۱۳۹۹ فروردین ۱۰, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۸۴)


 
 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان 
شین میم شین 
 
پوزیتیویسم
ادامه 

۵۸

·    مطالبه عاری از ارزش بودن (خنثی، بی طرف بودن) احکام در جامعه شناسی و در پژوهش های سوسیولوژیکی توسط ماکس وبر تأثیر بزرگی بر توسعه بعدی جامعه شناسی بورژوایی تا حال حاضر گذاشته است.

۵۹
·    این مطالبه ماکس وبر با اثر او تحت عنوان «عینیت شناخت در علوم جامعه ای و علوم اجتماعی ـ سیاسی» اعلام شده است.

۶۰
·    جامعه شناسان حق بررسی پدیده هایی را که ماکس وبر بررسی کرده، ندارند.

۶۱
·    آنها را باید خیلی ساده، با حقایق امور یکسان تلقی کنند.

۶۲
·    ماکس وبر برای احکام عاری از ارزش تنها در عرصه مربوط به پدیده های شهروندی ـ سیاسی اعتبار قایل می شود.

۶۳
·    این ادعای ماکس وبر مبنی بر اینکه علوم جامعه ای باید عاری از ارزش (خنثی، بی طرف) باشند، منجر به تبلیغ اوبژکتیویسم (عین گرایی) در جامعه شناسی بورژوازی شده است.

·    مراجعه کنید به اوبژکتیویسم، سایه دراز اوبژکتیویسم

۶۴
·    این به معنی حاضر بودن به خدمت چشم بسته به اثبات هر برنامه دلبخواه سیاسی است.

۶۵
·    این تصور ماکس وبر از وظایف جامعه شناسی نشان داد که او تا چه حدی جامعه شناسی را غلام حلقه به گوش جامعه بورژوایی می سازد.

۶۶
·    تأثیر ماکس وبر بر جامعه شناسی بورژویی، به ویژه بر جامعه شناسی امریکایی چشمگیر بوده است.

۶۷
·    تئوری های  سوسیولوژیکی زیر بر مبانی تئوریکی ماکس وبر استوار شده اند:

الف


·    «تئوری عمل اجتماعی» پارسونس

ب
·    «تیپولوژی سازنده» بکر

پ
·    «جامعه شناسی فهمنده» اسنانیه کی

۶۸
·    این امر دال بر ضد و نقیض بودن درونی نظرات ماکس وبر است.

۶۹
·    این تناقض مندی درونی نظرات ماکس وبر، تفسیر مختلف آموزه او را امکان پذیر می سازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر