۱۴۰۳ آبان ۳, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حقیقت (۷)


 پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

 شین میم شین
 

تئوری حقیقت ماتریالیسم دیالک تیکی

ادامه

 

 

۱۷

·    شناخت عبارت است از وحدت مطلق و نسبی.

 

۱۸

·    شناخت بیواسطه مطلق امکان ناپذیر است.

 

۱۹

·    مطلق تنها به کمک نسبی می تواند شناخته شود و همیشه در نسبی، مطلق آشیان دارد.

 

۲۰

·    تفکر انسانی بنا بر طبیعت خود قادر است به ما حقیقت مطلق را که از جمع حقایق نسبی  ترکیب یافته است، نشان دهد و نشان هم می دهد.

 

۲۱

·    هر مرحله ای از توسعه علم به این خرمن حقیقت مطلق دانه جدیدی می افزاید.

·    اما مرزهای حقیقت هر قانون علمی نسبی اند و با توسعه بعدی دانش می توانند پهناورتر و یا تنگتر شوند.

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۲۹)

 

۲۲

·    تمیز حقیقت نسبی از حقیقت مطلق برای درک روند توسعه دیالک تیکی شناخت از اهمیت اساسی برخوردار است.

 

۲۳

·    فلسفه غیرمارکسیستی هرگز نتوانسته به علت این مسئله پی ببرد.

 

۲۴

·    فلسفه غیرماکسیستی یا دچار رلاتیویسم شده و به انکار هر گونه حقیقت عینی برخاسته و یا دچار مطلق کردن دگماتیستی  حقیقت شده است.

 

·    مراجعه کنید به رلاتیویسم، دگماتیسم

 

رلاتیویسم

(نسبیت گرایی)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7872

 

پایان

 

دگماتیسم

(جزم گرایی)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10705

 

پایان

 

 

جزمگرایی

(دگماتیسم)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14272

 

پایان

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر