۱۳۹۴ شهریور ۲۷, جمعه

رابطه علت و معلولی (رابطه علی، علیت) (4)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

30
·        درک مکانیکی علیت، بویژه در مورد تحولات اجتماعی و روندهای توسعه اجتماعی، ضعف های خود را نشان می دهد:
·        درک مکانیکی علیت، انسان را اسیر دست و پا بسته جبر کوری می داند.
·        انسان در این صورت، فاقد هرگونه آزادی و یا اختیار انتخاب و تصمیم گیری می شود و علت کلیه روندهای اجتماعی را در علل مکانیکی مثلا تأثیر حرکت اتم ها و مولکول ها در جسم سلاطین و خوانین و ژنرال ها و غیره خلاصه می کند.

31
·        نارسائی علیت گرایی (کاوزالیسم) مکانیکی اما در عرصه ارگانیکی نیزخود را نمایان می سازد:
·        به سبب ناتوانی از توضیح علمی پدیده هدفمندی ارگانیکی و رفتار نهائی ارگانیسم، میدان را در اختیار انحصاری تله ئولوژی  (غائیت)  ایدئالیستی قرار می دهد.

·        مراجعه کنید به  تله ئولوژی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

32
·        درک ماتریالیستی علیت تا قرن هجدهم با درک عمدتا ایدئالیستی ـ عینی علیت در مبارزه بوده است، مبارزه ای که افلاطون آغاز کرده بود.

·        مراجعه کنید به ایدئالیسم ذهنی و ایدئالیسم عینی، ماتریالیسم و ایدئالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

33
 گوتفرید ویلهلم لایب نیتس 
 (1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی) 
نماینده ایدئالیسم عینی
روح یونیورسال زمانه خویش

·        لایب نیتس نیز به شکل تغییر یافته ای این نظریه را نمایندگی می کند:

الف
·        او علیت را از قانون دلایل کافی استخراج می کند.

·        مراجعه کنید به قانون دلایل کافی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        بنظر او، علیت نه در تأثیر متقابل مکانیکی اجسام مادی، بلکه در تأثیربخشی اصل کوشا ست که ذاتی مناد ها ست و بر هارمونی (هماهنگی) از قبل تعیین شده  استوار شده است.  

·        مراجعه کنید به هارمونی از قبل تعیین شده، مناد  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر