پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پوزیتیویسم
ادامه
۱۷
·
در سال
های اخیر، سمتگیری جدیدی در جامعه شناسی بورژوایی تشکیل شده است.
۱۸
·
گرایشی بر ضد امپیریسم توسعه یافته است.
·
گرایشی که مشخصه اش نزدیک تر شدن جریانات سوسیولوژیکی مختلف
به یکدیگر است.
۱۹
·
این نزدیک تر شدن با جست و جوی امکان تئوری سازی عام در
رابطه بوده است.
۲۰
·
نمایندگان این گرایش به شرح زیر بوده اند:
الف
تالکوت پارسونس
(۱۹۰۲ ـ ۱۹۷۹)
جامعه شناس امریکائی
تئویسین سرشناس
(۱۹۴۵ ـ ۱۹۶۰)
تئوری های او:
تئوری عمل وولونتاریستی
(اراده گرایی)
فونکسیونالیسم ساختاری
سیستم، اوولوسیون،
شرایط انسانی
·
ت. پارسونس
ب
·
ر. مرتون
پ
·
ه. ستربرگ
ت
·
ر. کونیگ و غیره
۲۱
·
برای جامعه شناسی پوزیتیویستی قرن ۱۹ دو اصل زیر حائز اهمیت
خاصی بوده اند:
الف
·
اولا جامه به مثابه اندام (ارگانیسم) در نظر گرفته می شد.
ب
·
ثانیا ایده اوولوسیون اجتماعی در تئوری های جامعه شناسی نقش
برجسته ای بازی کرده است.
·
مراجعه کنید به اوولوسیون، روولوسیون (تکامل، انقلاب)
۲۲
·
این دو اصل در جامعه شناسی الف. کومته و ه. اسپنسر به مثابه
وحدتی تضادمند طرح ریزی شده بودند.
۲۳
·
به همین دلیل پس از کومته و اسپنسر، دو مکتب سوسیولوژیکی
مختلف تشکیل شدند:
الف
آگوست کومته
(۱۷۹۸ ـ ۱۸۵۷)
ریاضی دان، فیلسوف،
منتقد مذهب، از بنیانگذاران جامعه شناسی
·
مکتب ارگانیکی (مبتنی بر اصل ارگانیسم) توجه خود را مبذول
پژوهش ساختار اجتماعی جامعه کرد.
·
در کانون این مکتب، آموزه استاتیک (ایستایی) اجتماعی کومته
قرار داشت.
ب
هربرت اسپنسر
(۱۸۲۰ ـ ۱۹۰۳)
فیلسوف و جامعه شناس
مؤسس تئوری اوولوسیون
از پیشقزاولان سوسیال ـ
داروینیسم
·
جریان سوسیال ـ داروینیستی در جامعه شناسی در صدد کشف منبع
توسعه اجتماعی بود.
·
در کانون این جریان سوسیولوژیکی، آموزه دینامیک اجتماعی،
آموزه تئوری پیشرفت اسپنسر قرار داشت.
۲۴
·
پوزیتیویسم این مرحه توسعه در جامعه شناسی بورژوایی را می
توان به شرح زیر مشخص کرد:
۱
·
علم باید به مشاهده و تنظیم صرف پدیده ها قناعت ورزد.
۲
·
مسئله مربوط به علل و قانونمندی های عینی روند توسعه جامعه
مسئله گزاری متافیزیکی است.
·
(پوزیتویسم هر چه باب میلش نباشد، بر پیشانی اش مهر
متافیزیکی می کوبد.
·
متافیزیکی، فحش واژه پوزیتویسم است.
·
بدین طریق هر تفکر علمی ـ فلسفی را از طاقچه بالا تحقیر می
کند. مترجم)
۳
·
مبنای استاتیک اجتماعی کومته این بود که جامعه را باید به
مثابه ارگانیسم (اندام) در نظر گرفت.
·
ارگانیسمی که در آن، اجزای منفرد کل جامعه به طرز ارگانیکی (عضوی)
با یکدیگر در رابطه اند و فقط در وحدت شان قابل فهمند.
۴
·
واحد بنیادی جامعه به نظر کومته، نه فرد، بلکه خانواده است.
۵
·
با این طرز بینش، روابط تعاون تقدم کسب می کنند که مبتنی بر
تقسیم جامعه ای (اجتماعی) کارند.
۶
·
کومته، تقسیم جامعه ای کار را از موضع پسیکولوژیکی
(روانشناسی) در نظر می گیرد و وابستگی آن به توسعه نیروهای مولده را نادیده می
گیرد.
۷
·
به همین دلیل، مواعظ او راجع به گروه ها و طبقات اجتماعی،
انتزاعی می مانند.
۸
·
پیشرفت در تئوری کومته، به مثابه توسعه ساده محسوب می شود.
·
مراجعه کنید به توسعه، پیشرفت.
۹
·
در قاموس کومته، توسعه جامعه ای از سه مرحله زیر می گذرد:
الف
·
از مرحله تئولوژیکی (فقهی)
ب
·
از مرحله متافیزیکی (ماوراء الطبیعه)
پ
·
از مرحله پوزیتیو (مثبت)
۱۰
·
قانون سه مرحله فوق الذکر، از دید کومته، قانون اساسی
دینامیک اجتماعی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر