پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
ماهیت تئوری های ایدئالیستی ـ عینی حقیقت
· ماهیت کلیه تئوری های ایدئالیستی ـ عینی حقیقت به شرح زیر است:
۱
· حقیقت صرفا به اوبژکت های فکری نسبت داده می شود.
۲
· حقیقت به ایده ها نسبت داده می شود.
۳
· حقیقت به «جملات در خود» (فی نفسه موجود) و غیره نسبت داده می شود.
۴
· حقیقت خود به ماهیت فکری مبدل می شود، آنسان که در فنومنولوژی هاسرل می بینیم.
تئوری حقیقت ماتریالیسم دیالک تیکی
۱
· تئوری حقیقت ماتریالیسم دیالک تیکی بر خلاف همه این نظریات، از تصویر تئوری آغاز می کند و همانند ارسطو حقیقت را در انطباق شناخت با واقعیت عینی می بیند.
· مراجعه کنید به تصویرتئوری (تئوری تصویر)
تصویر (نقش)
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12811
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12813
پایان
تصویرتئوری
(انعکاس ـ تئوری)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12847
۲
· ماتریالیسم دیالک تیکی نظریه مربوط به حقیقت خود را بر پایه حقیقت ارسطوئی استوار می سازد و سپس آن را توسعه و تکامل می بخشد.
۳
· ماتریالیسم دیالک تیکی، حقیقت را به مثابه کیفیت شناخت مطرح می کند:
· حقیقت یعنی انطبق حکم صادره با واقعیت امری که مورد شناسائی قرار می گیرد.
· مراجعه کنید به واقعیت امر، حقیقت امر
واقعیت امر
https://hadgarie.blogspot.com/2019/12/blog-post_87.html
حقیقت امر اجتماعی
(فاکت اجتماعی)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7322
پایان.
۴
· عینیت حقیقت در این انطباق تصویر مبتنی بر قضاوت با شیئی است که مورد تصویرسازی قرار می گیرد.
۵
· حقیقت همیشه حقیقت عینی است.
· زیرا هر شناخت واقعی دارای یک محتوای عینی است، که مستقل از سوبژکت شناسنده وجود دارد.
۶
· مسئله حقیقت دارای دو جنبه اساسی است که لنین چنین فرمولبندی می کند:
الف
· «پرسش اول:
· آیا حقیقت عینی وجود دارد؟
· آیا در تصورات انسانی می توانند مضامینی وجود داشته باشند، که مستقل از سوبژکت باشند، که نه وابسته به انسان و نه وابسته به انسانیت باشند؟
ب
· پرسش دوم:
· اگر آری، پس آیا تصورات انسانی که حاکی از حقیقت عینی اند، می توانند آنها را به طور یکباره، کامل، نامشروط و مطلق منعکس کنند و یا فقط می توانند به طور تقریبی و نسبی منعکس سازند؟
پ
· پرسش دوم به رابطه میان حقیقت مطلق و حقیقت نسبی مربوط می شود. »
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۱۶)
۷
· در رابطه میان حقیقت مطلق و حقیقت نسبی، خصلت تاریخی شناخت مطرح می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر