تحلیلی
از
فریدون
ابراهیمی
اى
مردم، پروردگارتان را كه شما را و كسانى
را كه پيش از شما بوده اند،
آفريده است، پرستش كنيد
باشد
كه رستگار شوید.
همان
خدايى كه زمين را براى شما
فرشى گسترده
و
آسمان را بنايى افراشته قرار داده و از آسمان آبى فرود آورد
و
بدان از ميوه ها رزقى براى شما بيرون آورد
پس
براى خدا
همتايانى قرار
ندهيد،
در
حالى كه خود مى دانيد.
·
هنر بزرگ خدای اسلام علاوه بر
خودستایی، منت نهادن بر سر مردم است:
1
اى
مردم، پروردگارتان را كه شما را و كسانى
را كه پيش از شما بوده اند
·
اولین منت این بود که خدای اسلام،
مردم را و مردم قبل از مردم را آفریده است و به ازای این «داد»، طلبکار است و از مردم
بندگی، وابستگی و خلاصه پرستش می طلبد.
2
پرستش
كنيد
باشد
كه رستگار شوید.
·
جالب این است که خدای اسلام از سر
تا پا پای بند روند و روال مبتنی بر بده ـ بستان است:
·
کاسب و تاجر و بقال و بزاز است.
·
برای هر داد ادعائی خود، ستدی می
طلبد.
·
برای آفرینش خود خواسته (داد)،
پرستش (ستد) می طلبد و برای پرستش، داد دیگری وعده می شود.
·
داد دیگری به نام رستگاری.
3
·
سؤال، اکنون این است که مردم
رستگار به ازای این «ستد» چه باید بدهند؟
·
چون کاسب و تاجر و بقال و بزاز که هرگز
بدون دریافت سکه ای، سینی پر از کالاهای الوانی، ارزانی این و آن نمی دارند.
·
چرا خدای اسلام به ازای کالای رستگاری
و به عبارت روشن تر، به ازای بهشت برین و و حور و غلمان و نعمات رنگارنگ چیزی نمی
خواهد؟
·
چون پرستش به عنوان ستد، برای نعمت
(داد) آفرینش بوده است.
4
·
دلیل این تق و لقی دیالک تیک داد و
ستد، احتمالا توخالی بودن این وعده است.
·
در این آیه روانشناسی خود پیامبر
اسلام انعکاس می یابد.
·
چون پیامبر بنا بر دگم های کتب
مقدس (تورات و انجیل) می تواند به آفرینش (حکایت خلقت حوا و آدم) باور داشته باشد.
·
ولی به بهشت برین در آن سوی مرگ نمی
تواند ایمان بیاورد.
·
چون باغ عدن در یمن وجود داشته و
پیامبر همان را ایدئالیزه کرده و به عنوان وعده به آن سوی مرگ برده است.
·
به همین دلیل برای این «داد» واهی و
وعده توخالی، ستدی نمی طلبد.
5
همان
خدايى كه زمين را براى شما فرشى گسترده
·
منت دوم خدای اسلام، گستردن فرشی
از چمن و غیره بر زمین است.
·
بدین ترتیب طبیعت به عنوان خدای
اسلام جا زده می شود.
·
چون رویش گیاهان پدیده ای طبیعی
است و نه الهی.
·
اگر گسترش فرش چمن بر دشت و دمن،
نعمتی الهی می بود، آنگاه عربستان می بایستی بهشت برین باشد و نه بر و برهوت.
6
همان
خدايى كه زمين را براى شما
فرشى گسترده
و
آسمان را بنايى افراشته قرار داده
·
منت سوم خدای اسلام، «عمارت
افراشته» واره کردن آسمان است.
·
منت بدی نیست.
·
ولی خیرش برای مردم چیست که بابتش «دادی»
حتما باید بدهد؟
7
و
آسمان را بنايى افراشته قرار داده و از آسمان آبى فرود آورد
و
بدان از ميوه ها رزقى براى شما بيرون آورد
·
در این آیه دیالک تیک اسباب و آماج
به اشکال مختلف زیر بسط و تعمیم می یابد:
الف
·
به شکل دیالک تیک آسمان و باران
·
آسمان اسباب بارش باران است.
ب
·
به شکل دیالک تیک باران و درخت
·
باران اسباب رویش درختان است.
ت
·
به شکل دیالک تیک درخت و میوه
·
درختان اسباب تشکیل میوجات اند.
پ
·
به شکل دیالک تیک میوه و رزق
·
میوه اساب رزق و روزی است.
8
·
سؤالی که اکنون بطور اوتوماتیک بر
لب مردم می گذرد، این است که خدای تاجر مآب و کاسبکار بابت این نعمات بیشمار مرکب
از فرش زمین و عمارت آسمان و بارش باران و رویش درخت و تشکیل میوه و تأمین رزق و
روزی، چه ستدی از مردم می طلبد و یا چه طلبی از مردم دارد؟
9
پس
براى خدا همتايانى
قرار ندهيد
·
ستدی که خدا می طلبد، نتراشیدن
همتا برای او ست.
·
همین و بس؟
·
برای اینهمه نعمت، فقط همین ستد
ناچیز؟
·
چرا باید خدای توانای اسلام از
تراشیدن همتائی برای خود اینهمه هراس داشته باشد و بابت جلوگیری از آن، خوان یغما
بگسترد و اینهمه نعمت ارزانی مردم دارد؟
·
از همین خود افشاگری می توان به
اهمیت خرافه خدای یکتا پی برد:
·
بشریت در قاموس اسلام باید خدای
واحدی داشته باشد و نه خدایان متعددی.
·
برای اینکه خدای واحد انعکاس
آسمانی ـ انتزاعی خدایان زمینی است.
·
انعکاس آسمانی ـ انتزاعی تک تک خداوندان
برده، تک تک خواجگان، خداوندان غلام است.
·
بنده و کنیز و غلام نمی توانند در فرماسیون
اجتماعی ـ اقتصادی برده داری خداوندان (اربابان) متعدد داشته باشند.
·
دست پیامبر اسلام در ادامه این آیه
بهتر رو می شود:
10
در
حالى كه خود مى دانيد
·
اکنون هندوانه ی پوک بزرگی زیر بغل
مردم چپانده می شود:
·
مردم به عنوان علامه تصور و تصویر
می شوند.
·
درست بر عکس منافقین که کر و کور و
لال و نادان و احمق و بزدل و جاهل اند.
11
·
عشق به خدا نیز که در اشعار شعرای فرماسیون
های اجتماعی ـ اقتصادی برده داری و فئودالی عرضه می شود، در واقع انعکاس آسمانی ـ
انتزاعی همین عشق به خداوندان رهی و رعیت و نعمت و زمین و ملک و حکم و مال و منال
است.
·
مراجعه کنید به تحلیل اشعار و آثار سعدی و حافظ و غیره در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر