ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (١٧٩)
وَلَكُمْ
فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان
خرد!
شايد
شما تقوا پيشه كنيد.
·
کریم در این آیه به اثبات فرمان
قبلی اش در آیه قبلی اش می پردازد:
اى
افرادى كه ايمان آورده ايد،
حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد
در برابر آزاد
برده
در برابر برده
و
زن در برابر زن
1
و
براى شما در قصاص، حيات و زندگى است،
اى
صاحبان خرد!
شايد
شما تقوا پيشه كنيد.
·
دلیل قوی اول کریم در زمینه ی اجرای
قانون قصاص این است که محتوای این کرد و کار، دفاع از زندگی است.
·
از این استدلال کریم می توان به
نتیجه گیری زیر نایل آمد:
·
خونریزی به ازای خونریزی، سبب می
شود که خونریزی کاهش یابد.
·
وقتی قرار بر این باشد که کسی به
جرم کشتن برده کسی، زن کسی و یا خود کسی (آزاد) برده اش را، زنش را و خودش را در
اختیار جلاد قرار دهد، ارتکاب جنایت کاهش می یابد و حتی می تواند خاتمه یابد.
2
و
براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد
شما تقوا پيشه كنيد.
·
فلسفه قانون قصاص در عصر برده داری
(صدر اسلام کذائی) همین است.
·
کریم به همین دلیل در این خونریزی،
حمایت از حیات اعضای همبود (اجتماع) و جامعه و دوام همبود و جامعه را می بیند.
·
این نتیجه گیری کریم اما حاکی از
چیست و چه ایراداتی دارد؟
3
و
براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد
شما تقوا پيشه كنيد.
·
کریم علاوه بر اقامه دلیل تجربی و
منطقی، هندوانه ای هم زیر بغل مسلمین می چپاند:
·
کریم مسلمین را خردمند می نامد.
·
این تعارف و تحمیق است.
·
چون اگر قانون قصاص تحلیل شود،
روشن خواهد شد که قانون قصاص خود دال بر خریت مسلمین است و نه دال بر خردمندی شان.
·
چرا و به چه دلیل؟
4
و
براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد
شما تقوا پيشه كنيد.
·
به این دلیل ساده که خردمند، همنوع
خود را، اعم از برده و زن و آزاد نمی کشد.
·
قتل همنوع خود بارز ترین نشانه
توحش است.
·
انسان متمدن توان تفکر دارد.
·
یعنی عقل اندیشنده در کاسه سر دارد
و به حکم عقل بر توحش، بربریت و خریت و ارتکاب جنایت چیره می شود.
5
و
براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد
شما تقوا پيشه كنيد.
·
چون قتل همنوع فقط به کاهش کمی همبود
منجر نمی شود.
·
کمیت همیشه دست به گریبان کیفیت
است.
·
دیالک تیک کمیت و کیفیت.
·
قتل یکی از اعضای جامعه، چه آزاد،
چه برده و چه زن، جامعه را بلحاظ کارکردی (فونکسیونال) تضعیف می کند:
·
برای اینکه هر کس در هر هیرارشی (سلسله
مراتب) هرم اجتماعی، بسته به تقسیم اجتماعی کار، فونکسیونی به عهده دارد و این فونکسیون
چه بسا بلحاظ کیفی بی آلترناتیو است.
·
آدم ها آدم اند و نه مهره شطرنج.
6
و
براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد
شما تقوا پيشه كنيد.
·
ثانیا، قتل همنوع جسم و روح و روان
خود قاتل را مادام العمر عذاب می دهد.
·
قتل، قاتل را دچار عذاب الیم وجدان
می سازد.
·
قتل همنوع، کرد و کار ساده و پیش
پا افتاده ای نیست.
·
با قتل همنوع، خود قاتل هم بخشا به
قتل می رسد
·
بلحاظ جسمی و روحی و روانی تخریب
می شود.
·
حتی کسی که کودکی را ناخواسته مثلا
با موتور و ماشین، زیر گرفته و کشته، در زندان جنون می گیرد و از فرط عذاب وجدان
زجر می کشد.
·
آدم، آدم است.
·
مجسمه نیست.
·
خودش کودک دارد.
·
خودش را جای مادر و پدر کودک می
گذارد و اشک می ریزد.
·
چه رسد به کسی که آگاهانه و عمدا همنوعی
را به قتل رسانده باشد.
·
معلوم است که کریم به نیت قبولاندن
قانون قصاص، هندوانه خردمندی زیر بغل مسلمین می چپاند.
7
·
سؤال اول این است که چرا کریم به
عوض وضع و ابلاغ قانون قصاص، نهی از قتل همنوع نمی کند، تا به وضع و ابلاغ و
استدلال و اثبات فواید آن قانون نیازی نیفتد؟
·
سؤال دیگر این است که چرا و به چه
دلیل مسلمین به آسانی خوردن آب همنوع می کشند و ضمنا توسط کریم عوامفریب، خردمند
جا زده می شوند؟
8
·
پاسخ به این پرسش ها فقط با توجه
به موضع متناقض کریم نسبت به قتل همنوع میسر است:
·
همان کریمی که برای کاهش جنایت و
حفظ همبود قانون قصاص وضع و تحمیل می کند، همان کریمی است که فرمان قتل همنوع می
دهد و قاتل پروری پیشه می کند:
الف
·
عبدالکریم یعنی شخص شخیص حضرت محمد
مدت های مدیدی رهزن بوده است و با قتل همنوعانش به غارت کاروان ها و کشیدن کودکان
و زنان و جوانان به بردگی به انباشت ثروت جاندار و جامد نایل آمده است.
ب
·
خود کریم و عبدالکریم بیش از 70
غزوه را فرمان داده و اجرا کرده است که کرد و کاری مبتنی بر قتل بی رحمانه و بی
دلیل همنوع بوده اند.
پ
·
حضرت علی ـ خلیفه چهارم اهل تسنن و
امام اول اهل تشیع ـ به روایتی در شب واحدی هزار نفر از همنوعانش را گردن زده است
و بعد از عذاب وجدان به چاه های کور و کر ولی پژواکنده و ناطق پناه برده است.
7
و
براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد
شما تقوا پيشه كنيد.
·
به همین دلایل، کریم نمی تواند نهی
از قتل کند.
·
چون شالوده نظام برده داری بر ملاطی
از گوشت و پوست و استخوان و خون همنوع بنا شده است.
·
دلیل هندوانه خردمندی چپاندن زیر
بغل مسلمین توسط کریم و عبدالکریم، همین تناقض دامنگیر است.
·
به همین دلیل پیش شرط مسلمان شدن،
لایعقل بودن است.
·
اگر کسی ذره ای مغز اندیشنده در
کاسه سر داشته باشد، یعنی اگر به اندازه بخور و نمیری عقل داشته باشد، به این
تناقضات دامنگیر پی می برد و منطق تق و لق کریم و عبدالکریم را زیر علامت سؤال قرار
می دهد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر