پروفسور
دکتر ورنر هوفمن
برگردان
شین میم شین
·
استالینیسم را باید بمثابه نظام روابط داخلی و خارجی بشدت قدرتگرای یک جامعه در حال گذار آشکار و علنی به سوسیالیسم تلقی کرد.
·
برای تعیین این مشخصه عام باید
چندین نکته مورد بحث قرار گیرند:
1
·
مفهوم قدرت که اینجا
بمثابه مبنا تلقی می شود، به قول ماکس وبر، مفهومی
به اصطلاح «فرم نیافته» (آفرم) است.
2
·
مفهوم قدرت، کلیه انواع
اعمال برتری اجتماعی را که بطور بیواسطه پا به عرصه بروز می نهند، در بر می گیرد:
الف
·
از قدرت عالیه دولت و
تناسب قدرت در حیات اقتصادی و کاری تا به اصطلاح
«قدرت» پدر در خانواده و «قدرت» سخنران در مقابل
مخاطبین خود.
ب
·
جنبه محتوائی روابط
مبتنی بر این گونه قدرت را ـ اما ـ وقتی می توان
تعیین کرد، که آن را اولا در فرم خاصش در نظر
بگیریم، ثانیا رابطه ی آن را با حاکمیت اجتماعیِ
قابل اثبات، مورد بررسی قرار دهیم.
3
·
حاکمیت اینجا به معنی برخورداری نهادین تضمین شده
بخشی از جامعه، در مقابل بخش دیگر آن تلقی می شود.
الف
·
برخورداری، یک واقعیت امر اقتصادی است.
ب
·
برخورداری عبارت است از تصاحب یکجانبه بخش هائی از محصول
کار دیگران.
ت
·
شالوده نهادین چنین رابطه ای نیز ـ در وهله
اول ـ از نوع اقتصادی آن است:
1
·
مالکیت بر زمین
2
·
مالکیت بر سرمایه
3
·
مالکیت بر وسایل اقتصادی دیگر.
پ
·
علاوه بر آن، برای تضمین نهادین حاکمیت، فرم های دیگر نیز وجود
دارند:
1
·
مثلا فرم های حقوقی
2
·
مثلا فرم های نظامی
3
·
مثلا فرم های سیاسی ـ عام و غیره.
ث
·
پایه قدرت می تواند حاکمیت اجتماعی باشد.
ج
·
قدرت می تواند از حاکمیت
اجتماعی منشق شده باشد و یا بدون حاکمیت اجتماعی
برقرار شود.
مثال
·
«قدرت»
و بطور کلی، اوتوریته پدر در خانواده، نه بر حاکمیت استوار می شود و نه در خدمت برخورداری
اجتماعی است.
1
·
حاکمیت، مشخص کننده یک رابطه بنیادی
اجتماعی است.
·
قدرت ـ اما بر عکس ـ در عرصه روابط
اجتماعی عمل می کند.
2
·
حاکمیت از آنِ نظام اجتماعی است.
·
اعمال قدرت (حکومت،
مترجم) از آن قانون اساسی جامعه است.
·
یعنی از آن بخشی از نظام اجتماعی است که آگاهانه تشکیل یافته است.
3
·
بنابرین، حاکمیت یک
واقعیت امر اجتماعی ـ اقتصادی بنیادی است و نه یک
واقعیت امر سیاسی.
4
·
تنها بلحاظ هدف اجتماعی
عام، که استفاده از وسایل قدرت سیاسی و دیگر وسایل در خدمت آن قرار دارند، می
توان گفت که آیا فرم های اعمال قدرت (حکومت) حاوی خصلت حاکمیتی
اند و یا نه.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر