پروفسور دکتر کامیلیا
وارنکه
برگردان شین
میم شین
طبقه بندی علوم
در عصر جدید
ادامه
گرایش سوم
1
·
علوم را می توان بنا بر آماج معرفتی (شناخت) آنها طبقه
بندی کرد.
2
·
تقسیم بندی علوم به علوم نظری و عملی به این نوع طبقه بندی
تعلق دارد.
3
·
معیار اصلی طبقه بندی در این مورد عبارت است از فونکسیون
های مختلف شعور انسانی، تفکر بمثابه تصویر برداری از واقعیت عینی و به مثابه پیش
بینی فکری کردوکار عملی انسان.
4
·
چون در این مورد، معیار طبقه بندی علوم نه سیستم خواص
اوبژکت ها، بلکه سوبژکت های طبقه بندی کننده است، پس هر علم حداقل دوبار مطرح می
شود:
الف
·
بار اول در هیئت نظری اش
ب
·
بار دوم در هیئت عملی اش.
·
(مثلا بیولوژی ـ پزشکی،
بیولوژی ـ فن کشاورزی)
5
·
شکی نیست که این نوع طبقه بندی علوم، رابطه تئوری با نیازهای عملی
جامعه را در مد نظر دارد و پیش بینی توسعه علمی در آن نقش بزرگی بازی می
کند.
6
·
امروز، سیستم علوم از بغرنجی خارق العاده ای برخوردار
است و چنان چند لایه است که طبقه بندی فراگیر شان، کار دشواری است.
7
·
اگر کسی طبقه بندی خود را فقط به یک سطح محدود کند، در
آن صورت علوم بیشماری از مد نظر آدمیان دور خواهند ماند.
8
·
توصیف همه جانبه تمامی سیستم علوم، فقط زمانی می تواند
صورت گیرد که سطوح مختلف طبقه بندی بمثابه زیرتوصیف
های مکمل همدیگر وصف شوند و طبقه بندی علوم در مجموع بمثابه طبقه بندی مرکب
وصف شود.
9
·
سیستم علوم معاصر ـ علاوه بر این ـ بر عکس ایام سابق، با
سرعت خارق العاده ای توسعه می یابد.
·
در تغییر و گسترش مدام است.
·
آن سان که هر طبقه بندی بیحرکت بلافاصله کهنه می شود و
به مانعی در راه پیشرفت علوم مبدل می گردد.
·
مراجعه کنید به علم، طبقه بندی در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر