۱۳۹۸ اسفند ۲۲, پنجشنبه

خود آموز خود اندیشی (۲۱۶)

شین میم شین

نه 
اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه
 اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.

شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۲۶)

حکایت پنجم
ادامه 
 
۱
بزرگان که نقد صفا داشتند
چنین خرقه زیر قبا داشتند

معنی تحت اللفظی:
بزرگان
(اعضای طبقه و هیئت حاکمه)
که
پارسای بی چون و چرا بوده اند،
زیر قبا (لباس گرانبها)
خرقه
(لباس مندرس و پاره پوره دراویش و بینوایان)
را
داشته اند.

سعدی
 در
 این بیت شعر،
 دیالک تیک فرم نمودین و محتوای ماهوی
 را
به
شکل دیالک تیک قبا و خرقه (تجمل ظاهری و صفای باطنی) بسط می دهد
و
نقش تعیین کننده
 را
 از
 آن محتوای ماهوی (خرقه) اعلام می کند.

این بدان معنی است
که
پادشاه می تواند ضمنا درویش باشد:
به
صورت
 پادشاه
و
به
سیرت 
درویش
باشد:
خرقه پوش و قبا پوش همزمان باشد:
وحدت اضداد باشد.

مفهوم «بزرگان»
را
سعدی
در
حق اشراف بنده دار، فئودال و دربار و ایدئولوگ های آنها
به کار می برد.

اما خود سعدی بهتر از هرکسی می داند که خرقه زیر قبای بزرگان بنده دار و  فئودال، همانقدر حقیقی است که نقد صفای آنها.

چگونه می توان برای حفظ منافع و امتیازات خویش
 توده های دهها هزارنفری 
را
 به
 فقر وفاقه 
محکوم کرد 
و 
همزمان
 نقد صفا داشت و خرقه زیر قبا؟

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر