۱۳۹۱ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

اتیک (اخلاق) (29) ـ اتیک مارکسیستی ـ لنینیستی (7)

انقلاب علمی و فنی

پروفسور راین هولد میلر
برگردان شین میم شین

10

• اتیک مارکسیستی اکنون ـ قبل از همه ـ تحت شرایط مبارزه طبقاتی ایدئولوژیکی بین المللی شدید و روند جهانشمول انقلاب علمی و فنی توسعه می یابد.
• اتیک مارکسیستی اکنون با وظایف کیفیتا نوین زیر مواجه است:

الف

• فائق آمدن بر وظایفی که در پیشرفت انقلاب علمی و فنی مطرح می شوند.

ب

• فائق آمدن بر وظایفی که در راسیونالیزاسیون و اوتوماتیزاسیون سوسیالیستی مطرح می شوند.

ت

• فائق آمدن بر وظایفی که در تکمیل مداوم سیستم آموزش و فرهنگ سوسیالیستی مطرح می شوند.

پ

• فائق آمدن بر وظایفی که بویژه در سیستم برنامه ریزی و هدایت توسعه جامعه در کلیه سطوح مطرح می شوند.

• اتیک مارکسیستی، امروز باید قبل از همه با بررسی های علمی شرایط تئوریکی و متدیکی برای هدایت روندهای ایدئولوژیکی در توسعه اخلاق سوسیالیستی و در شکوفاسازی کلیه نیروهای محرکه اخلاقی فردی و اجتماعی پدید آید.

11

• اتیک مارکسیستی باید در مبارزه آشتی ناپذیر بر ضد تئوری های مختلف اتیک بورژوائی واپسین، امپریالیستی و رویزیونیستی و در پیوند ناگسستنی با آن و با تکیه بر بررسی قانونمندی های اجتماعی به توسعه همه جانبه و خلاق تئوری شخصیت و تئوری همبود سوسیالیستی بپردازد.

12

• اتیک مارکسیستی بدین طریق می تواند تحت شرایط کنونی سهم خود را به حل مسائل اتیکی و اخلاقی مطروحه در کرد و کار اداری و رهبری و در مبارزه طبقاتی ایدئولوژیکی ادا کند.

13

• برای درک درست قانونمندی های توسعه اخلاق سوسیالیستی، شناخت این نکته از اهمیت بزرگی برخوردار است که سوسیالیسم نه یک مرحل گذار کوتاهمدت، بلکه فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی نسبتا مستقلی (یعنی برخوردار از استقلال نسبی) در توسعه و تکامل جامعه بشری است.
• در نتیجه، مسئله توسعه اخلاق سوسیالیستی تنها بر بنیان ویژگی های روندهای اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیکی مرحله گذار قابل توضیح نیست و نمی تواند به عنوان «غلبه بر بقایای ناپسند» جامعه سرمایه داری کهنه تلقی شود.

14

• با پیروزی مناسبات تولیدی سوسیالیستی و با پیشرفت بعدی جامعه در جریان تشکیل سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته، اخلاق سوسیالیستی نیز بر مبنای مناسبات اقتصادی و سیاسی کیفیتا جدید که بنا بر قوانین خاص فرماسیون اجتماعی سوسیالیستی تغییر می یابند، با قوت بیشتری توسعه می یابد.

15

• یکی از مسائل تئوریکی و عملی بنیادی تعیین کننده در پیشبرد اخلاق سوسیالیستی و توسعه اتیک مارکسیستی عبارت است از تشکیل درست رابطه شخصیت سوسیالیستی و همبود (و یا جامعه) سوسیالیستی که هسته مرکزی اش قبل از همه عبارت است از تشکیل درست رابطه منافع شخصی با منافع کلکتیف و با منافع اجتماعی.

• این مسئله از آغاز تشکیل اتیک، مسئله بنیادی تئوری اخلاق و مسئله اصلی کلیه آموزش های اتیکی مترقی زمان های گذشته بوده است.


16

• رابطه شخصیت و همبود (اجتماع) از طریق روابط متفاوت بیشمار شخصیت منفرد با بشریت بطور کلی، با دولت، ملت خودی و ملل خلق های دیگر، با طبقه، خانواده و فرم های دیگر گروه های انسانی، با دیگر افراد بشری و همچنین با خویشتن خویش تحقق می یابد.

• رابطه شخصیت و همبود، علاوه بر این در برخورد افراد با وظایف و آماج های طبقات اجتماعی رزمنده در راه پیشرفت جامعه، در عصر حاضر قبل از همه طبقه کارگر و در برخورد با سوسیالیسم بمثابه نظام اجتماعی تحقق می یابد.


• در ورای تشکیل فرهنگ مادی و معنوی بشریت، در ورای آماج ها و وظایف مبارزاتی طبقات ترقی خواه ـ پنهان از دیده ها ـ الزامات اوبژکتیف و ضرورت های تاریخی پیشرفت اجتماعی و منافع عام توسعه بشریت قرار دارند، که بمثابه الزامات و ضرورت های اخلاقی برای افراد انسانی خصلت تکلیفی کسب می کنند و آنها را به شیوه رفتار معینی مکلف می سازند، به شیوه رفتاری که با الزمات پیشرفت اجتماعی انطباق دارند.

17

• بسیاری از سیستم های اتیکی در دوره های پیشین در تلاش نشان دادن راه هائی برای وحدت مبتنی بر هارمونی فرد با جامعه معین بوده اند.
• اما تا زمانی که در خود جامعه، شرایط ضرور برای تحقق آنها فراهم نیامده بود، همه این تلاش ها می بایستی اوتوپی هائی بمانند و بس.

18

• جامعه مبتنی بر آنتاگونیسم (آشتی ناپذیری) طبقات، همواره بار آنتاگونیسم فرد با جامعه را نیز بر دوش دارد.
• زیرا همیشه طبقه ای به مثابه نماینده جامعه معین گام به عرصه می نهد، که هستی اش بر استثمار و سرکوب طبقات دیگر استوار است.

19

• تنها با ورود پرولتاریا، طبقه ای گام به عرصه تاریخ می نهد که منافع طبقاتی خاص اش با منافع عام کلیه انسان های زحمتکش انطباق دارد، طبقه ای که هر فرم استثمار، ستم و سرکوب را برمی اندازد و جنگ را برای همیشه از حیات جامعه دور می سازد، طبقه ای که هرگز از خدمت به منافع عام پیشرفت اجتماعی کوتاهی نمی ورزد.

20

• اتیک مارکسیستی راه پیوند منافع فردی با منافع اجتماعی را، راه بر قراری انطباق میان عمل شخصیت با الزامات اوبژکتیف توسعه اجتماعی را ـ بر خلاف تئوری های اخلاقی بورژوائی و غیره ـ در وهله اول، نه در پند و اندرز اخلاقی، نه در ازبر کردن جملات قصار این و آن، نه در خودتکمیلسازی افراد انسانی، بلکه در سازماندهی برنامه ریزی شده کرد و کار اجتماعی انسان ها، در جلب آنها به شرکت در اداره و رهبری امور دولتی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر عرصه های حیات اجتماعی بر پایه وحدت درست کلیه محرکه های مادی و اخلاقی برای توسعه فعالیت اجتماعی انسان ها می داند.


• «آماج تولید سوسیالیستی عبارت است از برآورده ساختن همیشه بهتر حوایج مادی و معنوی اعضای جامعه، شکوفاسازی روابط اجتماعی سوسیالیستی، شکوفاسازی شخصیت و کرد و کار خلاق انسان ها و تقویت سازمان، دولت و جامعه آنها.
»
• (اولبریشت)
21

• مناسبات سوسیالیستی و آماجگذاری سوسیالیستی متعاقب با آن سبب می شود که بر تضاد آنتاگونیستی خاص نظام اجتماعی سرمایه داری میان شخصیت و جامعه، شهروند و دولت غلبه شود و جای خود را به انطباق میان الزامات و تکالیف اجتماعی و منافع مادی، سیاسی و فرهنگی زحمتکشان منفرد و کلکتیف دهد.

این انطباق یکی از مهمترین نیروهای محرکه نظام اجتماعی سوسیالیستی است.
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر