۱۳۹۵ آذر ۱, دوشنبه

علوم طبیعی (1)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
پروفسور دکتر هلموت میلکه
برگردان
شین میم شین

·        علوم طبیعی به کلیه علوم مربوط به طبیعت غیرارگانیک و ارگانیک (معدنی و آلی)، به انضمام منسوبیت های انسان به طبیعت اطلاق می شود.

1
·        در جهان باستان، نطفه های آغازین نسبتا مستقل علوم طبیعی به عنوان مثال در زمینه های زیر وجود داشته است:

الف
·        در زمینه ستاره شناسی تجربی (امپیریکی) محدود

ب
·         در زمینه معارف (شناخت های)  معینی راجع به مکانیک

پ
·        در زمینه معارف ریاضی

ت
·        در زمینه معارف پزشکی.

2
·        سیستماتیزاسیون (سیستم بندی) آنها ـ اما ـ در چارچوب طبیعتفلسفه صورت می گرفت.

3
·        ارسطو مرحله نوین فرمالیزاسیون (فرم بندی) اصول منفرد علوم طبیعی را آغاز می کند و آنها را از فلسفه جدا می سازد.

4
·        این مسئله بعدها، در قرون وسطی ببرکت سلسله ای از کشفیات غنی تر می شود.
·        اما بلحاظ نظری (تئوریکی) توسعه چندانی صورت نمی گیرد.

1
دوره اول توسعه علوم طبیعی

·        در رابطه با شیوه تولید سرمایه داری رشد یابنده در نیمه دوم قرن پانزدهم، رونق نیرومند علوم طبیعی آغاز می شود.

1
·        علوم طبیعی از آن به بعد، به رشته های مستقل واقعی مبدل می شوند و رفته رفته میان آنها تمایز روز افزونی صورت می گیرد.

2
·        به قول کلاسیک های مارکسیسم «علوم طبیعی مدرن ـ تنها چیزی که در مقایسه با ابتکارات نبوغ آمیز یونانی ها و بررسی های پراکنده و گسیخته اعراب می توان بدان نام علم داد ـ با دوران خروشانی آغاز می شود، دورانی که فئودالیسم توسط بورژوازی در هم شکسته می شود.»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 20، ص 646)

3
·        وظیفه اصلی علوم طبیعی جدید در اولین مرحله توسعه اش عبارت بود از حل و فصل مواد مبتنی بر فاکت های تجربی (امپیریکی) موجود.

4
·        مشخصه این مرحله ـ قبل از همه ـ عبارت بود از توسعه توفانی مکانیک (مکانیک زمینی و مکانیک آسمانی)

5

کوپرنیک، کپلر، گالیله و نیوتون

·        در این زمینه کوپرنیک، کپلر و گالیله تأثیر تعیین کننده ای به عهده داشته اند.

6


کارل فون لینه 
(1707 ـ 1778)
طبیعت پژوه سوئدی
مؤسس سیستم گیاهان و جانوران

·        این دوره در نیمه اول قرن هجدهم در زمینه مواد معدنی (غیر ارگانیک) توسط نیوتون و در زمینه مواد آلی (ارگانیک) توسط لینه به پایان می رسد.

7
·        فیزیک، شیمی، زیست شناسی و علوم طبیعی دیگر ـ عمدتا ـ در مراحل آغازین توسعه خود قرار داشتند و هنوز مشغول جمع آوری و مطالعه مواد مربوط به خود بودند.

8
·        این رشته های علمی هنوز با تحلیل تاریخی اشیاء و با پی جوئی خطوط بزرگ توسعه مواد مربوط به خود بیگانه بودند.

9
·        درک طبیعت (طبیعت شناسی) در این دوره متافیزیکی بود:
·        «شاخص خاص این دوره عبارت بود از تشکیل نگرش کلی خود ویژه ای که در کانون آن نظریه مبتنی بر عدم تغییر مطلق طبیعت قرار داشت.»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 20، ص 314)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر