «سخن» جائی و هر «نکته» مکانی
دارد.
·
چرخ خیاطی بنا بر ساختارش، فقط به
درد دوخت و دوز می خورد و نه به درد پخت و پز.
·
برای پخت و پز باید قابلمه و زودپز
خرید که ساختارشان متناسب با این فونکسیون است.
·
تمکین به دیالک تیک ساختار و فونکسیون
ـ به زبان دکتر محیط و مرجع تقلیدش ـ «اجتناب ناپذیر»، جبری و اجباری است.
·
خدای خاک برای بررسی مسائل زمینی ماتریالیسم
تاریخی را آفریده است.
·
فتبارک الله احسن الخالق الخاک
7
آیا
در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود
دارد؟
·
دکتر محیط احتمالا برای توضیح
فاشیسم به مفهوم «سرمایه مالی» نیاز پیدا کرده است.
·
شاید به این دلیل که حریفی فاشیسم
را به شرح زیر تعریف کرده است:
·
فاشیسم به دیکتاتوری تروریستی
ارتجاعی ترین، شووینیستی ترین و امپریالیستی ترین عناصر سرمایه مالی اطلاق می شود.
·
(دیمیتروف)
·
این تعریف حریف بد نیست.
·
این ولی تعریف فاشیسم نیست.
·
این با کلی تخفیفات، تعریف فرم
نمودین فاشیسم است.
·
دکتر محیط و هر کس دیگر باید تفکر مفهومی
را بیاموزد و به خوداندیشی خلاق خطر کند.
·
باید دست به ریشه برد.
·
پیش شرط رادیکالیته هم همین است. (مارکس)
8
آیا
در ایران امکان بروز پدیده ای مثل فاشیسم از نوع ترامپ
وجود
دارد؟
·
دکتر محیط در منبر و موعظه 26
نوامبر، احتمالا برای تئوریزه کردن فاشیسم در قرن بیست و یکم به مقایسه لیبرالیسم
با نئولیبرالیسم خطر می کند و همه چیز را به هم می ریزد و قر و قاطی می کند:
الف
·
دکتر محیط مفهوم لیبرالیسم را هم
ضمنا تحریف می کند و نشان می دهد که از دیالک تیک مارکسیستی ـ لنینیستی زیربنای اقتصادی
و روبنای ایده ئولوژیکی چیز زیادی نمی داند.
·
لیبرالیسم بدین طریق با سرمایه
صنعتی یکسان تلقی می شود و به جنگ فئودالیسم می رود.
·
فئودالیسمی که دکتر محیط بدرستی
نمی شناسد.
·
به همین دلیل دکتر محیط به اختراع مفهوم
«اشرافیت تجاری» دست می زند.
·
اگر کسی جلودار دکتر نشود، حتما از
مانوفاکتورهای فئودالی هم دم خواهد زد.
·
دکتر محیط نمی داند که بورژوازی
تجاری سابقه ای دیرین دارد و یکی از نطفه های دیرین بورژوازی است.
·
طبقه اجتماعی بورژوازی از آسمان نازل
نشده است.
·
تریاد تز ـ آنتی تز ـ سنتیز (تثلیث
بیضه ـ نطفه ـ جوجه) در کار است.
·
بورژوازی در بطن جامعه برده داری و
بویژه فئودالی تشکیل می یابد، رشد می کند و به مثابه ضد دیالک تیکی آن، فئودالیسم
را از درون می جود و نفی دیالک تیکی می کند.
ب
·
دکتر محیط در این واویلا دلیل
احترام مارکس و انگلس به اسمیت و ریکاردو و اون و آن و این را به حساب خوشامد آندو
از لیبرالیسم می گذارد
·
لامصب.
·
میراث کلاسیک های بورژوائی آغازین
سه منبع بسیار مهم مارکسیسم بوده اند.
·
مارکسیسم از صفر شروع نشده است.
·
مارکسیسم بر بنیان میراث فکری و
فرهنگی نسل های ماقبل برپا شده است.
·
مارکسیسم نتیجه نفی دیالک تیکی ماتریالیسم
مکانیکی و متافیزیکی و علم الاشیائی، اقتصاد سیاسی کلاسیک بورژوائی، سوسیالیسم و کمونیسم
اوتوپیکی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر