پروفسور دکتر گونتر
کروبر 
برگردان 
شین
میم شین 
19
عام 
در فلسفه
مارکسیستی
·       
تنها در فلسفه مارکسیستی بود که امکان آن پدید آمد تا
اندیشه های  نبوغ آمیز هگل راجع به پیوند
منفرد و خاص و عام بر شالوده ای ماترالیستی نفی و بطور مثبت بارآور شوند.  
20
عام
 در فلسفه بورژوائی معاصر
·       
درفلسفه بورژوائی معاصر برداشتی از رئالیسم و نومینالیسم
عرضه می شود که در نتایج نهائی اش حتی عقب مانده تر از نظریات ارسطو است.  
·       
درفلسفه بورژوائی معاصر برداشتی از رئالیسم و نومینالیسم
عرضه می شود که معارف ماقبل مارکسیستی و بویژه مارکسیستی موجود راجع به منفرد، خاص
و عام را دور می اندازد و از این رو، بلحاظ فلسفی ـ تاریخی ارتجاعی است.
الف
عام 
در گرایشات
نئورئالیستی برتراند راسل
برتراند راسل (1872 ـ 1970)
فیلسوف، ریاضی دان، منطقدان انگلیسی
مؤلف (با الفرد وایتهد) مهمترین اثر ریاضی
 موسوم به «اصول
ریاضی»
پدر فلسفه تحلیلی
مبارز صلح و خلع سلاح
استاد دانشگاه
برنده جایزه نوبل ادبیات (1950)
1 
·       
گرایشات نئو رئالیستی را می توان در نظریات آغازین
برتراند راسل مشاهده کرد. 
2
·       
به نظر او اطمینان به صحت شناخت بشری را نه با اتکا بر
تجارب، بلکه در پرتو دانش عمومی و شناخت یونیورسال ها (عام ها)  که برای اثبات آنها دلیلی لازم نیست، می توان
بدست آورد.
3
·       
یونیورسال ها به نظر برتراند راسل در فرم کیفیت ها و
روابط در جوار منفردها و در خارج از زمان و مکان برای خود وجود مستقلی دارند.
4
·       
بعدها برتراند راسل تئوری مبتنی بر وجود مستقل یونیورسال
ها را کنار گذاشت، ولی کماکان هرگونه شناخت بشری را غیرمطمئن، تردیدآمیز و مسأله
زا قلمداد نمود. 
ب
عام 
در نئورئالیسم
آزاد وایت هد و سانتایانا
الفرد نورث وایتهد (1861 ـ 1947)
فیلسوف، ریاضی دان انگلیسی
مؤلف روند و رئالیته (1929)
·       
نئو رئالیسم آزاد که از سوی وایت هد و سانتایانا مطرح
شده، حاوی گرایشات افلاطونی است.
پ
عام 
در نئو
پوزیتیویسم  
1
·       
نئوپوزیتیویسم و بویژه فلسفه بورژوائی سمانتیک حاوی
گرایشات نومینالیستی اند.
·       
مراجعه کنید به پوزیتیویسم، نئو پوزیتیویسم، نومینالیسم،
رئالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 
2
·       
نئوپوزیتیویسم در عام تنها فونکسیون احکام را برسمیت می
شناسد، احکامی که حاوی متغیرهای آزادند. 
3
·       
از دیدگاه نئوپوزیتیویسم ـ به عنوان مثال ـ عامی بنام
قرمز وجود ندارد، آنچه وجود دارد، عبارت از حکم «ایکس قرمزاست.»
4
·       
البته بدین طریق نمی توان وجود عام را انکار کرد. 
·       
زیرا برای ساختن حکم «ایکس قرمز است»، مفهوم قرمز پیش
شرط لازم و ضرور خواهد بود. 
5
·       
یعنی بدون مفهوم قرمز نمی توان حکم یاد شده را سرهم بندی
کرد و تحویل مردم داد.
ت
عام 
در فلسفه
بورژوائی سمانتیک
1
·       
فلسفه بورژوائی سمانتیک، وجود مفاهیم عام انتزاعی از
قبیل سرمایه، سرمایه داری، بیکاری، ارزش، ملت، دموکراسی و کمونیسم را منکر می شود.
2
·       
از دیدگاه فلسفه بورژوائی سمانتیک، در واقعیت عینی تنها
اشیاء منفرد وجود دارند و هیچ یک از اشیاء منفرد انطباقی با مفاهیم عام انتزاعی
ندارد. 
3
·       
از این رو می توان گفت که مفاهیم عام انتزاعی کلمات
توخالی و فاقد معنی اند و لذا باید آنها را ریشه کن کرد و زبان را از شرشان خلاص
نمود. 
·       
(به قول سنت چیس) 
4
·       
نتیجه سیاسی این نظریات ارتجاعی روشن است.
ث
عام 
در اتیک (اخلاق)
 
·       
موضعگیری نومینالیستی در علم اخلاق (اتیک) به انکار قواعد
و هنجارهای عام اخلاقی منجر می شود و آب به آسیاب  رلاتیویسم اخلاقی است.
·       
مراجعه کنید به رلاتیویسم، اتیک، اخلاق در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری 
ادامه دارد.



هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر