تحلیلی از یدالله سلطان پور
تو مادر هستی
خانواده ات را ترک مکن!
· اگر استنباط ما درست باشد و قهرمانان انتحار
عمدتا از مادران، تشکیل شده باشند، این سؤال قبل از هر چیز مطرح می شود که چرا
مادران و یا زنان بالغ جامعه ای دست به انتحار می زنند؟
· به عبارت دیگر بر سر زنان جامعه پیشرفته سرمایه
داری چه بلائی نازل می شود که دستخوش بحران روحی و روانی لاینحلی می گردند و راه
خروج از بحران را در انتحار می بینند؟
۱
· امروز حریفی در صفحه فیسبوکش نقل قولی از گارسیا
مارکز منتشر کرده، مبنی بر اینکه «ازدواج کردن به خاطر پول و بدون داشتن عشق به
مرد مربوطه، بدترین نوع فحشا ست.»
· این مفهوم انتزاعی عشق آدمی را کلافه می سازد.
· چه جفنگ ها که راجع به عشق انتزاعی سرهم بندی نمی
شود و به خورد مردم داده نمی شود!
· مارکز ظاهرا خودش هم از چند و چون عشق خبر ندارد.
· عشق کسی نسبت به کس دیگر و یا چیز دیگر، نه پدیده
و روندی انتزاعی و محض و مبرا از هر حاجت و نیاز مادی و روحی و روانی، بلکه پدیده
ای ثانوی است و بواسطه عوامل و محرکه های نیرومندی تعیین و عملی می شود.
۲
· انبوهی از عوامل مادی، روحی، روانی، فکری و
معرفتی، سلسله ای از حساب ها و کتاب ها، مصلحت طلبی ها و سبک ـ سنگین کردن ها برای
تشکیل عشق کسی نسبت به کسی، مذهبی، مرامی و نظامی وارد عمل می شوند.
· محمود دولت آبادی جوان فهم و فراست بمراتب بیشتری
از گارسیا مارکز داشته است.
· او در کلیدر به تحلیل پسیکولوژیکی ـ معرفتی ـ اجتماعی تشکیل عشق حتی قربانی
به جلاد می پردازد.
· تجربه شخصی و تأیید این روند کار سختی نیست.
۳
· قربانی اسیر در چنگ دشمن در طول بازجوئی چه بسا
شیفته و عاشق شکنجه گر خویش می شود و فاجعه آغاز می گردد.
· به همین دلیل، سازمان های شکنجه و سرکوب، عوامل
خود را فقط از یتیم خانه ها برنمی گزینند.
· بلکه چه بسا از میان شکستگان نومید در منگنه فشار
و شکنجه و آذیت و آزار برمی گزینند.
۴
«ازدواج کردن به خاطر پول و بدون داشتن عشق به مرد
مربوطه، بدترین نوع فحشا ست.»
· مارکز در این جفنگ خود به تعریف و عملا به تحریف مقوله
فحشاء می پردازد:
· بدترین فاحشه از دید مارکز زنی است که برای نجات
از فقر مالی علیرغم عاشق فرد متمول نبودن، تن به ازدواج با او می دهد.
۵
· می توان گفت که مارکز دیالک تیک مادی و روحی را
به شکل دیالک تیک پول و عشق بسط و تعمیم می دهد.
· این کردوکار مارکز عیب و ایرادی ندارد.
· عیب و ایراد فکری و جهان بینانه ی او در وارونه
کردن سوبژکتیو (دلبخواهی) این دیالک تیک عینی است.
· چون مارکز نقش تعیین کننده را در دیالک تیک مادی
و روحی از آن روحی (عشق) می داند.
۶
· به همین دلیل می توان گفت که جهان بینی مارکز
ایدئالیستی است.
· از این رو، کلام قصار او به درجه جفنگی غیر علمی،
غیرعملی و از سر تا پا باطل تنزل می یابد.
· ارج و ارزش جهان بینی علمی در این است که مانع
وارونه اندیشی آدمیان می گردد و آنها را از ارتکاب خطا مصون می دارد.
· مارکسیسم ـ لنینیسم نه برای پوز توخالی دادن و
هارت و پورت کردن، بلکه برای حقیقی اندیشی و پرهیز از خطا و خریت و چه بسا حتی خیانت
ست.
۷
«ازدواج کردن به خاطر پول و بدون داشتن عشق به مرد
مربوطه، بدترین نوع فحشا ست.»
· مارکز ظاهرا از جامعه شناسی هم کمترین بهره ای
نداشته است.
· اگر او به روند و روال جاری در خانواده خود می
پرداخت به صدور جفنگیاتی از این قبیل مبادرت نمی ورزید.
· دختر از همان اوان کودکی تحت تأثیر ایده ئولوژی
طبقه حاکمه بلحاظ پسیکولوژیکی و معرفتی و فکری و اخلاقی و غیره بطرز رادیکال و چه
بسا بی برگشتی مانی پولیزه می شود.
· عشق بر اساس معیارهای فکری و ارزشی و اخلاقی و
هنجاری طبقاتی حاکم در هر جامعه تعیین می گردد.
· هارت و پورت های مربوط به عشق مجنون به لیلی و
غیره، برای عوامفریبی اند.
· ازدواج های کذائی در گذر از گردنه های دیالک تیک
های متنوع و متفاوت و قبل از همه به حکم عوامل مادی صورت می گیرند.
· قاعده همین است و استثناء ها بسیار اندکند و قابل
چشم پوشی.
۸
«ازدواج کردن به خاطر پول و بدون داشتن عشق به مرد
مربوطه، بدترین نوع فحشا ست.»
· ازدواج مبتنی بر عشق محض نه امکان پذیر است و نه
آخر و عاقبت خوبی دارد.
· حتی ازدواج های بغایت سنجیده و اندیشیده پس از
مدتی در کارزار اختلافات متنوع تخریب می شوند و برای نجات از بحران فلج کننده به
طلاق و جدائی می انجامند.
۹
· توده های زن در مسیر ازدواج از جهنمی عبور می
کنند و تسلیحات تاکتیکی و استراتژیکی عظیمی را به خدمت می گیرند.
· تعیین کننده در همه چیزها و پدیده های اجتماعی
عوامل مادی و اقتصادی و زیربنائی اند.
· یکی از دلایل تعیین کننده طلاق و جدائی مفرط ایرانی
جماعت عدم رعایت همین دیالک تیک مادی و روحی است.
· پس از شکست انقلاب سفید و رستاوراسیون فئودالی
خیلی از ازدواج ها بطرز نسنجیده و شتابزده صورت می گیرند که دیری نمی پایند و اگر هم دیری
بپایند، کیفیتی ندارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر