۱۳۹۸ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

تأملی در تصورات و تخیلات و توهمات کسری فروهی (۱۳)


 در جستجوی بدیل: 
بازگشت به دیالکتیک انقلابی 


کسری فروهی
(۱۳۶۳) 

منبع:
نوید نو  

ویرایش و تحلیل 
 از 
یدالله سلطانپور
 
۱
اما چه باید کرد!
آیا 
ماتریالیسم
 و
 آن‌چه
 دیالکتیک انقلابی 
خوانده می‌شود 
مشتی جزمیات به درد نخور هستند 
که
 در
 شرایط کنونی ایران، منطقه و جهان 
به کار نمی‌آیند؟
 
از 
همین سؤالات حریف
معلوم می شود
که
او
درک درستی از ماتریالیسم و دیالک تیک ندارد.
 
هیئت تحریریه بی سواد نوید کهنه و نو
از
این سؤالات شق القمری حریف
سرتیتر
ساخته است.
 
حریف
از
چیزی 
هارت و پورت کنان
دفاع می کند
که
کمترین خبری از آن ندارد.
 
۲
ایرانی جماعت
(و نه فقط ایرانی جماعت)
خیال می کنند
که
فلسفه علمی
(ماتریالیسم دیالک تیکی، ماتریالیسم تاریخی، تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی)
چیزی تجملی
است
و
دعوی طرفداری از آن
ضامنی
برای شق القمر انقلابی
است.
 
ماتریالیسم
فرمی از جهان بینی
است.
 
ضد دیالک تیکی ماتریالیسم
را
ایدئالیسم
تشکیل می دهد.
 
پیش شرط داشتن جهان بینی ماتریالیستی
به
قول انگلس
مقدم دانستن ماده (وجود، واقعیت عینی) بر روح (شعور)
است.
 
ماده و روح
عالی ترین مفاهیم فلسفی اند.
یعنی
مقولات فلسفی اند.
 
اگر
از
همه چیزهای مادی تجرید گرفته شود، مفهوم فلسفی ماده تشکیل می یابد.
 
اگر
از
همه چیزهای فکری تجرید گرفته شود، مفهوم فلسفی روح تشکیل می یابد.
 
۳
مثال:
 
 
سیب
یک مفهوم بیولوژیکی است.
 
مفهوم سیب
از
تجرید انواع مختلف سیب
(سیب لبنان، سیب سوریه، سیب عراق و سیب لیبی و غیره)
تشکیل یافته است.
 
میوه
هم
یک مفهوم بیولوژیکی است
که
از
تجرید انواع مختلف میوه
(سیب و گلابی و انار و انگور و غیره)
تشکیل یافته است.
 
مفهوم میوه
عام تر
از
مفهوم سیب
است.
 
سرو
هم
یک مفهوم بیولوژیکی است
که
از
تجرید انواع مختلف سرو
تشکیل یافته است.
 
درخت
هم
یک مفهوم بیولوژیکی است
از
تجرید انواع مختلف درخت
(درختان مختلف سیب و درختان مختلف گلابی و درختان انارو غیره)
تشکیل یافته است.
 
مفهوم درخت
عام تر
از
مفهوم سرو
و
مفهوم صنوبر
و
مفهوم بید
و
غیره
است.
 
ماده 
(وجود، واقعیت عینی)
یک مفهوم فلسفی است
که
از
تجرید همه چیزهای واقعی و عینی هستی
(سیب و گلابی و انار و انگور و در و دیوار و سنگ و گاو و گوساله و گوسفند و غیره)
تشکیل یافته است.
 
چیزی واقعی و عینی در هستی نمی توان یافت که در مفهوم ماده حضور نداشته باشد.
 
۴
مفهوم سیب
چیزی فکری
است.
 
مفهوم سیب
نتیجه تجرید سیب های مادی مختلف است.

یعنی
نتیجه انعکاس سیب های مادی در آیینه ذهن و ضمیر آدمی است.

اگر سیب های مادی وجود نمی داشتند، مفهوم سیب هم نمی توانست تشکیل یابد.
یعنی
مفهوم سیب
ثانوی
است.

یعنی
سیب مادی
مقدم بر مفهوم سیب (سیب فکری) است.
 
یعنی
ماده
(وجود، واقعیت عینی)
مقدم بر روح (شعور) است.
 
یعنی
 شعور انعکاس وجود است.
یعنی
روح انعکاس ماده است.

عالی ترین دیالک تیک هستی
دیالک تیک ماده و روح
(دیالک تیک وجود و شعور)
 است.

۵
دیالک تیک چیست؟

دیالک تیک
یعنی
همبایی و همستیزی اقطاب متضاد چیزها، پدیده ها، روندها، سیستم ها.

مثال
دیالک تیک فرم سیب و محتوای سیب

فرم و محتوا دو قطب دیالک تیکی اند:
یعنی
هم با همند و هم بر همند.
یعنی
همزمان
هم
در وحدت با یکدیگرند و هم در تضاد با یکدیگرند.
 
دیالک تیک 
بر خلاف ماتریالیسم  ویا ایدئالیسم
متد
است.
روش
است.
متد فکری
است.
متد شناخت
 است.
 
ضد دیالک تیکی متد دیالک تیکی 
متد متافیزیکی 
است.
 
متد متافیزیکی
بر خلاف متد دیالک تیکی
اقطاب متضاد چیزها، پدیده ها، روندها، سیستم ها
نه
در
وحدت با یکدیگر
بلکه
در
جدایی از یکدیگر می بیند.
 
مثال
متد متافیزیکی
میان فرم سیب و محتوای سیب
دیوار نفوذ ناپذیر می کشد.
 
یا
فرم
را
مطلق می کند و از منجلاب فرمالیسم سر در می آورد،
مثلا
ارزش آدمیان را در لباسش می داند
در
ظاهر زشت و زیبایش می داند
و
یا
محتوا
را
مطلق می کند
و
فرم
را
هیچ می شمارد.
 
در نتیجه از درک و شناخت چیزها عاجز می ماند.
یعنی
از
کشف حقیقت عینی
عاجز می ماند.
 
یکی از زیرمتدهای متد متافیزیکی 
متد دوئالیستی
است.
 
بینش دوئالیستی
میان هابیل و قابیل
میان خیر مطلق و شر مطلق
دیوار می کشد
و
فاجعه می آفریند.
 
یکی از دلایل معرفتی (شناخت) جنایات مثلا جماران
داشتن بینش دوئالیستی
است. 
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر