مرتضی محیط ( ۱۳۱۴)
منبع
صفحه
فیسبوک دکتر مرتضی محیط
تحلیلی
از
مسعود
بهبودی
آزادی
آزادی
·
آزادی، دومین مفهوم مرکزی (سانترال)
دکتر محیط است.
·
سؤال این است که در این مفهوم
انتزاعی معروف خاص و عام، چه چیزهای مشخص تجرید می یابند؟
·
منظور دکتر محیط از آزادی چیست؟
1
آزادی
·
احتمال آن می رود که دکتر محیط
اصلا به محتوای این واژه معروف و ضمنا مبهم نیندیشیده باشد.
·
اما چرا و به چه دلیل؟
2
آزادی
·
شاید دلیل اولش این باشد که دکتر
محیط طبیب است و نه حکیم.
·
یعنی با مفاهیم علوم منفرد طب و امثالهم می اندیشد و نه
با مفاهیم فلسفی.
·
دکتر محیط احتمالا از خرد کل اندیش
(فلسفه) خبر ندارد.
·
از آثاری که او تألیف کرده و ما
هنوز ندیده ایم و نخوانده ایم، می توان به این حقیقت امر پی برد.
در
دفاع از دیدگاه مارکس
کارل
مارکس:
زندگی
و دیدگاه های او
3
آزادی
·
دکتر محیط و 99 در صد مدعیان در
کشور عه «هورا» و عا «شورا» سوبژکتیویستی می اندیشند و نه دیالک تیکی.
·
طرز تفکر سوبژکتیویستی فرمی از طرز
تفکر متافیزیکی است و به مثابه یک بیماری معرفتی ـ نظری مسری مهلک شیوع وسیع
جهانگیر دارد:
4
در
دفاع از دیدگاه مارکس
·
از این اثر اصلی دکتر محیط می توان
با اندکی احتیاط نتیجه گرفت که او مارکسیسم را با دیدگاه کارل مارکس عوضی می گیرد.
·
دکتر محیط به زعم خود و به میزان بضاعت
فکری خود از دیدگاه مارکس به دفاع برمی خیزد و نه از مارکسیسم و نه از مارکسیسم ـ
لنینیسم (و نه از لنینیسم که مارکسیسم عصر حاضر است.)
·
این بدان می ماند که او به جای
دفاع از علم طب، به دفاع از ابو علی سینا بپردازد.
5
کارل
مارکس:
زندگی
و دیدگاه های او
·
در این اثر دکتر محیط نیز سر و کله
کت و کلفت سوبژکتیویسم معرفتی او آشکار می گردد.
·
دکتر محیط به مؤسس مارکسیسم نظر
دارد و نه به علم موسوم به مارکسیسم.
·
سوبژکتیویسم همین است.
·
برای پیروان این بیماری ایده
ئولوژیکی، سوبژکت تعیین کننده است.
·
عالم تعیین کننده است و نه علم.
6
·
در تئوری شناخت پیروان سوبژکتیویسم،
سوبژکت شناخت تعیین کننده است و نه اوبژکت شناخت.
·
منظور از سوبژکت شناخت چیست؟
7
·
منظور از سوبژکت شناخت می تواند مؤلف
مطلبی باشد.
·
ناشر مطلبی باشد.
·
مقدمه نویس مطلبی باشد.
·
صاحبنظر باشد.
·
مخاطب و یا خواننده و شنونده مطلب
باشد.
·
در چالش دو نفره، دو نفر مورد نظر
باشد.
·
خوانندگان و شنوندگان مطلب باشد.
8
·
اگر کسی گشت چند دقیقه ای در جامعه
و جهان و یا حداقل در فیس آباد و مطبوعات و رسانه ها بزند، در طرفة العینی به این بیماری
مسری مهیب پی می برد.
·
کسی به محتوای مطلبی که همنوعی
منتشر کرده و یا به اندیشه ای که او بر زبان رانده، کمترین اعتنائی ندارد.
·
همه به خود ناشر توجه دارند.
·
به عکس او.
·
به آثار او.
·
به پست و مقام او.
·
به سن و سال و وضع و حال او.
·
به نام و شهرت و کسب و کار او.
·
به مدت زندان و شکنجه و تدریس و
تحصیل و اصل و نسب و غیره او.
·
به خویشتن خویش.
·
به هماندیش و یا هماندیشان و صاحب
نظران.
9
·
در فیس آباد با احکام زیر بکرات
مواجه می شویم که دال بر ریشه های عمیق سوبژکتیویسم در اذهان کرخت مردم اند:
·
من با این نظر شما موافقم.
·
من با بخش اعظم نظرات شما موافقم.
·
من مخالفم.
·
شما حتما فلان کاره اید که این نظر
را نمایندگی می کنید.
·
افرین، استاد.
·
چه شعر زیبائی
·
آفرین مهندس فلان
·
چه تحلیل واقعی ئی.
·
صد هزار صلوات.
·
ده هزار تکبیر
10
·
اگر کسی راجع به مطلب حریفی،
بیندیشد و سؤالی طرح کند و یا به نوشتن کامنتی خطر کند، «بر او همان می رود که بر
باخه رفته است.» (کلیله و دمنه)
11
·
دکتر محیط بسان دکتر نورالدین، کلی
موعظه دارد.
·
ولی به احتمال قوی، کسی جمله ای از
مواعظ او را مورد تأمل قرار نداده است.
·
احتمالا برخی از اراذل و اوباش دشنامش
داده اند.
·
برخی تحسینش کرده اند.
·
ظاهرا حمایت مالی اش می کنند.
·
ولی اندیشه او (بی اعتنا به صحت و
سقمش) بی مشتری می ماند.
12
در
دفاع از دیدگاه مارکس
کارل
مارکس:
زندگی
و دیدگاه های او
·
دلیل اینکه دکتر محیط نه به علم
موسوم به مارکسیسم و یا مارکسیسم ـ لنینیسم، بلکه به شخص شخیص کارل مارکس (و نه به
مارکس و انگلس و لنین)، به دیدگاه های کارل مارکس و نه به مفاهیم و مقولات و قوانین و تئوری های مارکسیستی
ـ لنینیستی می پردازد، اگر «فقر فلسفه» (مارکس) خود او نباشد، مشتری پسندی آن است.
·
افکار دکتر محیط برای جماعت علاف عیرانی
چیزی در حد اطعمه مک دونالد است که سهل الهضم اند، ولی فاقد ارزش بیولوژیکی چشمگیر
اند.
·
عیرانی جماعت، مشتری پر و پا قرص شعر
و شور و شعار و متنفر از خوداندیشی و هماندیشی و خودمختاری فکری
و شناخت و شعور اند.
·
این جماعت، از شنیدن نظر صریح و
صادقانه به هراس می افتند.
·
مشتری «من» و «من» و جملات سرشته
به شک و تردید اند.
·
این اما به چه معنی است؟
13
در
دفاع از دیدگاه مارکس
کارل
مارکس:
زندگی
و دیدگاه های او
·
این بدان معنی است که عیرانی جماعت
مشتری دانش مرده اند.
·
اگر آثار سیاوش کسرائی و محمد زهری
و امثال نادر آنها را مورد صرفنظر قرار دهیم، به این نتیجه می رسیم که مدعیان عمدتا
ناشر اطلاعات و افکار مرده بوده اند.
·
منظور از اطلاعات و افکار مرده
چیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر