۱۴۰۳ مهر ۳۰, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حقیقت (۵)


 پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

 شین میم شین

 

ماهیت تئوری های ایدئالیستی ـ عینی حقیقت

 

·    ماهیت کلیه تئوری های ایدئالیستی ـ عینی حقیقت به شرح زیر است:

 

۱

·    حقیقت صرفا به اوبژکت های فکری نسبت داده می شود.

 

۲

·    حقیقت به ایده ها نسبت داده می شود.

 

۳

·    حقیقت به «جملات در خود» (فی نفسه موجود) و غیره نسبت داده می شود.

 

۴

·    حقیقت خود به ماهیت فکری مبدل می شود، آنسان که در فنومنولوژی هاسرل می بینیم.

 

تئوری حقیقت ماتریالیسم دیالک تیکی

 

۱

·    تئوری حقیقت ماتریالیسم دیالک تیکی بر خلاف همه این نظریات، از تصویر تئوری آغاز می کند و همانند ارسطو حقیقت را در انطباق شناخت با واقعیت عینی می بیند.

 

·    مراجعه کنید به تصویرتئوری (تئوری تصویر)

 

 

تصویر (نقش)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12811

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12813

 

پایان

 

تصویرتئوری

(انعکاس ـ تئوری)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12847

 

۲

·    ماتریالیسم دیالک تیکی نظریه مربوط به حقیقت خود را بر پایه حقیقت ارسطوئی استوار می سازد و سپس آن را توسعه و تکامل می بخشد.

 

۳

·    ماتریالیسم دیالک تیکی، حقیقت را به مثابه کیفیت شناخت مطرح می کند:

·    حقیقت یعنی انطبق حکم صادره با واقعیت امری که مورد شناسائی قرار می گیرد.

 

·    مراجعه کنید به واقعیت امر، حقیقت امر

 

 

واقعیت امر

 

https://hadgarie.blogspot.com/2019/12/blog-post_87.html

 

 

حقیقت امر اجتماعی

(فاکت اجتماعی)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7322

 

پایان.

 

۴

·    عینیت حقیقت در این انطباق تصویر مبتنی بر قضاوت با شیئی است که مورد تصویرسازی قرار می گیرد.

 

۵

·    حقیقت همیشه حقیقت عینی است.

·    زیرا هر شناخت واقعی دارای یک محتوای عینی است، که مستقل از سوبژکت شناسنده وجود دارد.

 

۶

·    مسئله حقیقت دارای دو جنبه اساسی است که لنین چنین فرمولبندی می کند:

 

الف

·    «پرسش اول:

·    آیا حقیقت عینی وجود دارد؟

·    آیا در تصورات انسانی می توانند مضامینی وجود داشته باشند، که مستقل از سوبژکت باشند، که نه وابسته به انسان و نه وابسته به انسانیت باشند؟

 

ب

·    پرسش دوم:

·    اگر آری، پس آیا تصورات انسانی که حاکی از حقیقت عینی اند، می توانند آنها را به طور یکباره، کامل، نامشروط و مطلق منعکس کنند و یا فقط می توانند به طور تقریبی و نسبی منعکس سازند؟

 

پ

·    پرسش دوم به رابطه میان حقیقت مطلق و حقیقت نسبی مربوط می شود. »

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۱۶)

 

۷

·    در رابطه میان حقیقت مطلق و حقیقت نسبی، خصلت تاریخی شناخت مطرح می شود.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر