۴
· در تشکیل روانشناسی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی که در آن سنن و معارف ارزشمند حاصل از تحقیقات پسیکولوژیکی حفظ و از موضع تزهای اساسی مارکسیستی ـ لنینیستی توسعه و تکامل داده شده اند، روانشناسان شوروی سهم مهمی به عهده داشته اند.
· (ویگوتسکی، روبین اشتاین، تپلوف، لئونتیوف، لوریجا)
۵
· روانشناسی شوروی در سال های اخیر توسعه عظیمی یافته است و برای سیبرنتیک و رشته های منشعب از آن باید در این زمینه ـ به سبب نظرات ذاتی دیالک تیکی شان ـ در پژوهش پسیکولوژیکی نقش برجسته ای قائل شد.
۶
· روانشناسی در جمهوری دمکراتیک آلمان بعد از شکست فاشیسم در ویرانه های ایدئولوژیکی و مادی به میراث مانده، بر پایه ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی شروع به کار کرده است و از حمایت تعیین کننده روانشناسی شوروی برخوردار بوده است.
۷
· روانشناسی به خصوص در دانشگاه های برلین، درسدن، ینا و لایپزیگ تدریس می شد.
۸
· دانش پایه ای در روانشناسی که به رشته های مختلف تقسیم بندی می شود، روانشناسی عمومی است که تکیه گاهش را علاوه بر مقدمات فلسفی، علوم مختلف زیرین تشکیل می دهند:
الف
· بیولوژی
ب
· فیزیولوژی
پ
· به ویژه فیزیولوژی اعصاب و فیزیولوژی مغز
ت
· ریاضیات
ث
· سیبرنتیک
ج
· به ویژه اطلاعاتتئوری و غیره.
۹
· وظیفه این علوم به شرح زیرند:
الف
· بررسی قوانین مشترک ارگانیسم ها (اندام ها) و یا انسان ها
ب
· دریافت اطلاعات
پ
· ذخیره اطلاعات (حافظه)
ت
· حلاجی اطلاعات (تفکر)
ث
· تبدیل اطلاعات به تصمیمات رفتاری و به محرکه های عملی.
۱۰
· اینجا نیز همکاری تنگاتنگ میان روانشناسی و علوم فوق الذکر و سایر علوم الزامی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر