پروفسور دکتر
گونتر کروبر
برگردان شین
میم شین
30
·
درک مکانیکی علیت، بویژه در مورد تحولات اجتماعی و
روندهای توسعه اجتماعی، ضعف های خود را نشان می دهد:
·
درک مکانیکی علیت، انسان را اسیر دست و پا بسته جبر کوری
می داند.
·
انسان در این صورت، فاقد هرگونه آزادی و یا اختیار انتخاب
و تصمیم گیری می شود و علت کلیه روندهای اجتماعی را در علل مکانیکی مثلا تأثیر
حرکت اتم ها و مولکول ها در جسم سلاطین و خوانین و ژنرال ها و غیره خلاصه می کند.
31
·
نارسائی علیت گرایی (کاوزالیسم) مکانیکی اما در عرصه ارگانیکی نیزخود را نمایان
می سازد:
·
به سبب ناتوانی از توضیح علمی پدیده هدفمندی ارگانیکی و
رفتار نهائی ارگانیسم، میدان را در اختیار انحصاری تله ئولوژی (غائیت) ایدئالیستی قرار می دهد.
·
مراجعه کنید به تله
ئولوژی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
32
·
درک ماتریالیستی علیت تا قرن هجدهم با درک عمدتا
ایدئالیستی ـ عینی علیت در مبارزه بوده است، مبارزه ای که افلاطون آغاز کرده بود.
·
مراجعه کنید به ایدئالیسم ذهنی و ایدئالیسم عینی، ماتریالیسم
و ایدئالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
33
گوتفرید ویلهلم لایب نیتس
(1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ،
سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
نماینده ایدئالیسم عینی
روح یونیورسال زمانه خویش
·
لایب نیتس نیز به شکل تغییر یافته ای این نظریه را
نمایندگی می کند:
الف
·
او علیت را از قانون دلایل
کافی استخراج می کند.
·
مراجعه کنید به قانون دلایل
کافی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
·
بنظر او، علیت نه در تأثیر متقابل مکانیکی اجسام مادی،
بلکه در تأثیربخشی اصل کوشا ست که ذاتی مناد ها ست و بر هارمونی (هماهنگی)
از قبل تعیین شده استوار شده است.
·
مراجعه کنید به هارمونی از قبل تعیین شده، مناد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر