پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پوزیتیویسم
ادامه
۵۸
·
مطالبه عاری از ارزش بودن (خنثی، بی طرف بودن) احکام در
جامعه شناسی و در پژوهش های سوسیولوژیکی توسط ماکس وبر تأثیر بزرگی بر توسعه بعدی
جامعه شناسی بورژوایی تا حال حاضر گذاشته است.
۵۹
·
این مطالبه ماکس وبر با اثر او تحت عنوان «عینیت شناخت در
علوم جامعه ای و علوم اجتماعی ـ سیاسی» اعلام شده است.
۶۰
·
جامعه شناسان حق بررسی پدیده هایی را که ماکس وبر بررسی
کرده، ندارند.
۶۱
·
آنها را باید خیلی ساده، با حقایق امور یکسان تلقی کنند.
۶۲
·
ماکس وبر برای احکام عاری از ارزش تنها در عرصه مربوط به
پدیده های شهروندی ـ سیاسی اعتبار قایل می شود.
۶۳
·
این ادعای ماکس وبر مبنی بر اینکه علوم جامعه ای باید عاری
از ارزش (خنثی، بی طرف) باشند، منجر به تبلیغ اوبژکتیویسم (عین گرایی) در جامعه
شناسی بورژوازی شده است.
·
مراجعه کنید به اوبژکتیویسم، سایه دراز اوبژکتیویسم
۶۴
·
این به معنی حاضر بودن به خدمت چشم بسته به اثبات هر برنامه
دلبخواه سیاسی است.
۶۵
·
این تصور ماکس وبر از وظایف جامعه شناسی نشان داد که او تا
چه حدی جامعه شناسی را غلام حلقه به گوش جامعه بورژوایی می سازد.
۶۶
·
تأثیر ماکس وبر بر جامعه شناسی بورژویی، به ویژه بر جامعه
شناسی امریکایی چشمگیر بوده است.
۶۷
·
تئوری های
سوسیولوژیکی زیر بر مبانی تئوریکی ماکس وبر استوار شده اند:
الف
·
«تئوری عمل اجتماعی» پارسونس
ب
·
«تیپولوژی سازنده» بکر
پ
·
«جامعه شناسی فهمنده» اسنانیه کی
۶۸
·
این امر دال بر ضد و نقیض بودن درونی نظرات ماکس وبر است.
۶۹
·
این تناقض مندی درونی نظرات ماکس وبر، تفسیر مختلف آموزه او
را امکان پذیر می سازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر