«نظام»
را چگونه بفهميم
عبدی
کلا نتری
سخنرانی
در مرکز کِه وُرکيان
دانشگاه
نيويورک
( ۲۵ سپتامبر
۲۰۱۶)
سرچشمه:
صفحه
فیسبوک
وی وی یان
تحلیلی
از
یدالله
سلطان پور
در مورد
تحليل خود تئوکراسی شيعی هم
اين
نظام را در سه سطح مي شود بررسی کرد:
·
عبد «کلان» تر ها تئوکراسی شیعی و
یا نظام جمهوری اسلامی ایران را در سه سطح مورد «بررسی» قرار می دهد.
·
از همین جمله او معلوم می شود که
او فقط سطح چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای هستی را می بیند و نه عمق آنها
را.
·
او ظواهر چیز ها را می بیند و نه
ذات آنها را.
·
نمودها را می بیند و نه ماهیت ها
را.
1
در مورد
تحليل خود تئوکراسی شيعی هم
اين
نظام را در سه سطح مي شود بررسی کرد:
الف
در
سطح دکترين،
يا
آموزه ی سياسی، که همان «الاهيات سياسي» اش باشد.
ب
در
سطح ساختاری نظام
به
طور اخص سيستم قدرت.
نحوه
ای که قدرت نهادينه شده
پ
در
سطح عرصه ی فرهنگی و ايدئولوژيک
·
وقتی گفته می شود که عبد «کلان» تر
ها روی سرش راه می رود و نه روی پاهایش، به همین دلیل است:
·
او به دلیل راه رفتن بر روی سر،
همه چیز هستی را پا در هوا ـ سر در زمین می بیند.
1
در
سطح دکترين،
يا
آموزه ی سياسی، که همان «الاهيات سياسي» اش باشد.
·
او جمهوری اسلامی را ـ قبل از همه
ـ در الهیات سیاسی می جوید.
·
منظور عبد «کلان» تر ها از واژه من
در آوردی «الهیات سیاسی»، احتمالا همان فقه و یا تئولوژی است.
·
عبد «کلان» تر ها اما برای
فضلفروشی اسم آن را فرنگی کرده و دکترین سیاسی گذاشته است.
2
تحليل
ساختاری نظام
·
سطح دوم تئوکراسی شیعی و یا نظام
جمهوری اسلامی ایران بزعم عبد «کلان» تر ها ساختار آن است.
·
عبد «کلان» تر ها معنی ساختار را
نمی داند.
·
برای اینکه سواد فلسفی ندارد.
·
ساختار به چه معنی است؟
3
تحليل
ساختاری نظام
·
برای درک ساختار به مثابه مفهوم فلسفی
باید با دو دیالک تیک زیر آشنا شد:
الف
·
دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم
ب
·
دیالک تیک ساختار و فونکسیون
4
دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم
·
هر سیستمی از عناصری تشکیل می یابد.
·
ساختار هر سیستم تشکیل دهنده ی نحوه
و نوع پیوند عناصر آن سیستم است:
مثال
·
مثلا دوچرخه به عنوان یک سیستم از
چرخ و چراغ و پدال و فرمان و زین و زنجیر و غیره (عناصر) تشکیل می یابد.
·
ساختار این سیستم عبارت است از
نحوه و نوع پیوند این عناصر با یکدیگر.
·
در سیستم دوچرخه، عناصر آن بطور
مکانیکی به هم پیوند یافته اند.
·
یعنی میان عناصر متشکله دوچرخه، رابطه
مکانیکی برقرار است.
مثال دیگر
·
اندام و ارگانیسم حیوان و یا انسان
نیز سیستم دیگری است.
·
عناصر این سیستم ارگان ها و یا
اعضای آن اند.
·
نحوه و نوع پیوند این عناصر،
ساختار سیستم مربوطه را، یعنی ارگانیسم انسانی را تشکیل می دهد.
·
عناصر ارگانیسم و یا ارگان ها بطور
ارگانیکی (عضوی) به هم پیوند یافته اند.
·
یعنی میان اعضای اندام و یا ارگان
های ارگانیسم و یا عناصر سیستم رابطه ارگانیکی برقرار است.
5
·
شیخ خردگرای شیراز صد ها سال قبل از
عبد کلان تر ها، قادر به تمیز ساختار ها از یکدیگر بوده است:
چو عضوی به درد آورد، روزگار
دگر عضو ها را نماند، قرار
·
معنی تحت اللفظی:
·
اگر روزگار یکی از اعضای اندام را
به درد آورد، اعضای دیگر سلب آرامش می شوند.
·
فرو رفتن سوزنی به انگشت پا، همان
و مختل گشتن آرامش همه اعضای اندام، همان.
·
در مورد دوچرخه، از این خبرها
نیست.
·
چون ساختار آن نه ارگانیکی، بلکه
مکانیکی است.
6
·
مارکس در اثر معروفش تحت عنوان
«سرمایه» در روند تحلیل جامعه سرمایه داری به این نتیجه رسید که مفاهیم فرم و محتوا برای تحلیل جامعه سرمایه
داری کافی نیستند.
·
از این رو، مفاهیم ساختار و سیستم را و مفاهیم ارزشمند دیگر را کشف کرد و به خدمت گرفت.
·
«سرمایه»
مارکس ضمنا آموزشگاه مفاهیم دیالک تیکی و طرز کاربست آنها ست.
7
·
اندام انسانی را می توان به مدد
دیالک تیک فرم و محتوا هم تحلیل کرد:
·
در آن صورت دیالک تیک فرم و محتوا
به صورت دیالک تیک اسکلت و اعضا و جوارح بدن بسط و تعمیم می یابد.
·
این دیالک تیک، بهتر از هیچ است،
ولی به همه جانبگی و دقت توضیحی دیالک تیک سه عضوی عنصر ـ ساختار ـ سیستم نیست.
·
مثلا عاجز از توضیح نحوه و نوع
پیوند عناصر و یا اعضای اندام است.
8
دیالک تیک ساختار و فونکسیون
·
ساختار، ضمنا در دیالک تیک ساختار
و فونکسیون نیز شناخت افزار ارزشمندی برای تحلیل مسائل است:
·
ساختار هر چیز تعیین کننده
فونکسیون آن چیز است:
مثال
·
ساختار قابلمه برای پخت و پز مناسب
است.
·
در حالیکه ساختار چرخ خیاطی برای
دوخت و دوز مناسب است.
مثال دیگر
·
ساختار مفاهیم فقهی برای توضیح مسانل متافیزیکی (مثلا
برای توضیح احکام شرعی) مناسب است و نه برای توضیح مسائل فیزیکی.
·
برای توضیح مسائل فیزیکی، نه
مفاهیم فقهی، بلکه مفاهیم فیزیکی مناسب اند.
9
تحليل
ساختاری نظام
·
ساختار در هر صورت نحوه و نوع
پیوند و یا ترکیب عناصر سیستم را تبیین می دارد.
·
ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران و
به قول عبد «کلان» تر ها، تئوکراسی شیعی چیست؟
10
تحليل
ساختاری نظام
به
طور اخص سيستم قدرت.
·
حالا معلوم می شود که عبد «کلان»
تر ها، نه تنها معنی ساختار را نمی داند، بلکه علاوه بر آن، از معنی سیستم هم بی
خبر است.
·
چون ساختار نظام را با سیستم قدرت
برابر قلمداد می کند.
·
بیگانگی با مفاهیم فلسفی، بزرگ ترین فلاکت روشنفکران غیر
پرولتری سامان بی سامان ایران است.
·
این هنوز چیزی نیست:
11
تحليل
ساختاری نظام
به
طور اخص سيستم قدرت.
نحوه
ای که قدرت نهادينه شده
·
سیستم قدرت از دید عبد کلان تر ها،
نحوه نهادینه گشتن قدرت است.
·
آنچه که عیان است، این است که عبد
کلان تر ها با هزار من سریش به روبنای ایده ئولوژیکی جامعه چسبیده است و به هیچ ترفندی
نمی توان او را از روبنای ایده ئولوژیکی برکند تا زیربنای اقتصادی جامعه را هم
ببیند.
·
عبد کلان تر ها، در روبنای ایده
ئولوژیکی رژه می رود و گرد و خاک به راه می اندازد.
·
هنرش همین است و بس.
12
تحليل
عرصه ی فرهنگی و ايدئولوژيک
·
حالا معلوم می شود که عبد کلان تر
ها، نه تنها تعریف روبنای ایده ئولوژیکی را نمی داند، بلکه از عناصر متشکله مهم آن
نیز بی خبر مانده است:
·
چون هم دکترین سیاسی و هم الهیات، قدرت
سیاسی، دولت و قضاوت و حقوق و مذهب و آداب و رسوم و هنر و اتیک و استه تیک و غیره
اجزای روبنای ایده ئولوژیکی اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر