فصل بیستم
توسعه علوم طبیعی و فلسفه بورژوائی واپسین:
فیزیک، بیولوژی، روانشناسی
جان ارپن بک
اولریش روزه برگ
برگردان
شین میم شین
پیشکش به
سرهنگ سیف الله غیاثوند
(۱۳۲۰ ـ ۱۳۶۷)
بخش سوم
بیولوژی (زیست شناسی)
ادامه
21
ارنست هکل (هه کل) (1834 ـ 1919)
جانورشناس، فیلسوف و آزاداندیش آلمانی
او تحقیقات داروین را در آلمان معرفی کرد.
تئوری منشاء انسانی
خاص خود را توسعه داد.
4
·
خدمات بزرگ و وصف ناپذیر ارنست هکل
در عرصه های زیر بود:
الف
·
در فونکسیون او به مثابه محبوبیت
عمومی بخشیدن به استنباط خاص خود از داروینیسم
ب
·
جلب توجه عمومی به پدیده
تکامل
پ
·
شناخت روشن رابطه میان اونتوژنه زه
و فیلوژنه زه بکمک قانون اساسی بیوژنه تیکی که بنا بر آن، اونتوژنه زه به عنوان
تخلیص (خلاصه کردن) و بخشا بازتسلیم فیلوژنه زه نمودار می گشت.
5
·
ردوکسیونیسم (تقلیلگرائی)
مکانیسیستی ارنست هکل اما حامل خطوط بیشمار فیزیکالیسم پوزیتیویستی بود و مانع درک
ماهیت اجتماعی انسان می گشت.
6
·
در نتیجه، «مونیسم» بطرز شبه مذهبی
عرضه شونده ی ارنست هکل، از سوئی حامل خطوط مونیسم ماتریالیستی اصیل بود و در جنبش
کارگری تقویت شونده در آن دوره، نقش مثبت مهمی ایفا کرده است.
·
مراجعه کنید به مونیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
7
·
مونیسم ارنست هکل اما از سوی دیگر،
به دلیل ردوکسیونیسمش (تقلیلگرائی اش)، «تئوری فضیلتی» سنتی ـ ایدئالیستی ضد
ماتریالیستی عرضه می کرد که موجب طرد جنبه های اجتماعی از از جنبه های ماتریال
(مادی) می شد.
8
·
همین روش ارنست هکل است که در
پوزیتیویسم بعدی بکرات مورد استفاده قرار می گیرد:
·
مسائل ناسازگار با روش
ردوکسیونیستی و اکثر اوقات، مسائل اجتماعی یا مسئله واره قلمداد می شوند و مورد
صرفنظر قرار می گیرند و یا بطور کامل و بی کم و کاست به عهده «راه حل» های
ایدئالیستی ـ ایراسیونالیستی گذاشته می شوند.
9
·
انتقادات دیگر از داروینیسم از
قرار زیر بوده اند:
الف
·
انتقاد از مطلق کردن جنبه
انتخاب
ب
·
انتقاد از نادیده گرفتن استقلال
نسبی اونتوژنه زه
پ
·
انتقاد از کم بها دادن به رکود و
نزول
ت
·
انتقاد از فقدان پیوند با تئوری
مدرن روابط
10
·
انتقادات آخر بویژه به نکته تعیین
کننده زیر صورت گرفته اند:
·
تنها با تنویر پدیده های ژنه تیکی
واقعی و تأثیر متقابل آنها با عوامل محیط زیست، امکان توضیح ماتریالیستی واقعی،
یعنی امکان توضیح دترمینیستی ـ دیالک تیکی، یعنی امکان توضیح طبیعی ـ قانونی
(مبتنی بر قوانین طبیعی) پیدایش حیات پدید می آید.
·
مراجعه کنید به دترمینیسم دیالک
تیکی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
11
·
این حقیقت امر در قرن 20 به اثبات
رسید.
12
·
اما در آن زمان دو جریان اصلی
تشکیل شدند:
الف
پوزیتیویسم
·
جریان اصلی اول، موفقیت های بیشمار
مبتنی بر علوم منفرد در بیولوژی را بطرز ردوکسیونیستی ـ پوزیتیویستی مطلق
کرد.
ب
فلسفه حیات
·
جریان اصلی دوم، کمافی السابق به
مسائل حل نشده اشاره می کرد.
·
فلسفه حیات ادعا می کرد که حیات را
البته می توان فهمید، ولی به کمک علوم طبیعی نمی توان توضیح داد.
12
·
در سال 1900، قوانین توارث مندل
دوباره کشف شدند و بکمک آنها بنیان های مادی ژنه تیک کلاسیک در حال تشکیل، مورد
پژوهش قرار گرفتند.
·
پژوهش سلولی به توضیح روندهای
ترکیب اسپرمای ماده و نر و تقسیم سلولی پرداخت.
13
·
تئوری کروموزوم های توارث توسعه
داده شد و اونتوژنه زه هر چه بیشتر به طرز آزمایشی مورد پژوهش قرار گرفت.
·
(کروموزوم
ها کمپلکس های ماکروموله کولار اند که حاوی ژن ها و در نتیجه حامل اطلاعات توارثی
اند.
·
کروموزوم ها حاوی دی آن آ هستند که
در پروتئین های بیشمار بسته بندی شده اند.
·
این همامیزی دی آن آ با پروتئین ها
را کروماتین می نامند. مترجم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر