پروفسور
دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
احسان
طبری
(۱۲۹۵
ـ ۱۳۶۸)
بخش
دهم
ماتریالیسم
معرفتی ـ نظری به مثابه رئالیسم
ادامه
گاستون
باخه لار (1884 ـ 1962)
فیلسوف
فرانسوی
اهل
شعر و تئوری علم
باخه
لار در علم و تخیل هنری
دو
امکان متفاوت، ولی همتراز
برای
تمییز نوین
برای
رشد به مثابه انسان
می
دید.
مفاهیم مهم او:
سد
راه شناخت
پروفیل
اپیسته مولوژیکی
مؤلف
آثار متعدد
34
·
بنظر باخه لار، وضوح راسیونال (عقلی)،
نتیجه سطح شناخت ادراک چیزهای مادی نیست.
·
بلکه تنها و تنها، ساختارسازی
ساختار موضوع علمی، حامل حقیقت نظری (تئوریکی) است.
·
(همانجا، ص 133)
35
·
باخه لار ظاهرا به تقلید از «چرخش
کوپرنیکانیکی» کانت که در فلسفه ترانسندنتال کانت مطرح می شود، در سال 1949، در
اثر خود تحت عنوان «راسیونالیسم عملی» می نویسد:
·
«در کار مبتنی بر تدقیق علمی، می توان به شناخت
هر چرخش کوپرنیکانیکی عینیت نایل آمد.
·
تعیین کننده ی دقتمندی نه اوبژکت شناخت،
بلکه اسلوب (متد) شناخت است.»
·
(همانجا، ص 138)
36
·
اپیسته مولوژی باخه لار در فرانسه
در مقایسه با کشورهای دیگر، موجب برانگیزش پژوهش علمی ـ تاریخی عمیقتری راجع به
رابطه ماتریالیسم و علوم شده است.
·
(همانجا، ص 138
·
مراجعه کنید به پیر ریموند، «گذار
به ماتریالیسم: ماتریالیسم و ایدئالیسم ماتریالیسم
و ریاضیات»)
37
اوتو نویرات (1882 ـ 1945)
فیلسوف و اقتصاددان آلمانی
·
اثر باخه لار تحت عنوان «ماتریالیسم
راسیونال»، بسان اثر اوتو نویرات، تحت عنوان «ماتریالیسم اسلوبی (متدیکی)»، در
میدان علوم طبیعی بازی می کند.
38
·
وجه مشترک «ماتریالیسم راسیونال»
باخه لار با کلیه طرح های ماتریالیسم بورژوائی در قرن بیستم، عبارت است از خلاصه
کردن واقعیت عینی در واقعیت موضوعات (اوبژکت های) علوم طبیعی.
·
مراجعه کنید به علوم طبیعی، علوم
طبیعی ـ ریاضی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
39
·
برای اپیسته مولوژی (تئوری علم، شناخت)،
علوم اجتماعی ارزش و اهمیت تقریبا تره حتی ندارند:
·
شناخت مبتنی بر علوم طبیعی و تئوری
سازی مبتنی بر علوم طبیعی، بمراتب کمتر از علوم اجتماعی بطور فرماسیونویژه (بنا بر
چند و چون فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی) تعیین (دترمینیزه) می شود و بمراتب کمتر از علوم اجتماعی، حاوی فونکسیون
های ایده ئولوژیکی است.
40
·
استفاده از علوم اجتماعی بورژوائی،
به عنوان بهانه برای فرمولبندی مطالبات راسیونال (عقلی) اپیسته مولوژی (به مثابه
معلول)، فاقد علت چشمگیری بوده است.
41
·
اپیسته مولوژی در «فلسفه علم» بورژوائی،
نشاندهنده ی انتقاد از خود جدی بورژوازی بوده است.
·
اپیسته مولوژی در فلسفه علم بورژوائی،
پاسخی به ایراسیونالیسم بوده است.
·
پاسخی به ایراسیونالیسم با منشاء فلسفه
حیاتی و پوزیتیویستی بوده است.
·
به این نکته نباید کم بها داد.
42
·
قابل مقایسه با این «ماتریالیسم راسیونال»
باخه لار، ماتریالیسم «هویت (یکسانی) بدن ـ مغز» (بادی ـ مایند) است که در فلسفه کشورهای
انگلوساکسون از سال های 60 قرن بیستم مورد بحث قرار گرفته است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر