۱۳۹۵ مهر ۱۰, شنبه

طبقه بندی علوم (11) (بخش آخر)


پروفسور دکتر کامیلیا وارنکه
برگردان شین میم شین

طبقه بندی علوم
در عصر جدید
ادامه

گرایش سوم

1
·        علوم را می توان بنا بر آماج معرفتی (شناخت) آنها طبقه بندی کرد.

2
·        تقسیم بندی علوم به علوم نظری و عملی به این نوع طبقه بندی تعلق دارد.

3
·        معیار اصلی طبقه بندی در این مورد عبارت است از فونکسیون های مختلف شعور انسانی، تفکر بمثابه تصویر برداری از واقعیت عینی و به مثابه پیش بینی فکری کردوکار عملی انسان.

4
·        چون در این مورد، معیار طبقه بندی علوم نه سیستم خواص اوبژکت ها، بلکه سوبژکت های طبقه بندی کننده است، پس هر علم حداقل دوبار مطرح می شود:

الف
·        بار اول در هیئت نظری اش

ب
·        بار دوم در هیئت عملی اش.

·        (مثلا بیولوژی ـ پزشکی، بیولوژی ـ فن کشاورزی)

5

·        شکی نیست که این نوع طبقه بندی علوم، رابطه تئوری با نیازهای عملی جامعه را در مد نظر دارد و پیش بینی توسعه علمی در آن نقش بزرگی بازی می کند.

6
·        امروز، سیستم علوم از بغرنجی خارق العاده ای برخوردار است و چنان چند لایه است که طبقه بندی فراگیر شان، کار دشواری است.

7
·        اگر کسی طبقه بندی خود را فقط به یک سطح محدود کند، در آن صورت علوم بیشماری از مد نظر آدمیان دور خواهند ماند.

8
·        توصیف همه جانبه تمامی سیستم علوم، فقط زمانی می تواند صورت گیرد که سطوح مختلف طبقه بندی بمثابه زیرتوصیف های مکمل همدیگر وصف شوند و طبقه بندی علوم در مجموع بمثابه طبقه بندی مرکب وصف شود.

9
·        سیستم علوم معاصر ـ علاوه بر این ـ بر عکس ایام سابق، با سرعت خارق العاده ای توسعه می یابد.
·        در تغییر و گسترش مدام است.
·        آن سان که هر طبقه بندی بیحرکت بلافاصله کهنه می شود و به مانعی در راه پیشرفت علوم مبدل می گردد.

·        مراجعه کنید به علم، طبقه بندی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر