جمعبندی
از
مسعود بهبودی
حدیثی راجع به نیای انسانی
۱
بر خلاف تصور رایج
حیوانات
«خر» نیستند.
۲
حتی
خر
«خر» نیست.
۳
حتی
نباتات
«خر» نیستند.
۴
اکنون پژوهش های علمی متعددی
منتشر شده اند که دال بر خرافی بودن این تصور رایج اند.
۳
نباتات نیای جانوران و انسان اند.
۴
نباتات و جانوران در روند تکامل میلیون ها ساله خود
زرادخانه ای از تسلیحات لازم برای استتار، بقاء، توسعه و تکثیر نوع خود
تشکیل داده اند و در ژن های خود ذخیره کرده اند و نسل به نسل منتقل می کنند.
۵
گاو در این تجربه مشخص
با
انسان مورد نظر
احساس یگانگی، وحدت، اخوت، خویشاوندی می کند
۶
او را مثلا پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند خود تصور می کند و از او مواظبت به عمل می آورد.
۷
البته
این خصیصه این گاو
خصیصه خاصی است که در همزیستی و همبایی با انسان
تشکیل یافته است.
۸
سگ ها در این زمینه
محشرند
احمد شاملو
هراس من
باری
مردن در سرزمینی است
که
مزد گورکن
از
آزادی ادمی
افزون باشد
معنی تحت اللفظی:
ترس من از مردن در کشوری است
که
قیمت آزادی
نازلتر از دستمزد گورکن است.
۱
سؤال این است
که
معنی این ادعای شاملو چیست؟
۲
اگر مزد گورکن از کسب آزادی و یا از برخورداری از نعمت آزادی
بیشتر باشد
این بدان معنی است که آزادی
حیلی ارزان است
در دسترس همه است
یعنی
ریخته زیر دست و پا.
۳
یعنی
جامعه
در آزادی کامل و تمامعیار به سر می برد.
۴
یعنی همه از دم آزادند.
۵
آیا
ایران واقعا
چنین بوده است؟
۶
اصلا کشوری در جهان با چنین مشخصات وجود دارد؟
۷
و یا منظور شاملو چیز دیگری است؟
۸
شاید منظورش این باشد که آزادی
در
ایران
بی ارزش است.
۹
در این صورت
این سؤال پیش می آید
که چرا
باید
از
مردن در طویله ای که آزادی پشیزی نمی ارزد،
هراس داشت؟
خطابیه ای مختصر خطاب به مش شمس المجید
۱
قرن ۲۱
قرن جنگ های خونین خر تو خری است.
۲
یعنی
جنگی بی محتوا
بی هوده
بی ثمر
خرکی است.
۳
مثال:
جنگ یمن
در این جنگ
طویله جماران
از
قوطی
حمایت می کند
یعنی نان سفره ملتی گرسنه را دود می کند
و
طویله عرعرستان
از
طوطی
حمایت می کند.
۴
نتیجه اش تبدیل یمن
به
خرابات شام است.
۵
در حالیکه
فرق ماهوی میان طویله جماران و عرعرستان
و
یا
میان قوطی و طوطی
وجود ندارد.
۶
خرابه یمن که با پیروزی قوطی و یا طوطی
بهشت برین نمی شود.
۷
هر خردگرایی
خواه و ناخواه
از خود می پرسد:
اینهمه ویرانی برای چیست؟
۸
مثال دیگر:
در
خرابات شام
سالهای سال است که جنگ خشن و مخرب و خونینی میان صد دار و دسته خر و خردستیز
شعله ور است.
۱
در حالیکه کم ترین تفاوت ماهوی میان این اجامر
وجود ندارد.
۲
ای بسا
خرابه ها
پس از کشتار هزاران تن و دربدر کردن صدها هزارتن
دست به دست می شوند
آنهم نه یکبار
بلکه دهها بار.
۳
خوب
برای چی؟
۴
چه فرقی بین این اجامر وجود دارد؟
۵
در این واویلای خونین
کی از منافع کی دفاع می کند؟
۶
برای تمیز منافع خود و برای دفاع از منافع خود
قبل از هر چیز
باید
ذره ای مغز اندیشنده در کاسه سر داشت.
۷
مغز اندیشنده
اما
در عصر عرعر
حکم کیمیا دارد.
۸
ما
با
فرمی از جنون
سر و کار داریم.
۹
یعنی با جنگ دیوانگان سر و کار داریم.
۱۰
جنون چیست؟
۱۱
اگر خریت با خردستیزی جمع آید
جنون
تشکیل می یابد.
قیصر امین پور
نه خطی، نه خالی!
نه خواب و خیالی!
من ای حس مبهم
تو را دوست دارم
معنی تحت اللفظی:
من
نه
علاقه ای به خط و خال کسی دارم
و
نه
به
خواب و خیالی از کسی.
من دوستدار حس مبهمم.
۱
احمد شاملو هم همین خرافه را به شکل ایراسیونالیستی (ضد عقلی) ایرئالیستی (ضد واقع بینی) دیگری تبیین داشته است:
در
فراسویِ مرزهای تنت
تو
را
دوست میدارم.
۲
این ادعا
در
بهترین حالت
فرمی از عوامفریبی است
و
یا
چه بسا
فرمی از خودفریبی است.
۳
چیزها و روندها و پدیده ها و آدم ها و حیوانات و نباتات
فقط به طور مشخص
وجود دارند
و
فقط به طور مشخص
مورد تنفر و تحبیب (مهر و محبت)
قرار می گیرند.
۴
کسی عاشق کودکی انتزاعی
گربه ای خیالی
زن و مرد ماورای انسانی
نمی شود.
۵
این خرافه
میراث عرفان خردستیز قرون وسطی است.
۶
فرمی از تزویر و ریا ست.
۷
مغبچه حافظ
نه
زیبارویی انتزاعی و مبهم
بلکه
کودک مظلوم و معصوم اقلیت ستمکش زرتشتی است
که
در خرابات شیراز
به
ذلت روزگار می گذرانند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر