۱۴۰۳ آبان ۸, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حقیقت امر (فاکت) (۲) (بخش آخر)

 

  پروفسور دکتر هاینریش پارتی

پروفسور دکتر دیتر ویتیچ

برگردان

 شین میم شین

 

۹

·    مسائل فلسفی و متدئولوژیکی مربوط به حقیقت امر، در این معنی آن، شامل مسائل زیر می شود:

 

الف

·    مسئله وابستگی حقایق امور علمی که در اختیار بشریت قرار دارند، به سطح توسعه پراتیک و به ویژه به نیازمندی های نظری جامعه.

·    مراجعه کنید به پراتیک

 

 

پراتیک

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11454

 

 

ب

·    مسئله روابط موجود میان حقایق امور و احکام نظری

 

·    مراجعه کنید به دیالک تیک امپیریکی ـ تئوریکی (دیالک تیک تجربی ـ نظری)

 

 

تجربی و نظری

(امپیریکی و تئوریکی)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12344

 

 

پ

·    مسئله نحوه و نوع  تعمیم حقایق امور

 

ت

·    مسئله چند و چون آمیزه ای از حقایق امور که می توانند فرضیه ای را اثبات و یا استدلال کنند.

 

۱۰

·    اگر علمی نتواند حقایق امور خود را از علوم دیگر و یا از دانش روزمره تهیه کند، آنگاه برای کسب حقایق امور به متدهای خاصی نیاز پیدا می کند، از آن جمله اند:

 

الف

·    متد مشاهده

ب

·    متد آزمایش

پ

·    متد بررسی های جامعتی امپیریکی (تجربی) 

 

ت

·    متد مطالعه منابع تاریخی و غیره.

 

۱۱

·     حقایق اموری که مرحله بندی های کمی عرصه های واقعی معینی را منعکس می کنند، امروزه می توانند به وسیله دستگاه های خودکار (اوتومات ها)  گروهبندی و طبقه بندی شوند.

 

۱۲

·     امروزه رابطه حقایق امور با احکام نظری یک سیستم علمی (احکام نظری ئی که به توضیح حقایق امور می پردازند) عرصه اختلافات فلسفی شدیدی است.

 

۱۳

·     مثلا نمایندگان امپیریسم  مدرن تفاوت موجود میان حقایق امور و احکام نظری یک سیستم علمی را چنان مطلق می کنند که برای حقایق امور فقط رابطه با واقعیات امور، ولی نه با احکام نظری باقی می ماند.

 

·    مراجعه کنید به امپیریسم

 

 

امپیریسم

(تجربه گرایی)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7376

 

۱۴

·     فلاسفه نئوپوزیتیویست بر آنند که احکام نظری هر سیستم علمی نمی توانند شامل حال  واقعیات اموری باشند که حقایق امور اساسی سیستم شامل حال شان نمی شوند.

 

۱۵

·     تاریخ علوم اما بطلان این نظرات را اثبات می کند.

·    زیرا احکام مربوط به عرصه های هنوز نا شناخته واقعیت عینی می توانند از احکام نظری نتیجه گرفته شوند و بدین طریق است که پیشگوئی های علمی امکان پذیر می گردند.

 

۱۶

·     این امر درعین حال حاکی از آن است که با تعمیم حقایق امور می توان به کسب احکام حقیقی جدیدی نایل آمد که همانند خود حقایق امور، واقعیات امور واقعیت عینی را تشکیل می دهند.

 

·    مراجعه کنید به حکم، واقعیت امر

 

واقعیت امر

 

https://hadgarie.blogspot.com/2019/12/blog-post_87.html

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4589

 

پایان

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر