پروفسور دکتر مارتین فونتیوس
برگردان
شین میم شین
مشخصه سوم دئیسم
ایده مسیحیت آغازین و شناخت تاریخی
1
·
حسگرائی (سنسوئالیسم) و ایده مذهب طبیعی یونیورسال (عام) هر چه کمتر برای تأثیرگذاری مشترک تعیین شده
باشند، شناخت تاریخی و مذهب طبیعی غیرتاریخی به
همان اندازه کمتر می توانند با هم دمساز شوند.
2
هربرت فون چربری (1583 ـ 1648)
سرباز، دیپلمات، تاریخدان، شاعر و مذهبفیلسوف بریتانیائی
·
اما علیرغم این حقیقت امر، حسگرائی (سنسوئالیسم) و ایده مذهب طبیعی یونیورسال
(عام) در دئیسم به وحدت می رسند و به سبب همین
مشخصه دوگانه، میان دئیسم آغازین (هربرت فون چربری) و دئیسم
واپسین (هیوم، هردر) تفاوت ماهوی وجود
دارد.
3
·
ضمنا دئیسم
با یکسان شمردن مذهب طبیعی و مسیحیت آغازین به
کشفی نایل می آید که مجموعه پژوهش های بعدی بر آن استوار می شوند:
الف
·
مسیحیت را تنها زمانی
می توان بمثابه مذهب طبیعی تلقی کرد که از قید و بند کلیسائی ـ
تاریخی اش آزاد شود.
·
(کلیسا زدایی و تاریخیت زدائی
مسیحیت)
ب
·
پیش شرط این آزادی از
قید و بند کلیسائی ـ تاریخی عبارت
است از برسمیت شناختن کلیسا و مسیحیت بمثابه دو ضد.
4
·
و این شناخت تدارک دیده
شده در انتقاد رفرماسیون از کاتولیسیسم و در انتقاد دسنت ها، سوسینیان
ها و آرمینیانیست ها از پروتستانتیسم را دئیست ها (البته اغلب با وسایل
نامناسب) بطور سیستماتیک به کمال رسانده بودند.
5
·
جدا کردن حساب همبود های (اجتماعات) مسیحی
آغازین از حساب کلیسا در مورد مفهوم توسعه مسیحیت نیز اعتبار کسب می کند و پژوهش فشرده تاریخ مسیحیت آغازین را الزامی می سازد.
6
·
همزمان، با مفهوم مسیحیت
آغازین، امکان آن پدید می آید که ایده بطور حقوقی
ـ طبیعی تعیین شده از ماهیت مسیحیت بر ضد مسیحیت
مشخص در تاریخ و در عصر حاضر بکار برده شود و بدین طریق، آموزش کلیسائی را
از درون متلاشی سازد.
7
·
دئیسم تأثیرگذاری خود را در قرن هجدهم میلادی ـ قبل از همه ـ مدیون این
سلاح بوده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر