پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پوزیتیویسم
ادامه
۴۳
فردیناند تونیس
(۱۸۵۵ ـ ۱۹۳۶)
جامعه شناس، اقتصاد دان طبیعی،
فیلسوف آلمانی
مؤلف آثار بیشمار:
جامعه و همبود
به
لحاظ معرفتی ـ نظری
طرفدار وحدت همه علوم بود
·
در نظر گرفتن جامعه شناسی، نه به مثابه تئوری توسعه جامعه
ای، بلکه به مثابه تئوری فرم های اجتماعی با فردیناند تونیس شروع می شود.
۴۴
·
در جامعه شناسی فردیناند تونیس، از مسائل محتوایی صرفنظر می
شود.
·
(یعنی در دیالک تیک فرم و محتوا، فرم مطلق می شود و محتوا
فراموش. مترجم)
۴۵
·
فردیناند تونیس، کلیه مناسبات اجتماعی را به مثابه روابط
ارادی تلقی می کند.
·
روابطی که فقط به طرز پسیکولوژیکی قابل فهمند.
۴۶
·
فردیناند تونیس، اراده را به دو نوع زیر تقسیم بندی می کند:
الف
·
اراده ماهوی
ب
·
اراده دلبخواهی (اراده مبتنی بر میل و هوس)
۴۷
·
فردیناند تونیس، بر اساس این دو نوع اراده، میان همبود و
جامعه تفاوت می گذارد.
۴۸
·
فردیناند تونیس با این تیپولوژی انتزاعی ـ استقرائی اش
توسعه تئوری سوسیولوژیکی بورژوایی را تحت تأثیر مهم قرار می دهد
۴۹
·
مؤسس آموزه رابطه، لئوپولد فون ویزه بود.
۵۰
·
مقولات بنیادی روندی که از رابطه میان افراد تشکیل می شوند،
به نظر لئوپولد فون ویزه عبارتند از «فاصله» و «فضای (مکان) اجتماعی»
۵۱
·
دلیل فرمالیسم و سوبژکتیویسم طرح لئوپولد فون ویزه این است
که او به مفاهیم خود، تعین محتوایی اعطا نمی کند.
·
(یعنی مفاهیم جامعه شناسی لئوپولد فون ویزه توخالی اند.
·
بی محتوا هستند.
·
یعنی اصلا مفهوم نیستند.
·
واژه واره های بی معنی اند.
·
پوسته بی هسته اند. مترجم)
۵۲
·
متنفذترین نماینده رابطه نئوکانتیانیسم با پوزیتیویسم در
جامعه شناسی آلمان، ماکس وبر بود.
۵۳
·
مفهوم متدئولوژیکی مرکزی در جامعه شناسی ماکس وبر، مفهوم
«نوع ایدئال» (تیپ ایدئال) بوده است.
۵۴
·
تیپ های ایدئال در جامعه شناسی ماکس وبر را انعکاسات تشکیل
نمی دهند.
·
یعنی نتیجه تجرید تئوریکی حقایق اجتماعی موجود نیستند.
·
بلکه از طریق ایدئالیزاسیون و راسیونالیزاسیون واقعیت، تشکیل می شوند.
۵۵
·
بنیان این چیزهای فکری در مجردیت (انتزاعیت) خود فاقد
واقعیات امور تجربی است.
۵۶
·
روند مفهوم سازی عرضه شده توسط ماکس وبر از طریق
ایدئالیزاسیون در علوم مورد استفاده قرار می گیرند.
۵۷
·
خطای این ایدئالیزاسیون ماکس وبر این است که او اولا این
روند مفهوم سازی را مطلق می کند.
·
ثانیا کلیه روابط مفاهیم با واقعیت را از بین می برد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر