فصل بیستم
توسعه علوم طبیعی و فلسفه بورژوائی واپسین:
فیزیک، بیولوژی، روانشناسی
جان ارپن بک
اولریش روزه برگ
برگردان
شین میم شین
پیشکش به
سرهنگ سیف الله غیاثوند
(۱۳۲۰ ـ ۱۳۶۷)
بخش سوم
بیولوژی (زیست شناسی)
ادامه
39
·
ما اینجا فقط به آثاری اشاره می
کنیم که بطرز تنگاتنگ و سیستماتیک بر بیولوژی مبتنی اند.
40
·
ما از سال 1900 میلادی در ویتالیسم،
شاهد تقویت روز افزون افکار چهارگانه اصلی زیر هستیم که با یکدیگر پیوند تنگاتنگ
دارند:
الف
·
فکر اصلی اول عبارت است از برجسته
سازی ایدئالیستی کماکان خصوصیت کیفی روند های بیولوژیکی در مقابل روند های فیزیکی
و شیمیائی.
ب
·
فکر اصلی دوم عبارت است از برجسته
کردن کماکان قوا، اصول و اهداف خاص و ذاتی روند های حیاتی.
پ
·
فکر اصلی سوم عبارت است از فکر
اینتگراتیو (همپیوندساز) «کلیت» به مثابه کیفیت خاص و نوین که در حال تقویت روز
افزون است.
ت
·
فکر اصلی چهارم عبارت است از تلاش
در جهت جا زدن اونتولوژیکی عوامل بیولوژیکی در لیست بلحاظ کیفی سلسله بندی
شده.
41
هانس آدولف ادوارد دریش
(1867 ـ 1941)
طبیعتفیلسوف و زیست شناس آلمانی
نظریه ویتالیستی دریش در باره طبیعت
توسط ناسیونال ـ سوسیالیسم (فاشیسم آلمان)
بمثابه مبانی فلسفی ـ علمی ا یدئولوژی نازی بکار گرفته شد.
خود او پاسیفیست بود و لذا در سال 1933 بازنشسته گردید.
·
فکر اصلی اول و فکر اصلی دوم را هانس آدولف ادوارد دریش عمدتا توسعه داده است.
42
·
هانس آدولف ادوارد دریش
از بررسی پدیده های بازتشکیل و تنظیم شروع به کار می کند و میان دو تئوری زیر
فرق قایل می شود:
·
میان «تئوری نظام» و «تئوری
واقعیت»
الف
·
«تئوری نظام» در برگیرنده ی پیوند های علی
(علت و معلولی) به معنی مکانیسیستی آن است.
ب
·
«تئوری واقعیت» در برگیرنده پیوند کلیت ها به
معنی بیولوژیکی آن است.
43
·
از دید هانس
آدولف ادوارد دریش می بایستی بدون لطمه زدن به قوانین اساسی فیزیک، روند
های بیولوژیکی بکمک انتله شی های «لامکان» چنان تنظیم شوند و چنان جریان یابند که
کلیت ساز و کلیت نگهدار باشند.
·
(انتله شی مفهوم اساسی در فلسفه ارسطو
بوده است.
·
انتله شی بنظر ارسطو عبارت از فرمی است که خود را
در ماده واقعیت می بخشد.
·
از حالت روح به صورت ماده در می آید، مادیت
می یابد.
·
انتله شی کردوکار و یا قوه ی آماجگرا و کمال بخش است که بمثابه یک اصل، تعیین کننده و مشروط سازنده هر توسعه
و تکامل، بویژه هر توسعه و تکامل حیایت در موجودات زنده است.
·
اصولا هر جهان بینی
ایدئالیستی که در آن تفکر تله ئولوژیکی (غایت
مندی) به نوعی نقش بازی می کند، حاوی مفهوم انتله شی
است:
·
مثلا اسکولاستیک، نئواسکولاستیک،
ویتالیسم، فلسفه لایب نیتس. مترجم)
44
·
هانس آدولف ادوارد دریش
طرح استدلالی خاصی موسوم به تمیز «سیستم های اکوی پوتانسیال (همظرفیت) هماهنگ»
مطرح کرد:
الف
·
اولا مبنی بر اینکه ماشین های
مکانیکی نمی توانند خود را به یکسان بازتولید کنند و متمایز سازند.
ب
·
ثانیا مبنی بر اینکه ارگانیسم ها
(اندام ها) چنین ماشین هائی نیستند.
·
(چون ارگانیسم خود را به یکسان بازتولید می
کنند و متمایز می سازند. مترجم)
45
·
از دید هانس
آدولف ادوارد دریش، انتله شی ها («پسیکوئید ها») قوای لامکان، فرم ناپذیر،
روح آسا و غیر فیزیکی اند و به همین دلیل تصور ناپذیر و پژوهش ناپذیرند.
46
·
ویتالیسم بدین طریق یک بار دیگر از
محدودیت پژوهشی خود پرده برداشت.
47
·
طبیعی بود که هانس آدولف ادوارد دریش کمترین علاقه ای به نتایج تئوری
توارث و سیتولوژی (بیولوژی سلولی) عصر خود نداشت.
·
·
(سیتولوژی و یا بیولوژی سلولی، زیر عرصه ای
از بیولوژی است که در آن، بکمک میکروسکوپ و متد های بیولوژی موله کولی، روند های
بیولوژیکی جاری در سلول ها توضیح داده می شوند و از عناصر متشکله سلول ها، تقسیم
(تکثیر) سلولی و کومونیکاسیون («هماندیشی») سلول ها با یکدیگر پرده برداشته می
شود.
·
سیتولوژی با رشته های علمی زیر در
رابطه است:
الف
·
بیوشیمی
ب
·
بیولوژی موله کولی
پ
·
گیاه شناسی
ت
·
جانورشناسی
ث
·
فیزیولوژی
ج
·
بیولوژی تکاملی
ح
·
ایمونولوژی
48
·
نظرات هانس
آدولف ادوارد دریش اما ضمنا نظر ها را به ضرورت توضیح روند های اطلاعی از
تئوری توراث جلب کرد.
·
(مراجعه کنید به هانس
آدولف ادوارد دریش، «تئوری نظام. سیستم بخش غیر متافیزیکی فلسفه»، 1912
·
هانس آدولف ادوارد دریش، «تئوری واقعیت. تلاش و
یا آزمایش متافیزیکی»، 1917)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر