پروفسور دکتر گونتر
کروبر
پروفسور دکتر
هلموت میلکه
برگردان
شین
میم شین
·
علوم طبیعی به کلیه علوم مربوط به طبیعت غیرارگانیک و
ارگانیک (معدنی و آلی)، به انضمام منسوبیت های انسان به طبیعت اطلاق می شود.
1
·
در جهان باستان، نطفه های آغازین نسبتا مستقل علوم طبیعی
به عنوان مثال در زمینه های زیر وجود داشته است:
الف
·
در زمینه ستاره شناسی تجربی (امپیریکی) محدود
ب
·
در زمینه معارف (شناخت
های) معینی راجع به مکانیک
پ
·
در زمینه معارف ریاضی
ت
·
در زمینه معارف پزشکی.
2
·
سیستماتیزاسیون (سیستم بندی) آنها ـ اما ـ در چارچوب طبیعتفلسفه
صورت می گرفت.
3
·
ارسطو مرحله نوین فرمالیزاسیون (فرم بندی) اصول منفرد
علوم طبیعی را آغاز می کند و آنها را از فلسفه جدا می سازد.
4
·
این مسئله بعدها، در قرون وسطی ببرکت سلسله ای از کشفیات
غنی تر می شود.
·
اما بلحاظ نظری (تئوریکی) توسعه چندانی صورت نمی گیرد.
1
دوره اول
توسعه علوم طبیعی
·
در رابطه با شیوه تولید سرمایه داری رشد یابنده در نیمه
دوم قرن پانزدهم، رونق نیرومند علوم طبیعی آغاز می شود.
1
·
علوم طبیعی از آن به بعد، به رشته های مستقل واقعی مبدل
می شوند و رفته رفته میان آنها تمایز روز افزونی صورت می گیرد.
2
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم «علوم طبیعی مدرن ـ تنها
چیزی که در مقایسه با ابتکارات نبوغ آمیز یونانی ها و بررسی های پراکنده و گسیخته اعراب
می توان بدان نام علم داد ـ با دوران خروشانی آغاز می شود، دورانی که فئودالیسم توسط
بورژوازی در هم شکسته می شود.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 20، ص 646)
3
·
وظیفه اصلی علوم طبیعی جدید در اولین مرحله توسعه اش
عبارت بود از حل و فصل مواد مبتنی بر فاکت های تجربی (امپیریکی) موجود.
4
·
مشخصه این مرحله ـ قبل از همه ـ عبارت بود از توسعه توفانی
مکانیک (مکانیک زمینی و مکانیک آسمانی)
5
کوپرنیک،
کپلر، گالیله و نیوتون
·
در این زمینه کوپرنیک، کپلر و گالیله تأثیر تعیین کننده ای
به عهده داشته اند.
6
کارل فون لینه
(1707 ـ 1778)
طبیعت پژوه سوئدی
مؤسس سیستم گیاهان و جانوران
·
این دوره در نیمه اول قرن هجدهم در زمینه مواد معدنی (غیر
ارگانیک) توسط نیوتون و در زمینه مواد آلی (ارگانیک) توسط لینه به پایان می رسد.
7
·
فیزیک، شیمی، زیست شناسی و علوم طبیعی دیگر ـ عمدتا ـ در
مراحل آغازین توسعه خود قرار داشتند و هنوز مشغول جمع آوری و مطالعه مواد مربوط به
خود بودند.
8
·
این رشته های علمی هنوز با تحلیل تاریخی اشیاء و با پی
جوئی خطوط بزرگ توسعه مواد مربوط به خود بیگانه بودند.
9
·
درک طبیعت (طبیعت شناسی) در این دوره متافیزیکی بود:
·
«شاخص خاص این دوره عبارت بود از تشکیل نگرش کلی خود ویژه ای که در
کانون آن نظریه مبتنی بر عدم تغییر مطلق طبیعت قرار داشت.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 20، ص 314)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر