۱۳۹۸ آبان ۱۳, دوشنبه

هدف


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
 شین میم شین


۱
·      مفاهیم «هدف» و «آماج» درزبان محاوره ای به معنی واحد و یکسانی به کار می روند.

۲
·      در زبان فلسفی نیز آندو پیوند تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند.
·      بدون اینکه معنی یکسانی داشته باشند.

۳

·      آماج عبارت است از پیش اندیشی حالات سیستم های مادی ممکن و مطلوب آتی.

۴
·      آماج جای خاص خود را در رابطه دو عضوی «انسان ـ آماج» دارد:
·      انسان (x) دارای آماج (y) است.

۵
·      هدف اما برعکس، با نیت انسانی در پیوند است:
·      انسان باید وسایل معینی را مورد استفاده قرار دهد و یا اعمال معینی را به انجام رساند تا به هدف خویش نایل آید.

۶
·      بنابرین، هدف در یک رابطه سه عضوی قرار می گیرد:
·      انسان (x) وسیله (z) را مورد استفاده قرار می دهد و یا عمل (z) را به انجام می رساند تا به هدف (y) برسد.

۷
·      برای رسیدن به هدف شیئ معینی مورد استفاده قرار می گیرد و یا عمل معینی انجام می یابد.

۸
·      آماج و هدف از آن نظر با هم یکسانند که هر هدفی همزمان آماجی است که باید تحقق یابد.

۹
·      اگر با نیت آگاهانه (تعمد) و با استفاده از وسیله معینی برای رسیدن به هدف اقدام شود، آنگاه آماج به هدف مبدل می شود.

۱۰
·      فرق آماج و هدف از آن نظر است که هدف همواره وابسته به وسیله ای است که باید به واسطه آن به هدف رسید.
·      در حالیکه آماج، مستقل از وسایل لازم برای تحقق آن، می تواند تعیین شود.

۱۱
·      آماجگزاری (تعیین آماج) و هدفگزاری هر دو نتیجه کردوکار فکری اند.

۱۲
·      در باره هدفگزاری همان صادق است که در باره وابستگی آماج به قوانین و حوایج عینی، صادق است

·      مراجعه کنید به آماج

۱۳






·      هدفگزاری به مثابه نتیجه کردوکار فکری تنها به برکت عمل انسانی و در عمل انسانی امکان پذیر می گردد:
·      «عنکبوتی عملیاتی را انجام می دهد که شبیه اعمال نساج اند و زنبور با بنای سلول های مومی خویش بناهائی را به شرم می افکند.
·      اما آنچه بدترین بناها را از بهترین زنبورها متمایز می سازد، این است که آنها سلول را قبل از ساختن در موم، در ذهن خود می سازند و در پایان روند کار، نتیجه ای حاصل می آید که به هنگام شروع به ساختن در تصور بنا موجود بوده است.
·      یعنی به صورت فکری موجود بوده است.
·      انسان فقط فرم آنچه را که به طور  طبیعی بوده است، تغییر نمی دهد، بلکه همزمان در آنچه که به طور طبیعی وجود دارد، هدف خود را جامه عمل می پوشاند، هدفی که او بر آن واقف است.
·      هدفی که نحوه و نوع کنش او را به مثابه قانون، تعیین می کند و او باید نیت خود را تابع آن سازد.»
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۳، ص ۱۹۳)

·      مراجعه کنید به  آماج، هدفگرائی، هدفخوانی (بر طبق هدف، هدفمندی)، حکمت الهی، تله ئولوژی، وسیله.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر