پروفسور دکتر دیتر ویتیچ
برگردان
شین میم شین
دیتر ویتیچ
(۱۹۳۰ ـ ۲۰۱۱)
فیلسوف و استاد دانشگاه کارل مارکس لایپزیگ
متخصص تئوری شناخت
مؤلف بیش از ۱۵۰ اثر منتشره
در آلمان، اتریش، انگلستان، ایالات متحده و کلمبیا
آثار:
پراتیک، شناخت، علم
تئوری شناخت
موضوع و متدهای تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی
۱
· واژه حقیقت امر در ادبیات فلسفی و متدئولوژیکی به معانی مختلف زیر به کار می رود.
الف
· حقیقت امر به معنی واقعیت امر به کار می رود:
· مثلا «تشخیص حقیقت امر»
ب
· حقیقت امر به معنی احکام حقیقی به کار می رود:
· مثلا «تعمیم حقایق امور»)
پ
· معانی دیگر حقیقت امر بسته به خصلت فلسفه ای مشروط می شوند که در پیوند با آن و یا با پیش شرط قرار دادن آن، واژه «حقیقت امر» مورد استفاده قرار می گیرد.
ت
· معانی دیگر حقیقت امر بسته به اهداف خاصی تعیین می شوند که با بررسی های متدئولوژیکی معینی تعقیب می شوند.
ث
· در فلسفه مارکسیستی حقیقت امر تنها به معنی واقعیت امر عینی ـ واقعی و یا حتی به معنی واقعیات امور معین مورد استفاده قرار می گیرد.
۲
· انواع مختلف استعمال این واژه حاکی از آن است که با وقایع متفاوت که این واژه برای بیان آنها به کار می رود، مسائل مختلف فلسفی و متدئولوژیکی پیوند دارند.
۳
· اما بسیاری از این مسائل با اصطلاحات جا افتاده دیگری نام برده می شوند و حقیقت امر به معنی مترادف با آنها به کار می رود.
۴
· مثلا رابطه یک حکم حقیقی با یک واقعیت امر واقعی ـ عینی فقط حالت خاصی از رابطه ای است که در آن تصویر در مقابل شیئ تصویرسازی شده قرار دارد.
۳
· اما وقتی که ما حقایق امور را به معنی احکام حقیقی به کار می بریم که در چارچوب یک سیستم حکمی برای اثبات احکام دیگر به کار می روند و یا به وسیله احکام دیگر توضیح داده می شوند، آنگاه ما با مسئله فلسفی و متدئولوژیکی روبرو می شویم.
۴
· این حقیقت امر را باید به معنی فونکسیونی اش فهمید.
۵
· هر حکم حقیقی در رابطه با احکام دیگر سیستم حکمی تنها زمانی می تواند یک حقیقت امر باشد که آن برای اثبات احکام دیگر به کار رود و یا خود به وسیله احکام دیگر این سیستم توضیح داده شود.
۶
· اگر یک همچو سیستم حکمی خصلت علمی داشته باشد، آنگاه احکام مورد بحث حقایق امور علمی نامیده می شوند و احکامی که این حقایق امور را توضیح می دهند و یا به وسیله حقایق امورعلمی اثبات می شوند، احکام نظری (تئوریکی) نامیده می شوند.
۷
· احکام حقیقی که در چارچوب یک سیستم علمی، احکام نظری نامیده می شوند، می توانند در چارچوب سیستم متفاوت دیگری به مثابه حقیقت امر به کار روند.
۸
· مثلا فلسفه مارکسیستی متکی است بر احکام نظری علوم دیگر.
· یعنی آنها را به مثابه حقایق امور مورد استفاده قرار می دهد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر