تحلیلی
از
فریدون
ابراهیمی
آیه 8
آیه 8
وَمِنَ
النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم
بِمُؤْمِنِينَ
و
برخى از مردم مى گويند:
«ما
به خدا و روز بازپسين ايمان آورده ايم»،
ولى
گروندگان راستين نيستند.
·
این آیه به چه معنی است؟
·
چرا باید بخشی از اعضای جامعه و حتی
همبود مذهبی (اهل ایمان، مؤمنین) در حرف مؤمن باشند و در عمل کافر؟
·
چرا باید بخشی از مؤمنین، فقط بطور
صوری و ظاهری مؤمن باشند و نه ماهیتا و ذاتا؟
·
تفاوت این دسته از مردم با کفار
چیست؟
آیه 9
يُخَادِعُونَ
اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا
يَشْعُرُونَ
اينها خدا و مؤمنان را می فريبند
ولی تنها خود را فريب می دهند و نمی فهمند.
1
·
در این آیه، به سؤال ما جواب داده
می شود:
·
بنا بر این آیه، تظاهر بخشی از جامعه
و همبود مذهبی به ایمان، نه به دلایل عینی (اوبژکتیو)، بلکه به دلایل سوبژکتیو
است:
الف
·
آنها اولا سودای خدافریبی و مؤمن فریبی
در سر دارند.
ب
·
آنها ثانیا مشتی نفهم هستند.
2
·
طرز تفکر سوبژکتیویستی در این آیه هم
نمایندگی می شود و هم تبلیغ.
·
در این آیه نیز از تئوری شناخت ایدئالیستی
قرآن پرده برمی افتد.
3
·
در طرز تفکر سوبژکتیویستی، دیالک
تیک اوبژکت شناخت و سوبژکت شناخت وارونه می شود:
·
یعنی نقش تعیین کننده از آن سوبژکت
شناخت قلمداد می شود.
·
در حالیکه نقش تعیین کننده از
آن اوبژکت شناخت است.
·
چون تظاهر به ایمان ـ قبل از همه ـ
دلایل عینی دارد:
·
دلایل معیشتی، اجتماعی، اقتصادی، طبقاتی
و خلاصه عینی ـ واقعی (مادی) دارد.
4
·
خدعه و مکر و فریب و تظاهر و تزویر
و ریا (عناصر و جوانب سوبژکتیو) ناشی از عناصر و جوانب اوبژکتیو (عینی) اند و
ثانوی اند.
·
فلاکت و ورشکستگی دیر و یا زود طرز
تفکر سوبژکتیویستی و عمل مبتنی بر این طرز تفکر نیز همین جا ست.
5
·
چون اکنون باید به این سؤالات فوق
العاده دشوار جواب یافت که اولا چگونه می توان به تمیز مؤمن حقیقی از مؤمن متظاهر
نایل آمد؟
·
ثانیا با مؤمنین متظاهر چه باید
کرد؟
6
·
ما باید این دو آیه را عمیق تر و
همه جانبه تر مورد تأمل و تحلیل قرار دهیم.
·
چون این دو آیه ی بظاهر بی ضرر و
زیان، سرچشمه تئوریکی ـ تئولوژیکی وحشت اند.
·
وحشتی که جامعه ما در اواخر قرن
بیستم، تجربه کرده است.
·
تجربه ای که یاد آور تجربه جهنم
موعود بوده است.
·
عذاب الیم عظیم بوده است.
·
کابوس کابوس ها بوده است و جامعه را
به جهنمی مبدل کرده است و ابعاد بعدی این تخریب جامعه هنوز معلوم نیست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر