پروفسور دکتر
گونتر کروبر
برگردان شین
میم شین
علیت در فلسفه
مارکسیستی ـ لنینیستی
ادامه
25
·
علیت با ضرورت (جبر) یکی نیست، اگرچه پیوندعلی حاوی خصلت ضرور (جبری)
است:
الف
·
به عبارت دیگر، علت ضرورتا (بطور جبری) معلول را پدید می آورد.
·
اما هر پیوند ضرور (جبری) را نمی توان پیوند علی قلمداد کرد.
ب
·
مثلا ضرورت منطقی را نمی توان پیوند علی محسوب داشت.
·
بدین لحاظ مفهوم ضرورت عام تر از مفهوم علیت
است.
پ
·
از سوی دیگر، در جهان عینی، پیوندهای ضرور و پیوند های تصادفی وجود دارند و پیوند های تصادفی نیز علی اند.
·
زیرا علیت، کلیه پدیده های جهان مادی را شامل می شود.
·
بدین لحاظ مفهوم علیت عام تر از مفهوم ضرورت
است.
26
·
علیت را نباید با قانونمندی
یکی گرفت.
الف
·
هر قانونی اگر چه به یک پیوند علی مربوط می شود، ولی همه
قوانین بنا بر محتوای خود بیانگر پیوند علی نیستند.
ب
·
مثلا قوانین هندسه حاکی از روابط کمی و یا مکانی اند و
در رابطه علی نسبت بهم قرار ندارند.
27
·
منطق صوری پیوند علی را با فرمول «اگر ـ پس» نشان می دهد.
·
(اگر پیاده رو خیس باشد،
پس باران باریده است و یا پس رفتگر آب پاشیده است. مترجم)
الف
·
ولی این فرمول خصلت پیوند علی را به اندازه کافی روشن
نمی کند.
ب
·
فرمول «اگر ـ پس» یک رابطه شرطی است و تنها می تواند
بیانگر یک شرط برای پدید آمدن معلول بطور کلی باشد.
ت
·
اما هر شرط باید حاوی پیش شرط های معینی باشد، تا بتواند
علت گردد.
پ
·
به عبارت دیگر هر شرطی علت نیست.
ث
·
فرمول «اگر ـ پس» رابطه ای اکستن
سیونال است و لذا نمی تواند رابطه این تن سیونال علی
را بطور کامل منعکس کند که بطرز زیرین فرمولبندی می شود:
·
الف، ب را پدید می آورد.
·
(اکستن سیونال، احکام بهم
پیوسته را می نامند که صحت و سقم آنها از صحت و سقم احکام بهم پیوسته نتیجه گرفته
می شود، نه از محتوای آن.
·
اینتن سیونال احکام بهم پیوسته ای را می نامند که صحت و
سقم آنها نه از صحت و سقم احکام بهم پیوسته، بلکه از محتوای خود ویژه آنها نتیجه
گرفته می شود. مترجم)
·
مراجعه کنید به اکستن
سیونال، اینتن سیونال در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
28
·
در منطق مودالیته کوشش می شود تا رابطه علی بطرز فرمالیزه
گشته (صوری شده) نشان داده شود.
·
مراجعه کنید به علت، معلول،
تأثیر متقابل در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر