۱۴۰۳ آبان ۲, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حقیقت (۶)


 پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

 شین میم شین
 

تئوری حقیقت ماتریالیسم دیالک تیکی

ادامه

 

۸

·    ما در روند شناخت به حقیقت عینی دست می یابیم.

 

۹

·    ولی حقیقت عینی تمام و کمال، یکپارچه و ابدی نیست.

 

۱۰

·     زیرا شناخت حقیقت به قول لنین، خود روندی است.

·    روند بی پایان نزدیک شدن تفکر به اوبژکت (موضوع شناخت) است.

 

 

۱۱

·    و لذا شناخت حقیقت مطلق در یک روند بی پایان، با شناخت حقایق نسبی همواره تازه همراه است.

 

۱۲

·    حقیقت نسبی عبارت است از شناختی که در چارچوب حد و مرزهای معینی و با درجه معینی از دقت، با واقعیت عینی انطباق دارد.

 

۱۳

·    به عبارت دیگر حقیقت نسبی خصلت عینی دارد.

·     اما به سبب وابستگی اش به شرایط شناخت مربوطه دارای عناصر نسبی است و با تعمیق بیشتر شناخت می تواند تغییر یابد.

 

۱۴

·    ولی چون حقیقت نسبی در چارچوب حد و مرز معینی انعکاس درست واقعیت عینی است، پس در عین حال دارای عناصر حقیقت مطلق است.

 

۱۵

·    شناخت انسانی می تواند از طریق حقایق نسبی قدم به قدم به حقیقت مطلق نزدیک شود، بدون اینکه بتواند به طور قطعی بدان دست یابد.

 

۱۶

·    زیرا به قول مارکس و انگلس «سیستم شناخت کاملا فراگیر و یکباره کامل از طبیعت و تاریخ در تضاد با قوانین اساسی تفکر دیالک تیکی قرار دارد.

·    اما این امر مانع آن نمی شود (بلکه برعکس باعث آن می شود) که شناخت منظم کل جهان خارج، نسل به نسل به پیشرفت های غول آسائی نایل آید.»

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱۹، ص ۲۰۶)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر