۱۳۹۹ فروردین ۹, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۸۳)


 
 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان 
شین میم شین 
 
پوزیتیویسم
ادامه 
 
۴۳

فردیناند تونیس
(۱۸۵۵ ـ ۱۹۳۶)
جامعه شناس، اقتصاد دان طبیعی، فیلسوف آلمانی
مؤلف آثار بیشمار:
جامعه و همبود
به
 لحاظ معرفتی ـ نظری
طرفدار وحدت همه علوم بود

·    در نظر گرفتن جامعه شناسی، نه به مثابه تئوری توسعه جامعه ای، بلکه به مثابه تئوری فرم های اجتماعی با فردیناند تونیس شروع می شود.

۴۴
·    در جامعه شناسی فردیناند تونیس، از مسائل محتوایی صرفنظر می شود.

·    (یعنی در دیالک تیک فرم و محتوا، فرم مطلق می شود و محتوا فراموش. مترجم)

۴۵
·    فردیناند تونیس، کلیه مناسبات اجتماعی را به مثابه روابط ارادی تلقی می کند.
·    روابطی که فقط به طرز پسیکولوژیکی قابل فهمند.

۴۶
·    فردیناند تونیس، اراده را به دو نوع زیر تقسیم بندی می کند:

الف
·    اراده ماهوی
ب

·    اراده دلبخواهی (اراده مبتنی بر میل و هوس)

۴۷
·    فردیناند تونیس، بر اساس این دو نوع اراده، میان همبود و جامعه تفاوت می گذارد.

۴۸
·    فردیناند تونیس با این تیپولوژی انتزاعی ـ استقرائی اش توسعه تئوری سوسیولوژیکی بورژوایی را تحت تأثیر مهم قرار می دهد

۴۹
·    مؤسس آموزه رابطه، لئوپولد فون ویزه بود.

۵۰
·    مقولات بنیادی روندی که از رابطه میان افراد تشکیل می شوند، به نظر لئوپولد فون ویزه عبارتند از «فاصله» و «فضای (مکان) اجتماعی» 

۵۱
·    دلیل فرمالیسم و سوبژکتیویسم طرح لئوپولد فون ویزه این است که او به مفاهیم خود، تعین محتوایی اعطا نمی کند.

·    (یعنی مفاهیم جامعه شناسی لئوپولد فون ویزه توخالی اند.
·    بی محتوا هستند.
·    یعنی اصلا مفهوم نیستند.
·    واژه واره های بی معنی اند.
·    پوسته بی هسته اند. مترجم)

۵۲

·    متنفذترین نماینده رابطه نئوکانتیانیسم با پوزیتیویسم در جامعه شناسی آلمان، ماکس وبر بود.

۵۳
·    مفهوم متدئولوژیکی مرکزی در جامعه شناسی ماکس وبر، مفهوم «نوع ایدئال» (تیپ ایدئال) بوده است.

۵۴
·    تیپ های ایدئال در جامعه شناسی ماکس وبر را انعکاسات تشکیل نمی دهند.
·    یعنی نتیجه تجرید تئوریکی حقایق اجتماعی موجود نیستند.
·    بلکه از طریق ایدئالیزاسیون و راسیونالیزاسیون واقعیت،  تشکیل می شوند.

۵۵
·    بنیان این چیزهای فکری در مجردیت (انتزاعیت) خود فاقد واقعیات امور تجربی است.

۵۶
·    روند مفهوم سازی عرضه شده توسط ماکس وبر از طریق ایدئالیزاسیون در علوم مورد استفاده قرار می گیرند.

۵۷
·    خطای این ایدئالیزاسیون ماکس وبر این است که او اولا این روند مفهوم سازی را مطلق می کند.
·    ثانیا کلیه روابط مفاهیم با واقعیت را از بین می برد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر