۱۳۹۳ بهمن ۱۲, یکشنبه

دایرة المعارف بورژوائی واپ‍سین (۲۵۴ اول)




پروفسور دکتر هانس یورگ  سندکولر



 فصل هفتم

ماتریالیسم 

برگردان شین میم شین



بخش پنجم

ماتریالیسم، تاریختئوری و جنبش کارگری در قرن ۱۹  

ادامه

·      در حالیکه در فلسفه آلمانی معاصر در آن زمان در وهله اول، تئوری های اسپکولاتیو راجع به علوم طبیعی فرمولبندی می شوند و فقط در موارد استثنائی (مثلا در رابطه با مفهوم «علوم تجربی (علوم مبتنی بر دانش تجربی)» فراتر رونده از اثر ویلهلم فون هومبولت تحت عنوان «تاریخ و علوم طبیعی» و اثر دیگرش تحت عنوان «فیزیک» تاریخ)، سمتگیری در جهت دانش علمی ـ طبیعی (دانش مبتنی بر علوم طبیعی) مشاهده می شود، در برنامه های ماقبل مارکسیستی ـ سوسیالیستی علوم، دانش تجربی بطرز بنیادی پیشبرد کسب می کند:

·      تئوری به اکتشاف مبدل می شود.




·      مراجعه کنید به دانش تجربی، علوم منفرد، علوم طبیعی، علوم ریاضی ـ طبیعی، فلسفه در دایرة المعارف روشنگری



۱

·      کلود هنری سن سیمون که خود را مصلح علوم و سازمانده جامعه محسوب می دارد، علم عام (فلسفه) خاص خود را در سنت عملی ریاضیات نیوتونی و مبتنی بر «مشاهدات» علوم منفرد بنیادگذاری می کند.

·      (سن سیمون، «نظراتی راجع به علل جنبنده تاریخ جهان»، ۱۹۶۴، ص ۳۱۶)



۲

·      پیش شرط این تشکیل علم عام (فلسفه) ببرکت حقایق امور خاص دانش تجربی، یونیورسالیسم اسلوبی (عامیت گرائی متدیکی) است که حقانیت خود را در یونیورسالیته (عامیت) قوانین درهم تنیده ی «وجود» واقعیت عینی دارد.



۳

·      فیزیسیسم ـ علم عام ـ عبارت بوده از «مشاهده عام مبدل گشته به حقیقت بنیادی.»

·      (سن سیمون، «آثار منتخب»، ص ۸۱)



۴

·      رابطه میان تئوری و واقعیت اجتماعی در مفهوم آزمایش درک می شود که اجرای آن بر اساس قواعد تجربی ـ اسلوبی (امپیریکی ـ متدیکی) سختگیر، اعتلای «علم پسیکو ـ سیاسی» (علم روانی ـ سیاسی) در «رده علوم مثبت (پوزیتیو)» را مجاز می دارد.

·      (سن سیمون، ص ۵۸، ص ۷، ۱۱)



۵

·      سن سیمون در همان هنگام میان خود و فلسفه راسیونالیستی و ماتریالیستی قرن ۱۸ آشکارا مرزبندی می کند.



الف

·      این سمتگیری او «انقلابی» بوده است.



ب

·      فلسفه قرن ۱۹ اما از دید سن سیمون می بایستی «خصلت سازمانده داشته باشد.»

·      (همانجا، ص ۹۹)



ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر