پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
تئوری حقیقت ماتریالیسم دیالک تیکی
ادامه
۸
· ما در روند شناخت به حقیقت عینی دست می یابیم.
۹
· ولی حقیقت عینی تمام و کمال، یکپارچه و ابدی نیست.
۱۰
· زیرا شناخت حقیقت به قول لنین، خود روندی است.
· روند بی پایان نزدیک شدن تفکر به اوبژکت (موضوع شناخت) است.
۱۱
· و لذا شناخت حقیقت مطلق در یک روند بی پایان، با شناخت حقایق نسبی همواره تازه همراه است.
۱۲
· حقیقت نسبی عبارت است از شناختی که در چارچوب حد و مرزهای معینی و با درجه معینی از دقت، با واقعیت عینی انطباق دارد.
۱۳
· به عبارت دیگر حقیقت نسبی خصلت عینی دارد.
· اما به سبب وابستگی اش به شرایط شناخت مربوطه دارای عناصر نسبی است و با تعمیق بیشتر شناخت می تواند تغییر یابد.
۱۴
· ولی چون حقیقت نسبی در چارچوب حد و مرز معینی انعکاس درست واقعیت عینی است، پس در عین حال دارای عناصر حقیقت مطلق است.
۱۵
· شناخت انسانی می تواند از طریق حقایق نسبی قدم به قدم به حقیقت مطلق نزدیک شود، بدون اینکه بتواند به طور قطعی بدان دست یابد.
۱۶
· زیرا به قول مارکس و انگلس «سیستم شناخت کاملا فراگیر و یکباره کامل از طبیعت و تاریخ در تضاد با قوانین اساسی تفکر دیالک تیکی قرار دارد.
· اما این امر مانع آن نمی شود (بلکه برعکس باعث آن می شود) که شناخت منظم کل جهان خارج، نسل به نسل به پیشرفت های غول آسائی نایل آید.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱۹، ص ۲۰۶)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر